آیا می دانید کمپرسور کولر گازی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

قطعات داخل کمپرسور کولر گازی یکی از مهم ترین عوامل قدرت کمپرسور است که هرچه کمپرسور قدرت و کیفیت بالایی دارد منجر به بالا رفتن قدرت و کیفیت کولر گازی می شود

اجسام بزرگ از بهم پیوستن قطعات کوچک به وجود می آیند. همانطور که یکی از بزرگان گفت که ساختمان های بزرگ روزی یک طرح کوچک بر روی کاغذ بوده اند و از بهم پیوستن خشت، آجر و دیگر وسایل تبدیل به یک ساختمان عظیم شده است. کولر گازی ها نیز از این معقوله مستسنی نیستند و این سیستم تهویه مطبوع دارای ساختار بسیار پیچیده می باشد و از قطعات بسیاری تشکیل شده اند. کیفیت و راندمان کولر گازی بستگی بسیار زیادی به نوع و کیفیت قطعات آن دارد. یکی از این قطعات حساس کمپرسور می باشد و این قطعه کاربرد زیادی در کولر گازی دارد به طوری که کمپرسور کولر گازی به عنوان قلب تپنده سیکل تبرید شناخته میشود و وظیفه منحصربفرد کمپرسور کولر گازی متراکم کردن گاز می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل کمپرسور کولر گازی و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم وبه قطعات داخل کمپرسور کولر گازی بپردازیم.

کمپرسور قلب تپنده کولر گازی

کمپرسورهای کولرگاز مهم ترین و اساسی ترین قسمت در کولر گازی می باشد. همان طور که در بالا گفته شد وظیفه اصلی آن متراکم کردن گاز است و این کار با مکش گاز از قسمت اواپراتور دستگاه شروع میشود و به هدایت آن به سمت کندانسور دستگاه ختم میشود. این اختلاف فشاری که ایجاد میشود گاز را از قسمتی به قسمت دیگر هدایت می کند. این اختلاف فشار در قسمت رانش قوی تر عمل میکند اما در قسمت مکش اینگونه نیست و ضعیف تر عمل میکند. و به همین دلیل است که کمپرسور کولر گازی به قلب دستگاه معروف شده است.

کمپرسورهای بکار رفته در زمینه کولر گازی به سه دسته تقسیم میشوند:

کمپرسور های روتاری

در این نوع کمپرسور که پس از اتصال برق الکتریکی کمپرسور، موتور به حرکت در می آید و به واسطه حالت منحصربفرد آن گاز را از مسیر برگشت پس از امر سرما سازی کشیده میشود (یا به اصطلاح گاز مکیده میشود) و با فشار وارد مسیر رفت می شود .با ادامه دار شدن این روند در کولر منجر به عمل تولید سرما می شود. یکی از قطعات داخل کمپرسور کولر گازی تیغه های چرخشی می باشد که تنها در داخل کمپرسورهای روتاری یافت میشود. و تمامی مراحل بالابه حرکت چرخشی همین تیغه ها بستگی دارد.

کمپرسور های پیستونی

نوع دوم از انواع کمپرسور های کاربردی در زمینه کولر گازی، کمپرسور های پیستونی می باشد. همانطور که از روی اسم این کمپرسور پیداست برای عملکرد خود از پیستون استفاده می کنند. این نوع کمپرسور پیستون در داخل یک سیلندر قرار دارد که با حرکت رفت و برگشتی خود باعث فشرده سازی مبرد میشود و درنتیجه مبرد را تحت فشار به داخل دستگاه هدایت می نماید. طبق گفته های بالا عملکرد کمپرسور پیستونی بسیار شبیه به کمپرسور روتاری می باشد با این تفاوت که در کمپرسور پیستونی قطعات زیادی را در دل خود جای داده است. یکی از مهمترین ویژگی کمپرسور های پیستونی نسبت به نمونه های روتاری،قابلیت تعمیر شدن آنها میباشد.

کمپرسور های اسکرال

آخرین نوع از انواع کمپرسورهای کاربردی در زمینه کولر گازی، کمپرسور برودتی اسکرال می باشد. این کمپرسور به نسبت دو کمپرسور بالا عمر نسبتا بیشتری دارد این افزایش عمر تنها به خاطر کم بودن قطعات محرک می باشد و از ویژگی های دیگر کمپرسور اسکرال میتوان به مقاومت و قدرت بالای آن اشاره کرد و هم چنین به لحاظ مصرف انرژی بسیار کم مصرف تر از کمپرسور های دیگر می باشد و یکی از ویژگی های منحصربفرد کمپرسور اسکرال کم صدا بودن این نوع کمپرسور به نسبت سایر کمپرسور ها می باشد. در حالت کلی کمپرسور اسکرال از دو قطعه ی حلزونی شکل تشکیل شده است که به صورت مخالف یکدیگر حرکت می نماید. یکی از این قطعه ها به صورت ثابت و دیگری به صورت چرخشی فعالیت می کند که از این طریق باعث فشرده سازی مبرد شده است و با فشار بالا آن را به داخل دستگاه هدایت می کند.

2 بخش مهم داخل کمپرسور کولر گازی

قطعات داخل کمپرسور کولر گازی در حالت کلی به دو دسته تقسیم میشود:

الکتریکی

یکی از قطعات الکتریکی در داخل کمپرسور کولر گازی سیم پیچ می باشد که باعث بالاتر رفتن قدرت کمپرسور و در نتیجه بالا رفتن قدرت کولر گازی می شود.

 مکانیکی

در داخل کمپرسور ها از قطعات مکانیکی نسبتا زیادی استفاده شده است که برخی از این قطعات عبارتند از :

سرسیلندر

سرسیلندر یک قطعه آلومینومی می باشد که در بالای کمپرسورقرار گرفته و گرمای حاصل از سوپاپ ها را تحمل و به رادیاتور انتقال می دهد.

شاتون

میله ای است که ارتباط بین پیستون و میل لنگ را برقرار میکند. که این قطعات باعث بهتر شدن کیفیت و بالا رفتن قدرت کمپرسور می شود.

بطور کل قطعات داخلی کولرهای گازی را می‌توان به دو بخش الکتریکی و مکانیکی تقسیم‌ بندی کرد.

قطعات الکترونیکی کولرهای گازی :

قطعات داخلی کولر گازی

به تمامی اجزای الکترونیکی کولز گازی مانند برد الکتریکی، سنسورها، خازن و الکترو موتور اطلاق می‌شود.

1 – برد الکتریکی :

برد الکتریکی کولر گازی وظیفه ایجاد هماهنگی بین اجزا و همچنین اجرای فرمان‌ها را دارد. به نوعی می‌توان برد الکتریکی کولر گازی را به مغز کولر گازی تشبیه کرد.

2 – سنسور دما و رطوبت :

سنسور دما و رطوبت، وظیفه رصد دما و رطوبت محیطی را دارند. زمانی که شما کولر گازی خودتان را بر روی یک دمای مشخص تنظیم می‌کنید، با رسیدن دمای اتاق یه دمای مشخص شده، سنسور دما دستور توقف کار را به کولر گازی صادر می‌کند. سنسور رطوبت نیز میزان رطوبت محیطی را نشان می‌دهد.

3 – خازن :

استارت اولیه کولر گازی نیازمند انرژی و توان بالایی می‌باشد. خازن وظیفه تامین این انرژی را دارد و اگر خازن کولر گازی شما خراب شود، کولر گازی روشن نخواهد شد. خرابی خازن در کولرهای گازی متداول بوده و یکی از عمده‌ترین دلایل آن، استفاده از خازن با سایز نامناسب است.

4 – الکترو موتور :

الکترو موتور همان موتوری است که باعث چرخش فن‌های کولر گازی می‌شود. الکترو موتور با استفاده از جریان برق و ایجاد میدان مغناطیسی، حرکت چرخشی ایجاد کرده که فن‌های کولر گازی را چرخانده و هوای سرد ایجاد شده توسط کندانسور را به فضای اتاق هدایت می‌کند.

5 – فیوز کولر گازی :

فیوز همان وسیله‌ای است که از قطعات کولر گازی در برابر نوسانات شدید برقی و دمایی محافظت می‌کند. خرابی فیوز می‌توان صدمات زیادی به قطعات کولر گازی شما وارد کند.

6 – تابلوی برق (مدار برق) کولر گازی :

تابلوی برق وظیفه تامین و تغذیه برق مورد نیاز بخش‌های مختلف کولر گازی را دارد. همچنین تابلوی برق را می‌توان یکی از حساس‌ترین بخش‌های کولر گازی دانست، چراکه اگر تابلوی برق شما به درستی تنظیم نشده باشد، صدمات جبران ناپذیری به کولر گازی شما وارد خواهد شد.

قطعات مکانیکی کولر گازی :

به بخش‌های مکانیکی کولر گازی گفته می‌شود از جمله کندانسور، فیلترها و لوله‌های کولر گازی.

کندانسور و اواپراتور :

کندانسور از مجموعه‌ای از لوله‌های مسی و صفحات تخت آلومینیومی تشکیل شده است که گرما را از گاز مبرد جذب کرده و آن را تبدیل به مایعی خنک می‌کند. در اصل، سردسازی در کولر گازی در گرو کارکرد صحیح کندانسور می‌باشد. گرمای جذب شده توسط کندانسور به بیرون منتقل خواهد شد. اواپراتور نیز ساختار و وظیفه‌ای مشابه با کندانسور دارد، با این تفاوت که اواپراتور درون کولر گازی قرار می‌گیرد.

فیلتر هوا :

فیلتر هوا در کولر گازی، هوای گرفته شده از محیط را فیلتر می‌کند تا ذرات ریز و معلق درون هوا، حذف شوند. فیلتر هوا جزو قطعات مصرفی کولرهای گازی می‌باشد که پس از مدتی مشخص نیاز به تعویض دارند. ورود ذرات معلق و گرد و خاک به درون کولر باعث خرابی قطعات داخلی آن مانند اواپراتور و کمپرسور خواهند شد.

 لوله‌های کولر گازی :

جنس لوله‌های استفاده شده در کولرهای گازی معمولا از جنس مس می‌باشد. این لوله‌ها وظیفه انتقال گاز مبرد و گرداندن آن درون اواپراتور و کندانسور را دارند. یکی از شایع‌ترین دلایل نشتی گاز مبرد در کولرهای گازی، سوراخ شدن این لوله‌ها می‌باشد.

 دریچه‌های کولر گازی :

دریچه‌های کولر گازی وظیفه جهت دادن به باد سرد تولید شده را دارند. کوارهای گازی دارای دو دریچه افقی و عمودی هستند که با تنظیم آن می‌توانید باد سرد را به قسمت‌های دلخواه محیط، منتقل کنید.

 سینی و لوله تخلیه :

به دلیل اختلافات دمای موجود بین محیط و لوله‌های کولر گازی، بر روی این لوله‌ها شبنم شکل می‌گیرد. شبنم به وجود آمده به قطرات آب تبدیل شده و چکه می‌کند. به همین دلیل در زیر اواپراتور کولر گازی یک سینی ضد زنگ قرار داده می‌شود تا آب چکیده شده در آن جمع شود. آب جمع شده درون سینی نیز توسط لوله‌ تخلیه به محیط بیرون تخلیه می‌شود.

شناخت قطعات کولرهای گازی به ما در درک بهتر نحوه کارکرد آن و همچنین پیدا کردن مشکلات کولر گازی کمک فراوانی می‌کند.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کمپرسور کولر گازی داشتید، می توانید با کارشناسان ما در بخش درخواست تکنسین کولر گازی شرکت سرمایش، در تماس باشید.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید