آموزش نصب اسپیلت دیواری

این مقاله شامل بررسی تک تک مراحل نصب اسپلیت دیواری است که هر کدام با مهم ترین و جدیدترین نکات برای شما توضیح داده شده است

نصب اسپلیت دیواری شاید کار تخصصی به نظر بیایید اما شما با داشتن اندکی مهارت و استفاده از نکات مهم آموزش نصب اسپیلت، کار با ابزار و مهارت انجام کار فنی به راحتی می توانید این گونه کارها را انجام دهید. کافی است کمی با این دستگاه یعنی کولر گازی اسپلیت آشنایی داشته باشید. برای این کار شما می توانید به مقالات ما در بلاگ سرمایش مراجعه کرده و به شناخت کاملی از کولر گازی و اجزای تشکیل دهنده آن برسید. یک اسپلیت در هر مکانی قابل نصب است و هر مکان نیاز به رعایت نکاتی برای نصب دارد ولی در مجموع این نکات برای تمام مکان ها یکسان می باشد. شما اسپلیت را می توانید در گاراژ، سالن پذیرایی، کابین های خودرو و ... نصب کنید.

بعد از اینکه دستگاه خود را خریداری کردید، باید مکان دقیقی برای این دستگاه مشخص کنید. نصب اسپلیت دیواری زمانی با موفقیت انجام می شود که شما بازدهی کامل را این دستگاه دریافت کنید و این بازدهی زمانی به بهترین شکل خود صورت می گیرد که با توجه به نکاتی که در نحوه نصب کولر گازی بر روی دیوار به شما گوش زد شده است، بهترین مکان را برای نصب اسپلیت دیواری در نظر بگیرید.

در ادامه ابتدا 6 مرحله مهم طریقه نصب اسپلیت را با هم بررسی می کنیم. امیدواریم نکاتی که در آموزش نصب اسپیلت برای شما مشخص شده است، برای شما کاربردی واقع شود. در صورتی که در این مراحل با مشکل مواجه شدید، می توانید با کارشناسان حوزه سرویس کولر گازی ما سوالات خود را در میان بگذارید.

ابراز مورد نیاز برای نصب اسپلیت دیواری

در آموزش نصب اسپیلت دیواری ابتدا باید از نظر داشتن ابزار مورد نیاز، مشکلی نداشته باشید. ابزاری که برای نصب اسپلیت روی دیوار نیاز است شامل موارد زیر است:

لوله بر مسی: این وسیله برای برش لوله های مسی به کار گرفته می شود و شما زمانی که می خواهید لوله های مسی را از یونیت خارجی به داخلی، متصل کنید، به این وسیله نیاز دارید.

دستگاه پرچ دستی یا برقی: این دستگاه برای زمانی که بخواهید لوله ها را به هم متصل کنید، کاربرد زیادی دارد.

دستگاه گیج فشار: زمانی که با موارد مرتبط با گاز برودتی روبرو شدید، استفاده از این دستگاه توصیه می شود.

دستگاه مولتی متر: دستگاهی که با آن به گونه ای خازن کولر گازی را تست می کنند. این دستگاه و دستگاه قبلی معمولا برای نصب اسپلیت بر روی دیوار در نمونه های دست دوم، کاربرد دارد. ما در مقاله خرید کولر گازی اسپلیت دست دوم طلایی ترین نکات را برای شما فراهم کردیم تا به بهترین نحو، بهترین کولر گازی دست دوم را خریداری کنید.

پمپ وکیوم: این یکی از دستگاه هایی که برای شارژ مجدد گاز کولر گازی استفاده می شود و می بایست کار با این دستگاه را نیز بدانید.

دستگاه دماسنج: این مناسب ترین و بهترین وسیله برای تست کولر گازی بعد از نصب است تا متوجه شوید که دستگاه، به درستی نصب شده است یا خیر. (البته اگر به خوبی به نکات آموزش نصب اسپیلت دیواری، توجه کنید، بدون هیچ مشکلی، کار انجام می شود)

دستگاه مانومتر: دستگاه برای تست فشار سیستم که برای تست کولر گازی استفاده می شود.

دستگاه خم کن لوله مسی: قابل استفاده برای زمانی که نیاز به خم کردن لوله های مسی است.

مرحله اول: انتخاب مکان مناسب برای نصب اسپلیت دیواری

یکی از مهم ترین بخش های آموزش نصب اسپیلت، انتخاب درست مکانی برای نصب است. سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که مانع خاصی روی دیوار، نباشد. قطعا می دانید که برای ارتباط بین یونیت خارجی و یونیت داخلی اسپلیت، باید لوله ها و اتصالات مشخصی از یونیت داخلی به یونیت خارجی، منتقل شود و برای این کار باید دیوار را سوراخ کنید. البته اگر محیط مناسب تری را برای نصب کولر گازی دیواری در نظر بگیرید، دیگر نیازی نیست که دیوار را سوراخ کنید.

نکته اول: سعی کنید ترجیحا مکانی را برای نصب کولر گازی در نظر بگیرید که فاصله زیادی بین یونیت خارجی و داخلی ایجاد نشود. چون در این صورت، ممکن است هزینه هایی که برای لوله کشی و اتصالات بین یونیت داخلی و خارجی کولر گازی، کشیده می شود، هزینه های زیادی را بر عهده شما، بگذارد.

نکته دوم: ترجیحا مکانی را انتخاب کنید که از نور مستقیم آفتاب و وسایل گرمایشی، دور باشد. به عنوان مثال کولر گازی را نباید دقیقا بالای بخاری نصب کرد و یا اینکه این دستگاه را در محیط قرار دهید که دقیقا نور آفتاب، بر روی این دستگاه، بیوفتد. این نکته در آموزش نصب کولر گازی اسپلیت، اگر به خوبی رعایت شود، بازدهی دستگاه را چندبرابر افزایش می دهد.

نکته سوم: سعی کنید مکان دقیقی که برای کولر گازی در نظر میگیرید، بین 1.85 تا 2.30 از کف، فاصله داشته باشد و این مکان دقیق از طرفین، حدود 15 تا 30 سانتی متر نیز فاصله داشته باشد.

زمانی که مکان دقیق را مشخص کردید، سعی کنید این مکان را به درستی علامت گذاری کنید تا مشکلی در زمان نصب، ایجاد نشود. آموزش نصب اسپیلت زمانی برای شما کاربردی و مفید است که تمام این نکات را مو به مو یادداشت کنید و البته، باید شناخت خوبی از کولر گازی داشته باشید. بدین منظور می توانید از مقاله صفر تا صد کولر گازی ما استفاده کنید.

نکته چهارم: سعی کنید کولر گازی شما، فاصله مناسبی حداقل 1 متر از خطوط برق یا اتصالات مربوط به آن که برای تلویزیون، رادیو ، سیستم های امنیتی خانگی یا اتصالات تلفن، داشته باشد. نزدیک بودن محل نصب اسپلیت دیواری به این موارد در طولانی مدت سیستم تهویه هوا را دچار مشکل می کند.

نکته پنجم: یکی از مهم ترین نکات آموزش نصب کولر گازی اسپلیت که در مورد محل نصب یونیت داخلی کولر گازی باید در نظر بگیرید، این است که آن را در مکانی نزدیک به محل خواب یا نشیمن خود، انتخاب کنید. شاید برخی این مورد را جدی نمی گیرند. در نتیجه مجبور می شوند که کولر گازی را زمانی که روشن می کنند روی کمترین دما با حداکثر فشار پرتاب باد، قرار دهند. همین دو فاکتور در طولانی مدت شما را دچار مشکلاتی می کند.

نکته ششم: سعی کنید در نصب اسپلیت دیواری به این نکته نیز توجه کنید، که این دستگاه هر چند مدت یکبار نیاز به سرویس و حتی تعمیر دارد. به همین جهت نباید کولر گازی را در مکانی نصب کنید که دسترسی به آن سخت باشد.

نکته هفتم: روبروی کولر گازی را سعی کنید از وسایل کمتری استفاده کنید. منظور ما خلوت بودن محیط روبرو کولر گازی است. بهترین حالت برای نصب اسپلیت روی دیوار این است که پرتاب هوای کولر گازی به دیوار برخورد کرده و سپس پخش شود. البته که منظور ما مکانی نیست که کولر گازی دقیقا روبرو دیوار باشد و فاصله اندکی با آن داشته باشد. تجربه نشان داده است که اگر باد کولر گازی در صورتی که با دیوار برخورد کند، پخش بهتری دارد، برخلاف آن که این باد با کمد یا میز تلویزیون برخورد کند.

مرحله دوم: نصب براکت بر روی دیوار

دومین مرحله در نصب اسپلیت روی دیوار بعد از اینکه مکان مناسبی را برای آن پیدا کردید، نصب براکت آن است. براکت برای نصب یونیت داخلی یعنی همان بخشی که در محیط داخل خانه نصب می شود، بر روی دیوار قرار می گیرد. این براکت محل دقیق نصب یونیت داخلی را روی دیوار مشخص می کند. برای نصب براکت شما به تعدادی پیچ و یک دریل برای سوراخ کردن دیوار و پیچ گوشتی برای نصب براکت نیاز دارد. مهم ترین نکته در این مرحله دقت زیاد می باشد. کوچک ترین بی دقتی می تواند باعث کج نصب شدن کولر گازی شود.

نکته دیگری که باید در برای نصب براکت در نظر بگیرید این است که نباید آن را در مکانی که مقابل نور مستقیم آفتاب، روبروی درب ورودی و جایی که گرد و غبار زیادی وجود دارد، قرار بگیرد.

اگر در انتخاب دیوار مناسب دقت کافی نداشته باشید ممکن است در زمان دریل کاری، سیم یا لوله ای را سوراخ یا از بین ببرید و خود را با مشکلات زیادی مواجه کنید. این نکات ریز آموزش نصب اسپیلت می تواند در بازدهی بهتر کولر گازی برای شما بسیار موثر باشد.

مرحله سوم: ایجاد حفره در دیوار برای نصب اتصالات

سومین مرحله از مراحل نصب اسپلیت دیواری ایجاد حفره برای عبور دادن لوله ها و اتصالات است که یونیت خارجی را به یونیت داخلی مرتبط می کند. در این مرحله نکات زیر را باید در نظر بگیرید.

1) این حفره باید با کمی شیب به سمت پایین در دیوار ایجاد شود تا مایعات حاصل از تبخیر بتواند به بیرون منتقل شود.

2) حفره را از داخل با دریل مته بزرگ شروع کنید و در انتها به بیرون بروید تا از محل دقیق آن نیز مطمئن شوید.

3) همان طور که کارشناسان ما در نحوه نصب کولر گازی بر روی دیوار بیان کرده اند، این حفره می تواند برای هر مکانی حالت خاص خود را داشته باشد. مثلا برای برخی خانه ها اسپلیت را در مکان هایی نزدیک به پنجره نصب می کنند که بتوانند این لوله و اتصالات را از پنجره به پشت بام و محل نصب یونیت خارجی منتقل کنند.

4) بعد از مشخص شدن محل دقیق سوراخ، با مته ای که حفره بزرگ مانند تصویر زیر ایجاد می کنند حفره ای به اندازه اتصالات و لوله های خود ایجاد کنید.

5) سوراخ کوچکی (حدود 3 اینچ) در نزدیکی براکت روی دیوار یا پارتیشن ایجاد کنید.

6) از طریق این سوراخ، لوله‌ی مبرد که به هر دو واحد داخلی و خارجی متصل می‌شود، عبور می‌کند.

7) این لوله‌ها دارای عایق هستند و به سوراخی با قطر بزرگ احتیاج دارند. از طریق این سوراخ، کابل منبع تغذیه و کابل برق که به قسمت داخلی و فضای باز وصل می‌شود نیز عبور می‌کند. در نتیجه در ایجاد این حفره حتما به این نکات آموزش نصب اسپیلت دقت کنید.

مرحله چهارم: عبور لوله ها و اتصالات از حفره ایجاد شده

چهارمین مرحله از مراحل نصب اسپلیت دیواری اتصال لوله ها و سیم از یونیت داخلی به یونیت خارجی از طریق عبور آن ها از حفره ایجاد شده است. لوله و اتصالاتی که از پشت یا بغل یونیت داخلی خارج می شود در یک در کنار هم قرار داده و آن را توسط لوله مشخص، از حفره به بیرون منتقل کنید. در این مرحله از آموزش نصب کولر گازی اسپلیت بر روی دیوار، ابتدا باید بدانید که دقیقا چه مواردی را از این حفره عبور می کند:

  1. لوله مسی
  2. کابل منلع تغذیه
  3. لوله تخلیه

حال به مهم ترین نکات آموزش نصب اسپیلت در این مرحله، توجه کنید:

  • از یک شخص دیگر نیز در این مرحله کمک بخواهید.
  • ابتدا لوله عایق را از حفره عبور دهید.
  • به کمک این شخص لوله و اتصالات را با دقت بالا با چسب برق مخصوص عایق بندی کنید.
  • لوله تخلیه را به دلیل کوتاه بودن در آخر کار، از حفره عبور دهید.
  • لوله‌ی مسی باید از واحد خارج شده، از داخل سوراخ عبور کرده و به خارج از اتاق برای اتصال به واحد فضای باز آماده شود.
  • کابل منبع تغذیه که به واحد داخلی و خارجی و به منبع اصلی وصل می‌شود نیز باید از داخل سوراخ عبور کند.

مرحله پنجم: نصب یونیت داخلی کولر گازی روی دیوار

در این مرحله طریقه نصب اسپلیت بعد از اینکه لوله ها و اتصالات را از حفره عبور دادید، آن را به اسپلیت خود متصل کرده و اطراف حفره را با مواد مانند گچ و خاک و ... پوشش دهید. حال کولر گازی را روی براکت دیوار نصب کنید. این مرحله نصب اسپلیت دیواری نکته خاصی ندارد. شما تقریبا تمام کار را انجام داده اید.

حال در این بخش ممکن است با سوالی مواجه شوید:

چرا باید یونیت داخلی را با کمی شیب، نصب کنیم؟

به گفته کارشناسان ما در نحوه نصب کولر گازی بر روی دیوار، باید یونیت داخلی را با اندکی شیب، نصب کنید. شیبی در حدود 2-3 درجه به سمت لوله‌ی تخلیه. این امر باعث می‌شود آب بدون مانع از لوله‌ی تخلیه خارج شود. چرا که در صورت جمع شدن آب داخل دستگاه، تعمیر کولر گازی و خارج کردن آب از آن ضروری است.

این زاویه باید طوری باشد که علاوه بر جلوگیری از اختلال جریان آب، نمای ظاهری دستگاه را کج نکند. زاویه‌ی بیش از حد کم و یا زیاد باعث عدم تعادل دمنده در داخل دستگاه و یا کج به نظر رسیدن ظاهر آن می‌شود.

با این اقدامات اولیه، نصب واحد داخلی تقریباً به پایان رسیده است. اکنون هنوز لوله‌ی مبرد و کابل منبع تغذیه به دستگاه موجود در فضای باز وصل نشده است. حال به پشت بام یا محل قرار گیری یونیت خارجی بروید تا ادامه آموزش نصب اسپیلت را در انجام با هم دنبال کنیم.

مرحله ششم: نصب یونیت خارجی کولر گازی در فضای بیرون

واحد فضای باز دستگاه برخلاف واحد داخلی، سنگین است؛ زیرا شامل اجزای گوناگون از جمله کمپرسور کولر گازی، کندانسور، موتور، فن و.. می‌باشد. لذا نصب اسپلیت دیواری واحد بیرونی دستگاه به تنهایی ممکن نیست و به تخصص نصاب کولر گازی و البته فردی که در جابجایی این بخش، به شما کمک کند، نیاز دارید.

در آموزش نصب کولر گازی اسپلیت باید بدانید که به طور کلی دو حالت برای آن در بخش یونیت خارجی، وجود دارد:

  1. نصب بر روی سطح صاف مانند حیاط یا پشت بام
  2. نصب بر روی دیوار یا هر سطح عمودی دیگر

برخی از مهمترین مواردی را که هنگام نصب واحد بیرونی باید در نظر گرفت، عبارت‌اند از:

نحوه نصب کولر گازی بر روی دیوار و سطح صاف (بخش یونیت خارجی)

1)واحد فضای باز را روی سطح صاف نصب کنید

واحد فضای باز باید روی پایه‌ای صاف و سفت و سخت مانند بتن نصب شود زیرا دستگاه بسیار سنگین است البته در حالت عمودی باید مطمئن بود که براکت صاف بدون کجی، بر روی دیوار یا سطع عمودی نصب شده است. در صورت نصب بر روی برخی از پایه ‌های سبک، سست و لرزان، واحد بیش از حد می لرزد.

نکته ای که در آموزش نصب اسپیلت باید بدانید این است که اگر واحد به دلیل پایه‌ ضعیف بلرزد، کمپرسور و کویل کندانسور نیز لرزش خواهند داشت که این مسئله می ‌تواند منجر به شکستن لوله ‌ی مسی در طی دوره‌ ی زمانی مشخص و نشت مبرد شود. همچنین امکان دارد شافت داخل دستگاه نامتعادل شده و با حرکت نامتقارن آن، در نهایت منجر به سوختن سیم پیچ الکتریکی شود. علاوه بر این، لرزش دستگاه سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند که نه تنها اتاق شما بلکه همسایگان را آزار می‌دهد.

پس سعی کنید تمام توجه خود را به این نکته آموزش نصب اسپیلت داشته باشید.

2) نصب یونیت خارجی در مکانی با قابلیت عبور جریان هوا

یکی دیگر از نکات مهم در آموزش نصب اسپیلت قرار دادن یونیت خارجی، در بهترین مکان برای عبور جریان هوا است. یونیت خارجی کولر گازی باید در فضای باز روی تراس یا هر مکان راحت دیگری که جریان آزاد هوا وجود دارد، نصب شود. نباید هیچ گونه مانعی برای جریان هوا در اطراف واحد فضای باز وجود داشته باشد. علاوه بر این، در طریقه نصب اسپلیت باید بدانید که بخش بیرونی باید امکان دسترسی و تعمیر کولر گازی را به آسان‌ترین شکل فراهم کند. تا آنجا که ممکن است واحد فضای باز نباید مستقیماً در معرض آفتاب باشد، اما اگر این کار اجتناب ناپذیر است، می‌توان از سایبان روی دستگاه استفاده کرد تا از آن در مقابل تابش مستقیم خورشید محافظت کند.

3) نصب یونیت خارجی در فضایی که امکان جمع شدن آب در آن، نداشته باشد

نصب اسپلیت دیواری همان قدر که برای یونیت داخلی نیاز به زمان گذاشتن و رعایت اصول، هست، برای یونیت خارجی نیز، باید موارد مهمی را در نظر گرفت. مکان واحد فضای باز باید به گونه‌ای باشد که در هنگام باران، آب در اطراف واحد جمع نشود. حوضچه‌ی بزرگ آب می‌تواند باعث خیس شدن دستگاه شود و آن را از بین ببرد. حتی سطح کمی از آب جمع شده در اطراف واحد فضای باز برای مدت طولانی می‌تواند بدنه و قسمت‌های داخلی آن را دچار فرسودگی کند.

در مجموع اگر خودتان قصد نصب اسپلیت روی دیوار را دارید این آموزش می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. مهارت اندک کار با ابزار، مهارت فنی و شناخت کولر گازی پیش نیاز های این آموزش نصب اسپیلت می باشد. در صورتی تمام این مراحل را به خوبی رعایت کردید ولی دچار مشکل شدید و دستگاه شما روشن نشد، می توانید مقاله علت روشن نشدن کولر گازی را بررسی کنید و مشکلات خود را از این طریق، رفع کنید.

نحوه نصب کولر گازی بر روی دیوار یا سطح عمودی (بخش یونیت خارجی)

در آموزش نصب اسپیلت بخش را به نصب این دستگاه بر روی دیوار، اختصاص داده ایم. واحد فضای باز نیز می‌تواند بر روی دیوار خارجی در بعضی از تکیه‌گاه‌های زاویه‌دار نصب شود. تکیه‌گاه‌ها را می‌توان با استفاده از پیچ‌های مخصوص به نام پیچ‌های لنگر روی دیوار نصب کرد. واحد فضای باز به راحتی روی آن‌ها قرار گرفته و به خوبی قابل دسترسی است. اطمینان حاصل کنید که دیواری که واحد فضای بیرونی را روی آن نصب کرده‌اید به اندازه کافی محکم باشد و بتواند وزن و لرزش کولر گازی را تحمل کند. نصب واحد فضای باز روی دیوار یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که فضای کافی برای قرار دادن قسمت بیرونی دستگاه ندارند. هنگام تعمیر کولر گازی نیز می‌توان به راحتی این واحد را از نگهدارنده باز کرده و مشکل دستگاه را بررسی کرد

مرحله به مرحله نصب یونیت خارجی اسپیلت به شرح زیر می باشد:

  1. پیش از هر چیز، واحد فضای باز را به محلی که باید نصب شود بیاورید. این واحد سنگین است، بنابراین باید برای حمل و جابه‌جایی آن از نفر دیگری نیز کمک گرفت.
  2. واحد را روی محلی که باید نصب شود قرار دهید. اگر واحد بیرونی باید بر تکیه‌گاه‌های نصب شده روی دیوار قرار گیرد، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به درستی نصب شده‌اند.
  3. واحد فضای باز می‌تواند در مکان مناسبی تعبیه شود. برای جلوگیری از لرزش، دستگاه را روی نگهدارنده‌های لاستیکی قرار داده و یا از پیچ‌های لنگر برای ثابت نگه داشتن آن استفاده می‌کنند. واحد بیرونی که روی دیوار نصب می‌شود می‌تواند به طور مستقیم روی نگهدارنده‌های مخصوص با استفاده از مهره و پیچ و مهره نصب شود.
  4. سیم کشی برق را بازبینی کنید. طبق دفترچه‌ی راهنما، پوشش خازن را برداشته و سیم‌ها را مطابق آن وصل کنید. سپس کابل‌های سیم‌کشی را با داکت ببندید.
  5. کابل برق و لوله‌ را از سوراخی که در واحد داخلی ایجاد کرده‌اید، خارج کرده و به واحد فضای باز وصل کنید.
  6. در نهایت پس از اطمینان از نصب درست دستگاه، منبع تغذیه را به پریز برق وصل کرده و آن را روشن کنید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکات و تجربیات خود را نحوه نصب کولر گازی بر روی دیوار به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که نیاز به نصاب و تکنسین کولر گازی حرفه ای داشتید می توانید با بخش تعمیر کولر گازی در مشهد شرکت سرمایش تماس گرفته تا این شرکت بهترین نصاب های کولر گازی را در اختیار شما قرار دهند.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید