5 تا از مهم ترین علائم سوختن موتور کولر گازی

علائم سوختن موتور کولر گازی با جزییات کامل در این مقاله برای شما عزیزان توضیح داده ایم. شما در این مقاله با نشانه های سوختن موتور کولر گازی آشنا می شوید

این مقاله شاید حس خوشایندی را به شما انتقال ندهد اما گاهی اوقات باید در مورد موضوعاتی، به شما عزیزان، اطلاعات داد که بتوانید در سریع ترین زمان ممکن جلوی بعضی از ضررها را بگیرید. سوختن موتور کولر گازی یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که امروزه برای هر کسی، ممکن است ایجاد شود. ما با اینکه چه شده است که موتور کولر گازی شما سوخته، کاری نداریم. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی را به شما بدهیم که در کمترین زمان ممکن متوجه شوید که موتور دستگاه شما، سوخته است. در ادامه 5 تا از مهم ترین علائم سوختن موتور کولر گازی را با هم بررسی می کنیم.

سوختن موتور کولر گازی اتفاق عجیبی نیست. عوامل زیادی هستند که باعث فرسایش سریع موتور کولر گازی شده و در نهایت به سوختن آن منتهی می‌شوند.

سوختن موتور کولر گازی امری اجتناب ناپذیر است و در صورت سوختن موتور کولر گازی چاره‌ای جز تعویض موتور نخواهید داشت که مستلزم پرداخت هزینه‌های زیاد است.

اما خبر خوب این است که با شناخت عوامل و دلایل سوختن موتور و انجام تعمیر و نگهداری مناسب، می‌توان زمان آن را تا حد زیادی به تاخیر انداخت

قبل از هر چیز بهتر است این نکته را به شما بگویم که این مواردی که در ادامه با هم بررسی می کنیم در 90 درصد مواقع از نشانه های سوختن موتور کولر گازی بوده است، اما با این وجود بهتر است که زمانی که با این نشانه ها، روبرو شدید با یک تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید و یا همین می توانید به وسیله سامانه اعزام تکنسین کولر گازی شرکت سرمایش، بهترین و با تجربه ترین تکنسین را خودتان، انتخاب کنید. آنجاست که اگر یک درصد این نشانه ها، دلیل سوختن موتور کولر گازی نباشد، مشکل شما را به بهترین شکل حل می کند و شما از این بابت، دیگر نگرانی نخواهید داشت.

کم شدن جریان هوا

یکی از علائم سوختن موتور کولر گازی، کم شدن جریان هوای خروجی از کولر گازی است. البته که این مشکل، می تواند دلایل مختلف دیگری نیز داشته باشد. شاید حتی تنظیمات جریان هوا کولر گازی دستکاری شده و با مشکل روبرو شده است و همین طور ممکن است دریچه های دستگاه، مسدود شده باشد و یکی دیگر از دلایل آن، فیلترهای کثیف هوا، نیز منجر به جریان، خواهد شد.

اما به طور کلی اگر از تمام این مواردی که گفته شد، مطمئن بودید، باید کم شدن جریان هوا را یکی از نشانه های سوختن موتور کولر گازی بدانید.

صداهای ناهنجار

اگر زمانی که کولر گازی روشن می کنید، با صداهای ناهنجاری مانند جیرجیر کردن برخورد می کنید و یا اینکه کولر گازی شما در زمان روشن بودن ناگهان صدای غیرمعمولی از خود تولید می کند، می تواند از علائم سوختن موتور کولر گازی اسپلیت باشد. البته ایجاد صداهای ناهنجار کولر گازی می تواند 10ها دلیل مختلف داشته باشد و ما در مقاله صدای کندانسور کولر گازی به برخی از این موارد، پرداخته ایم.

بوی بد ناشی از روشن بودن کولر گازی

بوی تندی که از خروجی های هوای کولر گازی خارج، می شود شما را در استفاده از کولر گازی، نا امید می کند. این بو در رایج ترین موارد ممکن است کپک های درون سیستم تهویه مطبوع، باشد. همیشه این نکته را آویزه گوش خود کنید. یکی دلایلی که سرویس کولر گازی امروزه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، جلوگیری از موارد مانند کپک زدن برخی تجهیزات این دستگاه است. اگر تجهیزات کولر گازی، به موقع و زمان های مشخص، تمیزکاری شود، خیلی کم اتفاق می افتد که مواردی مانند بوی بد یا صدای ناهنجار، از کولر گازی، تولید شود.

وجود نم یا نشتی از کولر گازی

یافتن رطوبت در جاهایی که نباید در اطراف کولر شما باشد، می تواند نشانگر چند مسئله باشد. برای کسانی که از زمان خرید کولر گازی آن ها مدت زیادی نگذشته باشد، نمی شود آن را یکی از علائم سوختن کولر گازی دانست و ممکن است این مورد، نشت مایع مبرد باشد که می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما و خانواده شما ایجاد کند. همچنین ممکن است مشکلی در اتصالات و لوله های دستگاه شما، وجود داشته باشد که می تواند شکسته یا دچار پارگی شده باشد. در هر صورت، برای جلوگیری از رشد کپک، باید سریعا، مشکلات مربوط به رطوبت را برطرف کنید.

هوا به اندازه کافی خنک نمیشود

وقتی تهویه مطبوع شما به درستی کار نمی کند، یکی از مسائل، خنک نشدن هوا به وسیله کولر گازی است. آنجاست که متوجه کم شدن هوای خنک از دریچه ها می شوید. در بعضی موارد ممکن است هوا به هیچ وجه سرد نشود. وقتی این اتفاق می افتد، احتمال زیاد این یکی از علائم سوختن موتور کولر گازی است.

با دانستن عوامل سوختن موتور و جلوگیری از آن‌ها می‌توانید احتمال سوختن موتور کولر گازی را تا حد زیادی کاهش دهید. این عوامل را در زیر مشاهده می‌کنید.

1 - گرم شدن بیش از حد موتور : یکی از اصلی‌ترین دلایل سوختن موتور در کولرهای گازی، گرم شدن بیش از حد موتور است. اگر فشار زیادی به موتور کولر گازی وارد شود و اطراف کولر گازی بسته باشد، احتمال دارد موتور کولر بیش از حد گرم شده و پس از مدتی به سوختن موتور کولر گازی منتهی شود.

2 - از بین رفتن عایق‌های موتور : یکی از دلایل سوختن موتور، از بین رفتن عایق موتور وسوختن سیم‌ها می‌باشد.

3 - نوسانات شدید برقی : نوسان شدید برق می‌توان هر تجهیزات الکتریکی را دچار خرابی کند و کولرهای گازی نیز از این امر مستثتی نیستند. اگر در محل زندگی شما نوسانات برق شدید است، توصیه اکید می‌کنیم که از سه شاخه‌های برق محافظ دار استفاده کنید. همچنین اگر از کولرهای گازی در مکان‌های صنعتی و اداری استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از استابلایزر، نوسانات برق را کنترل کنید.

4 - روغن‌کاری نامناسب : اگر به روغن‌کاری موتور توجه نکنید، موتور خشک کار کرده و قطعات متحرک آن دچار فرسایش شدیدی شده و پس از مدتی از بین می‌روند. همچنین استفاده از روغن نامناسب نیز می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی موتور کولر گازی شما داشته باشد. در صورتیکه در قسمت کندانسور که در بالای پشت بوم نصب میشود معمولا ،روغن مشاهده کردید حتما با تکنسین مجرب مشورت کنید.

5 - کار نکردن ‌فن‌های کولر گازی : اگر فن‌های کولر گازی به درستی کار نکنند، فشار زیادی به موتور وارد شده و فرسایش موتور را سریع‌تر می‌کند. پس اگر که فن‌های کولر گازی شما به درستی کار نمی‌کند، حتما از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

6 - کم شدن گاز مبرد : یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، میزان گاز مبرد کولر گازی است. اگر به صورت منظم گاز مبرد کولر گازی را شارژ نکنید، مقدار گاز مبرد از حد استاندارد کمتر شده و کولر گازی شما بدون گاز برودتی کار می‌کند. همین خشک کار کردن کولر گازی باعث افزایش فشار بر روی موتور شده و در صورتی که این مشکل رفع نشود، موتور کولر گازی خواهد سوخت.

7 - اتصالی در سیم کشی : اتصالی کردن سیم کشی کولر گازی به راحتی قابل تشخیص نیست. اگر اتصالی در مراحل اولیه قرار داشته باشد، بوی سوختگی از کولر گازی خارج می‌شود و چنانچه اتصالی وسیع باشد به پریدن کنتور خانه و آسیب دیدن موتور منتهی می‌شود. چنانچه پس از روشن کردن کولر گازی بوی سوختگی به مشام شما رسید و پس از گذشت چند دقیقه بوی سوختگی متوقف نشد، سریعا کولر گازی را خاموش کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید.

با در نظر گرفتن عوامل بالا و توجه به آن‌ها می‌توانید از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.

خرابی خازن یا سوختن موتور ؟

خازن کولرهای گازی یک طول عمر مفید دارند و پس از آن خراب خواهد شد. همچنین گرمای بالای 70 درجه نیز باعث خرابی زود هنگام خازن می‌شود. موتور کولر گازی برای استارت خوردن به پالس الکتریکی بالایی نیاز دارد که توسط خازن تامین می‌شود. در نتیجه با خرابی خازن،احتمال دارد که کولر گازی روشن نمی‌شود.

ممکن است خرابی خازن باعث شود تا فکر کنیم که موتور کولر گازی ما سوخته است. در حالیکه تنها با تعویض خازن، تمامی مشکلات حل خواهد شد.

نگهداری مناسب از موتور کولر گازی :

موتور کولر گازی خود را به درستی نگهداری دارید تا احتمال سوختن آن را کاهش دهید. مجموعه‌ اقداماتی که برای نگهداری از موتور کولر گازی باید انجام شود را در لیست زیر مشاهده می‌کنید. .

1 – گاز داخل کولر گازی را چک کنید :

مبردی که داخل کولرهای گازی استفاده می‌شود، با گذشت زمان کم شده و نیاز به شارژ مجدد دارد. در صورتی که مبرد کولر شارژ نشود، با گذشت زمان موتور کولر آسیب می‌بیند. همچنین اطمینان حاصل نمایید که گاز مبرد نشتی نداشته باشد.

2 – کویل‌ها را تمیز کنید :

کویل‌ها با گذر زمان کثیف می‌شوند و نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و تبادلات حرارتی انجام نمی‌گیرد. در نتیجه برای حفظ کارایی، موتور کار بیشتری انجام داده که باعث فرسایش زودرس آن ‌می‌شود. پس کویل‌ها را به صورت مرتب تمیز نمایید.

3 – از سه شاخه‌های محافظ دار استفاده کنید :

همانطور که گفته شد نوسانات برق باعث آسیب دیدن موتور کولر گازی می‌شود. برای رفع این مشکل از سه شاخه‌های محافظ دار استفاده کنید.

4– از باز بودن مسیرهای تنفس اطمینان حاصل کنید :

در صورت بسته بودن دریچه‌ و مسیرهای تنفسی کولر گازی، موتور مجبور خواهد بود تا سخت تر کار کند. همین فشار نیز باعث فرسایش زودرس موتور خواهد شد. پس مسیرهای تنفس کولر گازی را بررسی کنید تا دچار انسداد نشده باشند.

به طور کلی موارد زیادی است که مربوط به نشانه های سوختن موتور کولر گازی است اما این نکاتی که گفته شد، مهم ترین علائم سوختن موتور کولر گازی است. ما به عنوان افرادی که سال ها، در این شاخه، فعالیت داریم، مهم ترین عاملی که هم باعث بهبود عملکرد کولر گازی می شود و هم عمر قطعاتی مانند کمپرسور را بیشتر می کند، سرویس های دوره ای این دستگاه است. سرویس های دوره ای هر دستگاه برقی کیفیت کار آن را به طور شگفت انگیزی، بهبود می بخشد.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید