حقایقی جالب درباره کولر گازی

آنچه در این محتوا برای شما بررسی کردیم نکاتی ناب درباره کولر گازی و دانستنی های جذابی است که کمتر کسی در مورد آن اطلاع دارد.

سیستم‌‌های سرمایشی و تهویه مطبوع یکی از پرمصرف ترین لوازم منزل خصوصا در فصل‌های گرم سال مانند تابستان می‌باشند، به همین دلیل خرید یکی از انواع آن‌ها برای هر محیطی ضروری است. کولر گازی از جمله سیستم‌های سرمایشی است که امروزه افراد بیش تری برخلاف گذشته از آن بهره می‌برند. البته هنوز هم حدود ۷۰ درصد از مردم جامعه از کولر آبی به عنوان خنک کننده استفاده می‌‌کنند که این درصد به تدریج در حال کاهش است.

حقایق جالبی درباره کولر گازی وجود دارد که به احتمال زیاد تا به امروز نمی‌دانستید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات شگفت انگیزی از کولر گازی‌هایی که در عصر حاضر به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در اختیار شما قرار دهیم.

کولر گازی یا دستگاه درمان هوا؛ مسئله این است

دستگاه درمان هوا نامی جالب بود که ولیس کریر مخترع کولر گازی روی اولین کولر گازی که در سال 1902 ساخته شده بود، قرار داد. این اختراع کاربردی و جذاب شیوه زندگی مردم را در فصول گرم سال تا حد زیادی تغییر داد. پیش از تولید سیستم‌های سرمایشی، در حدود سال‌های 1890 و قبل از آن، مردم در زمستان از رودخانه هادسون که سالانه ۴ میلیون تن یخ تولید می‌کرد، برای تابستان قالب‌های بزرگی از یخ برداشت می‌کردند تا به این طریق بتوانند از شدت گرمای هوا در تابستان بکاهند.

در تابستان، هوای گرم با عبور از روی قالب‌های بزرگ یخ تا حدودی از میزان گرمای آن کاسته می‌شود؛ در نتیجه هوای خنک ‌تر و بهتری در محیط به جریان می‌افتد. به طور معمول قالب‌های یخ را در ورودی‌های خانه مانند جلوی پنجره‌ها، درب‌ها و ... که رفت و آمد هوا بیش تر است، قرار می‌دادند.

کنترل رطوبت محیط و اصلاح کولر گازی

پس از ولیس کریر، استوارت کرامر که در صنعت نساجی فعالیت داشت و از کولر گازی برای بهبود شرایط بهره می‌برد، متوجه شد که اگر میزان رطوبت محیط کاهش یابد و به حد کنترل شده و معینی برسد، کیفیت و کمیت محصولات تولیدی افزایش چشم گیری خواهد داشت. لذا آقای استوارت کرامر به فکر افتاد که سیستم‌های کولر گازی جدید را به سیستم کنترل رطوبت نیز مجهز کند. این اقدام تحول شگرف دیگری را در سیستم‌های سرمایش به دنبال داشت.

اقای کرامر خود نیز مخترع شناخته‌ شده‌ای در دوران خویش بود. بیش از ۶۰ اختراع به نام او به ثبت جهانی رسیده است.

کولر گازی و خداحافظی با تعطیلات تابستانی

تا قبل از اختراع و تولید انبوه سیستم‌های تهویه مطبوع و کولر گازی‌ها، بسیاری از کارخانه‌ها، اداره‌ها، شرکت‌ها و... در تابستان که گرمای هوا طاقت فرسا بود، تا مدت‌های طولانی تعطیل می‌شد و یا این‌که شب هنگام که دمای هوا تا حدودی کاهش داشت در صورت ضرورت چند ساعتی را به کار و فعالیت می‌پرداختند. مدیران علت تعطیلی را عملکرد نامطلوب و بسیار پایین کارمندان و کارگران در هوای گرم عنوان می‌کردند.

با ظهور سیستم‌های سرمایشی مشکل گرمای هوا تا حد زیادی حل شد و افراد به راحتی می‌توانستند در هوای متعادل و نرمالی که به وسیله کولر گازی‌ها ایجاد می‌شد، به کار خود ادامه دهند.

کولر گازی و مناطق جغرافیایی

کولر گازی در همه مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی قابل استفاده است؛ اما معمولا بیش‌تر در مناطق شمالی و جنوبی کشور ایران که گرمای هوا غیرقابل تحمل و میزان رطوبت بسیار بالا است به کار برده می‌شود.

اگر در شرایطی که رطوبت هوا بالا است از کولر آبی استفاده شود، میزان رطوبت موجود در محیط به مقدار بسیار زیادی افزایش می‌یابد. در چنین حالتی، حتی نفس کشیدن نیز به سختی صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل مناطق گرم مجاور آب و دریا، حتما از کولر گازی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند.

حقیقت جالب درباره توان کولر گازی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید توان کولر آبی در حدود یک چهارم توان کولر گازی می‌باشد؛ به عبارتی اگر توان کولر گازی حدودا ۲۰۰۰ وات باشد توان کولر آبی حداکثر  ۵۰۰ وات خواهد بود. بنابراین کولر آبی بیش تر مناسب محیط‌هایی با هوای متعادل و رطوبت پایین می‌باشد.

البته به این نکته مهم هنگام خرید کولر گازی دست دوم و نو توجه داشته باشید که برای شرایط آب و هوایی متفاوت، در هر محیطی و با هر متراژی، سیستم سرمایشی با توان مشخص و ثابتی نیاز است.

مهم ترین مزیت کولر گازی

یکی از اساسی ترین مزیت‌های کولر گازی وجود ترموستات در آن است. ترموستات کولر گازی باعث تنظیم درجه حرارت محیط می‌شود. این قطعه مطابق با درجه حرارت محیط باعث روشن و یا خاموش شدن کولر گازی می‌شود؛ در نتیجه حتی اگر در تمام طول مدت شباته روز نیز روشن باشد هم باعث سرماخوردگی نمی‌شود.

بهترین دما برای منازل مسکونی بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می‌باشد.

تن حقیقت جالب دیگر درباره ظرفیت کولر گازی

هرگاه برای کولر گازی از اصطلاح تن استفاده شد، منظور وزن آن نیست بلکه ظرفیت آن کولر گازی است که با واحد تن بیان می‌کنند.

ظرفیت کولر گازی که با واحد تن عنوان می‌شود برای مخاطب مشخص می‌کند که این سیستم قادر است در هر ساعت چه مقدار گرما را از بین می‌برد.

ظرفیت خنک کنندگی مورد نیاز برای یک منزل مسکونی بین یک تا پنج تن متناسب با متراژ منزل و حدود دمای منطقه متفاوت است.

زمانی که فروشنده به شما می‌گوید: ظرفیت این کولر گازی یک تن است؛ یعنی قادر است ۱۲۰۰۰  btu گرما را در مدت زمان یک ساعت از بین ببرد.

مصرف انرژی کولر گازی

میزان مصرف انرژی کولر گازی تا حد زیادی وابسته به محل نصب، نحوه نگهداری، فاصله زمانی بین هر سرویس، متناسب بودن کولر گازی با مساحت، دما و رطوبت و... می‌باشد.

در مجموع مصرف انرژی کولر گازی بیش تر از سایر سیستم‌های سرمایشی موجود می‌باشد. برای کاهش میزان انرژی مصرفی آن راهکارهایی وجود دارد: به طور مثال سرویس منظم و دوره‌ای کولر گازی، تمیز کردن فیلتر‌های هوا حداقل هر ۶ ماه، انتخاب کولر گازی با ظرفیت مناسب برای محیط‌های متفاوت و... سبب می‌شود به آن فشار بیش از حد وارد نشود و به این طریق میزان مصرف انرژی ان تا حد زیادی کاهش خواهد یافت‌.

سخن آخر

کولر گازی به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های ساخته شده توسط بشر با متعادل سازی دما و کاهش رطوبت محیط کمک شایانی به ساکنان مناطق گرم و مرطوب کرده است.

  • تاریخ : 1400/11/20 10:31
  • مشاهده : 776

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید