کولر گازی اینورتر چیست؟ | نکات مهم در خرید سیستم های اینورتر

کولر گازی اینورتر که یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی سیستم های تهویه مطبوع در این صنعت است در این مقاله به طور کامل برای شما بررسی شده است

برای برخی هنوز سوال است که کولر گازی اینورتر چیست، تکنولوژی نسبتا جدید که با استقبال خوبی روبرو شد، اکنون برای برخی سوالاتی را ایجاد کرده است. هنوز بسیاری افراد نمی دانند کولر گازی های اینورتر چه تفاوت هایی با بقیه دارند، به همین دلیل نمی توانند در خرید این دستگاه و حتی تعیین تکنسین مناسب برای تعمیر آن، به درستی تصمیم بگیرند.

ما سوالاتی که در خصوص کولر گازی اینورتر هست را برای شما جمع آوری کردیم:

1- کولر گازی اینورتر چیست؟

2- میزان مصرف برق کولر گازی اینورتر چقدر است؟

3- معایب کولر گازی اینورتر چیست؟

4- در کولر گازی های اینورتر، کدام برای ما مناسب تر است؟

5- چه عواملی بر قیمت کولر گازی اینورتر، تاثیرگذار است؟

اندکی با تاریخ تکنولوژی کولر گازی اینورتر

فناوری اینورتر برای سیستم های تهویه مطبوع مینی اسپلیت و پمپ های حرارتی در دهه 1970 و 1980 ساخته شده است. تقریباً همه سیستم های مینی اسپلیت از همه مارک های مطرح در دنیا، دارای کمپرسورهای اینورتر هستند. این هنجار صنعت است. در حدود سال 2013، چند برند تجاری شروع به معرفی مدل های استاندارد AC و پمپ حرارتی کردند که شامل فناوری اینورتر بودند. برند Carrier Greenspeed جز اولین ها در تولید سیستم هایی با تکنولوژی اینوتر بود و پس از آن برندهای Lennox ، Trane / American Standard و Bryant (برند زیرمجموعه Carrier) به دنبال آن قرار گرفتند. این فناوری را با نام های بهینه سازی ظرفیت و بهینه سازی سرعت شهرت پیدا کرده و در زمره سیستم های اسپلیت قرار گرفت.

فناوری اینورتر هنوز برای سیستمهای اسپلیت، استاندارد معمول نیست. اکثر مارک ها هنوز مدل های یک مرحله ای و دو مرحله ای را نیز تولید می کنند.

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی هایی که از کمپرسور اینورتر برای سیستم برودتی خود، استفاده می کنند را کولر گازی از نوع اینورتر گویند. این کمپرسور، ظرفیت سرمایشی سیستم را بین 40 تا 120 درصد افزایش می دهد.

کمپرسورهای اینورتر همانند دیگر کمپرسورها، عمل می کنند اما برای اینکه به طور خلاصه با کار آن ها، آشنا شوید، مراحل زیر عملکرد کمپرسورهای اینورتر را به طور مختصر توضیح داده است:

  1. کمپرسور اینورتر جریان مبرد را در سیستم تنظیم می کند
  2. انرژی را ایجاد می کند تا جریان هوا در اتاق ایجاد شود
  3. هوای گرم اتاق را به طور خیلی قوی تر، به بیرون منتقل می کند.

بررسی کامل مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

اکنون که به خوبی متوجه شدید که کولر گازی اینورتر چیست بهتر است که با هم بررسی کنیم که بالاخره، استفاده از انواع کولر گازی اینورتر، برای ما مناسب است یا خیر.

مزایای کولر گازی اینورتر چیست؟

ما با بررسی هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که کولر گازی های اینورتر برای افراد می تواند 5 مزیت کاربردی و کارآمد داشته باشد:

بازدهی بهتر به نسبت دیگر تکنولوژی کولر گازی ها

بازدهی این تکنولوژی برای کولر گازی ها و پمپ های حرارتی مبدل دو تا سه برابر بیشتر از مدل های سیستم اسپلیت استاندارد با کمپرسورهای یک مرحله ای و دو مرحله ای است. در صورتی که می خواهید با کمپرسورهای اینورتر بیشتر آشنا شوید، مطالعه مقاله لینک شده، پیشنهاد می شود.

کارآمد در برای محیط زیست و جامعه

با افزایش کارایی هر نسل از این تکنولوژی، سیستم های اینورتر برای کاهش مصرف انرژی و بهره وری بیشتر، عملکرد بهتری را به نسبت دیگر سیستم های برودتی از خود، به نمایش گذاشته اند.

کنترل گرما و رطوبت داخل اتاق

سیستم هایی که از تکنولوژی اینورتر بهره مند باشند هوای مطلوب تری را در شرایط رطوبت و شرجی هوا در اتاق ها ایجاد می کنند و حتی چون این سیستم های قابل استفاده در فصول سرد زمستان هم می باشد، در زمستان ها نیز می توانید هوای معتدل

گرمایش و خنک سازی مبتنی بر اینورتر تعادل دمایی را ارائه می دهد که نسبت به انواع دیگر برتر است. هنگام خنک سازی ، چرخه های مداوم و طولانی مدت رطوبت بیشتری را از هوای گرم و هوا از بین می برند. این بدان معناست که شما در دمای بالاتر احساس راحتی خواهید کرد ، که منجر به صرفه جویی در انرژی بیشتر می شود.

گزینه های مختلف در انتخاب کولر گازی

این فناوری برای یک مدل خاص کولر گازی نیست. زمانی که شرکت ها و برندهای مختلف با این تکنولوژی آشنا شدند، سعی کردند بیشترین استفاده را در صنایع خود داشته باشند. به همین جهت شما کولر گازی اینورتر را می توانید با برندها، مدل ها و انواع مختلفی خریداری کنید. صنعت کمپرسورهای اینورتر برای دیگر سیستم های برودتی مانند یخچال فریزرها نیز وجود دارد. در نتیجه اگر می خواهید یخچال فریزرتان نیز مصرف برق کمتر و اقتصادی تری داشته باشد، در انتخاب یخچال فریزر مورد نظر خود، این تکنولوژی را نیز از یاد نبرید.

ارزش خرید و مقایسه قیمتی

با توجه به ویژگی هایی که در بالا بررسی کردیم این دسته کولر گازی ها به دلیل کارآمدی بیشتر، مصرف انرژی کمتر قطعا ارزش خرید بیشتری به نسبت کولر گازی های دیگر دارد. شاید از نظر قیمتی اندکی با کولر گازی های دیگر متفاوت باشد اما این تفاوت زمانی که قبض برق خانه شما پس مدتی استفاده مبلغ کمتری به نسبت دیگر کولر گازی ها، آمد، به ارزشمند بودن این دستگاه ها با سیستم اینورتر، پی خواهید برد. و البته که تعمیر کولر گازی اینورتر نیز به مراتب بهتر و راحت می باشد و این دلیل نیز به ارزش خرید دستگاه، اضافه می کند و در آخر نکته حائز اهمیت آن تکنسین هایی هستند که در تعمیر کولر گازی در مشهد مهارت تعمیر این نوع کولر گازی ها را به طور کامل دارند.

معایب کولر گازی اینورتر

به هر حال هر دستگاه همان قدر که مزایایی همراه خود دارد، معایبی نیز دارد که در هنگام خرید کولر گازی اینورتر به آن توجه کنید. شما به خوبی با مزایای کولر گازی های اینورتر، آشنا شدید. در ادامه به بررسی معایب این دستگاه می پردازیم:

هزینه های تعمیر و نگهداری کولر گازی اینورتر

زمانی که به خوبی متوجه شوید کولر گازی اینورتر چیست و برای مدت زمانی این دستگاه را در اختیار خود، قرار دهید، متوجه هزینه های نگهداری و تعمیر آن می شوید. هزینه سیستمهای کولر گازی و پمپهای حرارتی استاندارد اسپلیت با کمپرسورهای کنترل شده اینورتر 25٪ تا 55٪ بیشتر از سیستمهای یک مرحله ای و دو مرحله ای با همان اندازه است.

هزینه های بالای سیستم های داکت اسپلیت اینورتر

سیستم های داکت اسپلیت که به 2 تا 8 یونیت داخلی با هزینه نصب جداگانه برای هر کدام، می تواند برای شما هزینه بردار و در نگهداری ها نیز برای شما هزینه بردار باشد. این هزینه می تواند تا 100٪ بیشتر از سیستم کولر گازی اسپلیت اینورتر تک یونیت یا دو تیکه، بیشتر باشد. البته که این مورد و هزینه های بالای آن، فقط برای مدل داکت اسپلیت است. این بدین خاطر است که اگر شما هزینه تعمیر کولر گازی های اینورتر را در کنار نگهداری و سرویس کولر گازی های داکت اسپلیت اینورتر قرار دهید، به راحتی می توان حدس زد که چقدر نگهداری آن برای شما هزینه بر است.

داشتن فناوری ارتباطی بین دستگاه های مختلف:

برخی از نصابان کولر گازی اینورتر با این تکنولوژی و ترموستات های پیشرفته ای که این کولر گازی ها دارند، گزینه ای را که باعث می شود، کولر گازی ها با هم ارتباط برقرار کنند، را فعال می کنند. این برقراری ارتباط زمانی برای شما سودمند است که تمام کولر گازی ها به این سیستم مجهز بوده و تمام خدمات دهندگان نیز از این سیستم پیروی کنند. البته این گزینه در نمونه های ایرانی و خاورمیانه ای دیده نمی شود. فقط در نمونه هایی که به اروپا و آمریکا ارسال می شود، وجود داشته و توصیه نمایندگی های این شرکت ها نیز، غیرفعال کردن این گزینه است.

تفاوت کولر گازی معمولی با اینورتر

یکی مهم ترین سوالاتی که باید به آن پاسخ داده شود، این است که تفاوت قیمت کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر چیست. به همین دلیل ما به این موضوع مهم تفاوت کولر گازی معمولی با اینورتر می پردازیم:

تفاوت در عملکرد کمپرسور کولر گازی

اصلی ترین تفاوت کولر گازی معمولی با اینورتر این است که کولر گازی اینورتر می تواند سرعت موتور کمپرسور خود را تنظیم کند. هنگامی که اتاق خنک شد، سیستم های تهویه مطبوع اینورتر سرعت موتور را کاهش می دهند تا انرژی و مبرد مورد استفاده برای خنک شدن هوا صرفه جویی شود. در نتیجه این جریان، تاثیر بسیاری بر روی میزان مصرف برق کولر گازی اینورتر می گذارد.

در مقایسه، موتورهای غیر اینورتر فقط با سرعت کامل یا متوقف می شوند. موتور با سرعت کامل کار می کند اما با پایین آمدن دمای اتاق به میزان دلخواه خاموش می شود. این فرایند خاموش و تکراری می تواند سر و صدای غیرضروری ایجاد کند و انرژی بیشتری مصرف کند.

ضرر کمتر برای محیط زیست

کولر گازی اینورتر همان قدر دارای تکنولوژی پیشرفته هستند، همان قدر هم سعی کردند مضراتی که در گذشته برای محیط زیست داشتند را کمتر کنند. به همین دلیل کسانی که می دانند کولر گازی اینورتر چیست، قطع به یقین این مورد را برای منزل خود، انتخاب می کنند.

تفاوت در قیمت کولر گازی اینورتر با معمولی

من در یک مثال ساده تفاوت قیمت کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی را توضیح می دهم. هم اکنون کولر گازی اینورتر 24 هزار LG در بازار ایران در مقایسه با کولر گازی معمولی LG با ظرفیت 24 هزار، حدود 10 تا 15 میلیون اختلاف قیمت دارند. البته کولر گازی اینورتر 24 هزار LG با دنیایی از امکانات و قابلیت های جدید ارائه می شود.

انواع کمپرسور کولر گازی اینورتر چیست؟

کمپرسور در کولر گازی قلب دستگاه خنک کننده است. اگر کمپرسور را بردارید و کولر گازی شما دیگر قادر به تولید حتی اندکی هوای خنک نخواهد بود. اینورتر مسلماً مهمترین نوآوری در صنعت تهویه مطبوع است که انقلابی در کار کمپرسورها ایجاد کرده است. هر سال بیشتر و بیشتر مدلهای کولر گازی با تکنولوژی اینورتر عرضه می شوند. در ادامه این مقاله ما به شما انواع مختلف فن آوری های اینورتر در کمپرسورها را که در حال حاضر در بازار ارائه می شوند، خواهیم گفت:

کمپرسور کولر گازی اینورتر تویین روتاری

با بهبود بیشتر طراحی کمپرسورهای اینورتر، بسیاری از مارک های کولر گازی در حال تولید این دستگاه با کمپرسورهای تویین روتاری به جای کمپرسور روتاری معمولی هستند. برند LG در سری کمپرسورهای اینورتر خود اصطلاح اینورتر دوال را به کار می گیرد اما توشیبا و اجنرال از اصطلاح تویین اینورتر استفاده می کنند.

افرادی که می دانند کولر گازی اینورتر چیست، می دانند که این کولر گازی ها نسبت به کولر گازی های معمولی اینورتر یک قدم جلوتر هستند. آنها اغلب با موتور پیشرفته تر BLDC ارائه می شوند که به دستیابی به طیف وسیع تری از فرکانس عملکرد کمک می کند تا به خنک سازی سریعتر و دقیق کمک کند.

اکنون در کولر گازی متناوب اینورتر استفاده از کمپرسور چرخشی تک سیلندر با سرعت متغیر وجود دارد که بر اساس اصل تک فشرده سازی تک چرخشی کار می کند. اما مشاهده می شود که این طرح باعث ایجاد لرزش زیادی می شود و در نتیجه باعث افزایش سطح صدا می شود زیرا چرخش شافت در حین کار AC به ویژه در بار کامل است.

اما با استفاده از طراحی کمپرسور روتاری تویین اینورتر، دو کمپرسور روتاری با اختلاف فاز 180 درجه در زمان فشرده سازی متقابل خود کار می کنند که نتیجه آن عملکرد بسیار پایدارتری است. این نه تنها تعادل چرخشی را بهبود می بخشد بلکه گشتاور فشرده سازی را نیز تقویت می کند و باعث می شود کمپرسور از 700 دور در دقیقه تا حداکثر فرکانس 8000 دور در دقیقه کار کند. به همین دلیل AC های اینورتر دوتایی قادر به دستیابی به تناوب متغیر هستند.

اما برای اینکه بهتر متوجه شوید که کولر گازی اینورتر چیست، بیایید کمپرسورهای تک مرحله ای و دو مرحله ای، برای این نوع کولر گازی ها را بررسی کنیم:

کمپرسورهای تک مرحله ای (فقط سیستم های اسپلیت استاندارد)

کمپرسورهای تک مرحله ای از 100٪ قدرت کامل خود، استفاده می کنند. مبرد در سریع ترین زمان ممکن در سیکل سرمایش، جریان پیدا می کند. 100٪ روشن، سپس خاموش، 100٪ روشن ، سپس خاموش و این جریان حداکثر 18 بار در روز تکرار می شود.

شما تصور کنید که در طول روز زمانی که از خودرو خود استفاده می کنید، مجبور باشید که پس از طی یک مسافت اندک مانند 20 کیلومتر ماشین را نگه داشته تا آن را خنک کنید و سپس شروع به حرکت کنید. این باعث میشود که خودرو شما بنزین بسیار زیادی مصرف کند.

وقتی که کولر گازی شما به این صورت کار کند، برق بسیار زیادی مصرف می کند. همچنین چند درجه بیشتر از چیزی که ترموستات نشان می دهد، سرد می کند چون از 100 درصد قدرت کمپرسور استفاده می کند. اینجاست که همه هوای سرد به داخل خانه شما منتقل خواهد شد. این باعث می شود که کمپرسورهای تک مرحله ای سیستم های اینورتر کارآمدتر باشند.

کمپرسورهای دو مرحله ای (برای سیستم های استاندارد اسپلیت)

این نوع کمپرسورهای کولر گازی اینورتر در مرحله اول 65 درصد قدرت و در مرحله دوم 100 درصد قدرت را استفاده می کنند. همیشه و همیشه این کمپرسورها، به موقع و سروقت روشن شده و سعی کردند در کارآمدترین حالت ممکن، هنرنمایی کنند.

زمانی که به خوبی متوجه شوید که کولر گازی اینورتر چیست، متوجه این جریان می شوید که آن ها نسبت به مدل تک مرحله ای کارآمدتر است و تعادل دما را بهتر حفظ می کند.

کمپرسورهای دو مرحله ای هنگامی که به دلیل افزایش سریع دمای خارج از منزل که خانه شما را گرم می کند یا هنگامی که تنظیم ترموستات را بیش از 4 درجه کاهش می دهید، به افزایش قابل توجهی در خنک سازی نیاز دارید، وارد مرحله دو می شوند.

این مقاله ادامه دارد ...

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید