دلیل لرزش کولر گازی | 7 علت متداول

زمانی که کولر گازی شما دچار لرزش های مکرر می شود، شاید نیازی به خبر کردن تکنسین نباشد. ما در این محتوا به اندازه کافی دلایل مشخصی را بررسی کردیم

اگر در منزل، دفتر کار، اداره‌ها و... از سیستم سرمایشی کولر گازی استفاده می‌کنید ممکن است در یک بازه زمانی با اشکالاتی در این سیستم نظیر لرزش و... روبه رو شوید به همین منظور توصیه می‌شود اطلاعاتی در خصوص اختلالات شایع در این سیستم سرمایشی کسب کنید تا به سرعت بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید و از یک فرد ماهر در این زمینه کمک بخواهید.

لرزش در کولر گازی یکی از شایع‌ترین اختلالات در کولر گازی به شمار می‌رود. مشتریان بسیاری از آن‌ شکایت می‌کنند اما هنگامی که بررسی‌های لازم صورت بگیرد متوجه می‌شویم منظور ۹۰ درصد مشتریان از لرزش کولر گازی همان صداد دادن آن است. به عبارتی لرزش به خودی خود رخ نمی‌دهد مگر اینکه همراه با تولید صدا در کولر گازی باشد.

علل اصلی لرزش و صدا کولر گازی چیست؟

مواردی که ممکن است باعث ایجاد صدا و یا به اصطلاح لرزش در کولر گازی شوند بسیار شایع هستند. کولر گازی مجموعا از دو بخش تشکیل شده است: یونیت داخلی به نام پانل که در درون محیط خانه نصب می‌شود و یونیت خارجی به نام کندانسور که در بیرون محیط خانه مانند روی تراس یا پشت بام نصب می‌شود. منشا لرزش و صدا کولرگازی در یکی از این دو بخش می‌باشد. در ادامه به چند مورد از مهم ‌ترین علل این اختلال اشاره می‌کنیم:

احتمال ورود جسم خارجی به یونیت خارجی کولر گازی

وجود جسم خارجی در کندانسور کولر گازی از شایع ترین دلایل لرزش کولر گازی به شما می رود. با توجه به محل قرار گیری کندانسور در خارج از محیط منزل احتمال ورود شی خارجی به آن وجود دارد. در مواردی که صدا به صورت ناگهانی ایجاد شود و تا قبل از آن مشکلی وجود نداشته باشد به احتمال وجود یک جسم خارجی غیرمتعارف در یونیت خارجی کندانسور شک می‌کنیم. یکی دیگر از مواردی که با توجه به آن به وجود شی در کندانسور پی می‌بریم این است که صدا به طور موقت ایجاد و ناگهان قطع شود و سپس دوباره این چرخه تکرار شود.

این جسم خارجی می‌تواند در اثر وزش شدید باد به یونیت خارجی وارد شود و یا اینکه در اثر حواس پرتی تعمیر کاران در کندانسور جا گذاشته شود. همچنین لانه گزینی پرندگان در کندانسور نیز یک شی خارجی محسوب می‌شود.

برای رفع این مشکل همانطور که به نظر می‌رسد تنها کافی است جسم خارجی را از یونیتا خارجی کولر گازی خارج کنیم. در حین انجام این کار با احتیاط پیش بروید و مراقب باشید آسیبی به خود یا دستگاه وارد نکنید.

شکستن یا تاب برداشتن تیغه‌های فن کولر گازی

یکی دیگر از علت‌های محتمل ایجاد صدا و لرزش در کولر گازی، شکستن یا تاب برداشتن تیغه‌های فن است. این مشکل در اثر گیر کردن و یا برخورد جسم خارجی با این تیغه‌ها ممکن است رخ دهد. به این منظور تیغه‌های فن را به دقت بررسی کنید‌. در صورت وجود شکستگی، تیغه‌ها را باید تعویض کنید. اگر تیغه‌ها تاب برداشته باشند نیز باحوصله و به آرامی می‌توانید ان‌ها را به حالت اولیه دربیاورید.

برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود در قسمت جلوی فن کولر گازی وسایلی که احتمال ورود آن‌ها به داخل کندانسور وجود دارد قرار ندهید و یا جلوی آن‌ را از یک فاصله مطمئن بپوشانید تا جسمی وارد آن نشود.

تراز نبودن دستگاه پس از نصب

گاهی علت لرزش و صدای کولر گازی تنها تراز نبودن دستگاه پس از نصب است. در صورتی که هر یک از دو بخش این سیستم سرمایشی با دقت و با اندازه گیری صحیح نصب نشوند، به مرور زمان در هنگام استفاده از دستگاه ممکن است صدای لرزش شنیده شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از یک نصاب ماهر در این زمینه کمک بخواهید تا چنین اتفاقی رخ ندهد اما اگر هم اتفاق افتاد برای رفع عیب باید هم پنل داخلی و هم پنل خارجی دستگاه دوباره تراز شوند.

بررسی پایه‌های کندانسور کولر گازی

یکی دیگر از دلایل لرزش کولر گازی شل شدن پایه‌ها و مهره‌های کندانسور کولر گازی است. گاهی به مرور زمان پیچ و مهره‌های پایه کندانسور شل می شوند در نتیجه هنگام استفاده از کولر گازی صدای نا به هنجار از کندانسور به گوش خواهد رسید. در چنین شرایطی برای رهایی از این صدا باید پایه‌های یونیت خارجی را چک کنید و پیچ و مهره‌های شل شده را محکم کنید.

اشتباه بستن قاب جلوی یونیت داخلی کولر گازی

نحوه صحیح بستن درپوش جلوی در پنل کولر گازی در حفظ آرامش و راحتی ساکنان منزل و یا افراد مشغول در یک دفترکار بسیار حیاتی است زیرا در صورتی که این قاب به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، به طور دائم صدای تق تق و به هم خوردن شدید چیزی به یکدیگر شما را آزار خواهد داد.

راه حل چنین مشکلی این است که قاب جلوی یونیت داخلی را جدا کرده و به آرامی و با دقت دوباره در محل صحیح آن قرار دهید تا از شر صدای آزار دهنده تق تق ممتد خلاص شوید.

عدم روغن کاری موتور فن کولر گازی

رایج ترین دلیل لرزش کولر گازی در کولر گازی‌های قدیمی‌تر عدم روغن کاری موتور فن آن‌ها است. در طولانی مدت و خصوصا در شهرهای آلوده مانند تهران موتور فن کولرهای گازی نیاز به روغن کاری پیدا خواهند کرد. در صورت عدم روغن کاری، موتور فن می‌سوزد. دقت کنید با توجه به اینکه موتور فن کولر گازی پلمپ است برای روعن کاری باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. صدای ناشی از عدم روغن کاری در گذر زمان ممکن است یک صدای مداوم که به تدریج افزایش یافته است باشد.

اختلالات کندانسور، دلیل لرزش کولر گازی

در صورتی که تمامی موارد ذکر شده را بررسی کردید و دلیل لرزش کولر گازی مشخص نشد باید به وجود اشکالاتی در یونیت خارجی کولر گازی شک کنید.

اگر کولر به مدت طولانی روشن بماند کندانسور داغ شده و صدای جیرجیر از آن شنیده می‌شود.

گاهی دلیل لرزش کولر گازی زیاده روی در امر روغن کاری است، در چنین شرایطی نشت روغن و به دنبال آن تولید صدا و لرزش ممکن است رخ دهد.

در هنگام نصب و انتقال کندانسور با احتیاط عمل کنید زیرا اگر به آن ضربه و آسیبی وارد شود ممکن است هنگام روشن بودن کولر گازی صدای جیرجیر گوش خراشی از آن بلند شود.

سخن آخر

امروزه سیستم سرمایشی در اکثر محیط‌ها کولر گازی می‌باشد پس اطلاع از متداول ‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای آن‌ها ایجاد شود مهم است. پیدا کردن دلیل لرزش کولر گازی به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات بسیار کمک کننده می‌باشد.

  • تاریخ : 1400/07/19 20:29
  • مشاهده : 881

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید