نحوه کاهش رطوبت محیط با کولر گازی

متناسب با وظیفه کولر گازی که تعدیل درجه حرارت و کاهش رطوبت محیط است، در صورتی که رطوبت خانه با کولر گازی زیاد باشد؛ باید علل مختلف توسط یک تکنسین ماهر و با تجربه بررسی و رفع گردد.

کولر گازی یک سیستم سرمایشی فوق العاده کاربردی است که علاوه بر متعادل سازی دمای محیط، گردش و عبور هوای محیط از فیلتر‌های تمیز کننده هوا، میزان رطوبت هوا را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این سیستم تهویه مطبوع، هوای گرم محیط را از پنل عبور می‌دهد و به هوای سرد با درجه حرارت تنطیم شده تبدیل و سپس مجددا وارد محیط می‌کند؛ رطوبت نیز همراه با هوای گرم وارد پنل می‌شود و توسط اواپراتور پنل جذب می‌شود، در نهایت این رطوبت جمع آوری شده، توسط لوله‌های تخلیه به بیرون از دستگاه فرستاده می‌شود.

حالت رطوبت گیر کولر گازی

حالت رطوبت گیر کولر گازی، یکی از تنظیمات کاربردی دستگاه‌های تهویه مطبوع است. این تنظیمات را در شرایط آب ‌و هوایی مختلفی می‌توان روی سیستم فعال کرد.

گاهی ممکن است هوای محیط مطبوع و خنک باشد، اما از بخار آب و رطوبت اشباع شده باشد، در چنین شرایطی اگرچه هوا به اندازه کافی سرد و خنک است و احساس گرما ندارید اما به علت رطوبت بالای موجود در محیط، احساس خفگی خواهید کرد. در این شرایط می‌توانید از حالت ویژه‌ای که در اکثر کولر گازی‌ها وجود دارد، استفاده کنید: این حالت رطوبت گیر نام دارد. در این حالت، کولر گازی اقدام به خنک سازی هوا نمی‌کند و تنها رطوبت اضافی موجود در محیط را به خارج از محیط منتقل می‌کند.

بعضی از کولر گازی‌ها از رطوبت گیر نامناسب و غیراستاندارد استفاده می‌کنند. این رطوبت گیرها اگرچه رطوبت محیط را کاهش می‌دهند اما در مقابل باعث افزایش اندک درجه حرارت محیط می‌شوند که ممکن است این افزایش دما برای شما ناخوشایند باشد؛ در نتیجه اگر رطوبت گیر دستگاه کولر گازی چنین عملکردی داشته باشد، توصیه می‌شود از آن استفاده نکنید. در این شرایط برای بهبود وضعیت، بهتر است کولر گازی را روشن کنید تا علاوه بر حفظ دمای اتاق در حد مناسب، رطوبت موجود در محیط را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

دلیل رطوبت زیاد خانه با کولر گازی

همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره شد؛ یکی از مهم ترین وظایف کولر گازی، کاهش رطوبت محیط است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که با وجود استفاده از سیستم سرمایشی کولر گازی، رطوبت در خانه زیاد است. در ادامه این مطلب قصد داریم به توضیح دلایلی که می‌تواند باعث رطوبت زیاد خانه با کولر گازی شود و اقداماتی که برای اصلاح آن‌ می توان انجام داد، بپردازیم:

۱.بالا بودن سطح رطوبت فضای ازاد

یکی از مهم ترین دلایل رطوبت زیاد خانه با کولر گازی، زیاد بودن میزان رطوبت در فضای بیرون از خانه است. این شرایط، بیش تر در مناطق حاشیه دریا و آب‌های آزاد که خورشید سوزان و آفتاب شدید است و میزان تبخیر سطحی آب زیاد است، رخ می دهد. زمانی که رطوبت منطقه زیاد باشد، کنترل سطح رطوبت داخل منزل بسیار سخت است.

در مناطقی که میزان رطوبت زیاد است، علاوه بر این که کنترل میزان رطوبت خانه دشوار است، کولر گازی در تولید هوای خنک نیز با اختلال رو به رو می‌شود. زمانی که درجه حرارت و رطوبت در فضای باز کاهش یابد، سطح رطوبت داخل خانه به حالت عادی بازمی‌گردد. در چنین شرایطی، برای بهبود وضعیت توصیه می‌شود تا حد امکان از ورود هوای گرم به داخل منزل جلوگیری کنید تا به این طریق به سیستم تهویه مطبوع نیز فشار کم تری وارد شود.

۲. تنظیم اشتباه فن دستگاه کولر گازی

تنظیمات فن کولر گازی را روی حالت اتوماتیک قرار دهید تا هرگاه کولر گازی روشن است، کار کند. در این حالت، رطوبت از فضای آزاد وارد خانه نمی‌شود. کولر گازی در فرایند کاهش دمای هوا، بخار آب هوای گرم را متراکم می‌کند و از سیستم خارج می‌کند، در نتیجه هوای سرد با رطوبت پایین وارد محیط می‌شود؛ حال اگر فن دستگاه تهویه مطبوع به طور مداوم در تمام طول شبانه روز روشن باشد، هوا بدون این که رطوبت گیری شود در خانه به گردش درمی‌آید و به این طریق میزان رطوبت خانه افزایش می‌یابد.

۳. منجمد شدن کویل‌های اواپراتور

یخ زدن کویل‌های اواپراتور دستگاه، یکی از شایع ترین دلایل رطوبت زیاد خانه با کولر گازی است. در شرایط معمول، وقتی کولر گازی روشن است، رطوبت هوا متراکم شده و روی کویل‌های اواپراتور جمع می‌شود و سپس توسط لوله‌های تخلیه از دستگاه به بیرون فرستاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است حتی در هوای گرم تابستان نیز این کویل‌ها منجمد شوند، در این صورت کویل‌های منجمد شده مانع جذب گرمای هوا توسط گاز مبرد و همچنین مانع جذب رطوبت از هوا می شوند در نتیجه هوا سنگین شده و میزان رطوبت آن افزایش می‌یابد.

برای رفع این مشکل، باید کولر گازی را خاموش کنید و به کویل زمان بدهید تا از حالت انجماد و یخ زدگی خارج شود. سپس برای جلوگیری از رخ دادن دوباره این اتفاق، مواردی را که ممکن است باعث چنین اتفاقی شده باشند، بررسی کنید:

  1. فیلتر‌های دستگاه تهویه مطبوع را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید
  2. پنل خارجی دستگاه کولر گازی را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید
  3. سیستم را از لحاظ نشتی گاز مبرد بررسی کنید و در صورت وجود نشتی آن را رفع کنید، سپس در اولین فرصت مجددا گاز مبرد دستگاه را شارژ کنید
  4. گرفتگی‌های لوله‌های تخلیه میعانات را برطرف کنید
  5. در نهایت اگر دوباره کویل‌های اواپراتور دستگاه منجمد شدند از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

۴. کثیف بودن کویل‌های کندانسور

یکی دیگر از دلایل رطوبت زیاد خانه با کولر گازی، کثیف بودن کویل‌های یونیت خارجی کولر گازی است‌. این کویل‌ها، گرمای جذب شده از هوای داخل خانه را به محیط بیرون آزاد می‌کنند. وقتی جرم و کثیفی روی سطح کویل‌های کندانسور جمع شده باشد، مانع از انتقال حرارت می‌شود و از انجام کار گاز مبرد جلوگیری می‌کند. هنگامی که چرخه مبرد مختل می‌شود، تهویه مطبوع در از بین بردن رطوبت هوا به اندازه کافی موثر نخواهد بود.

کویل کندانسور باید به صورت دوره‌ای و حداقل سالی یک بار تمیز، تعمیر و نگهداری شود.

نکته مهم

اگر کلیه مراحل ذکر شده در مراحل فوق را برای حل مشکل رطوبت زیاد خانه با کولر گازی طی کردید و همه موارد را بررسی کرد اما مشکل رطوبت حل نشد، از شرکت‌ها و افراد متخصص در زمینه سیستم‌های تهویه مطبوع کمک بخواهید.

  • تاریخ : 1400/11/20 10:48
  • مشاهده : 1490

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید