چرا تعادل هوا در خانه اینقدر مهم است؟

زمانی که با قبض های چند صد هزار تومانی روبرو می شوید در صدد این موضوع هستید که چگونه آن را برطرف کنید. ما در این مقاله موضوعی را بررسی می کنیم که به کاهش هزینه های برق کمک شایانی می کند

معمار یا طراح که نقشه های خانه شما را ترسیم کرده است، بیش از آنکه به خدمه ساختمانی نشان دهد که کجا دیوارها، درها و پنجره ها را قرار دهند، برای تهویه مطبوع خانه شما برنامه ریزی کرده و طرحی را برای تعادل هوا در خانه ایجاد می کند. نحوه نصب مجاری داخلی، اندازه ثبت شده در هر اتاق و سایر اطلاعات مربوط به سیستم تهویه مطبوع توصیه شده برای خانه شما، مواردی است که در این برنامه ریزی به کامل در نظر گرفته می شود.

امروز ما قصد داریم نگاهی عمیق به بالانس هوا یا بهتر است بگوییم تعادل هوا در خانه داشته باشیم، این همان چیزی است که شماره CFM به آن اشاره می کند. ما همچنین نگاهی خواهیم انداخت که چرا حفظ تعادل هوا به اندازه توجه به خرید سیستم تهویه مطبوع شما مهم است.

قطعا شما نیز نمی دانید که شماره cfm چیست. این شماره که برای هر محیطی یک عدد مشخصی را نشان می دهد، تعیین کننده ظرفیت هوادهی سیستم تهویه مطبوع است.

اولین چیزی که باید بدانیم این است که Air Balancing یا همان تعادل هوا چیست؟

منظور از Air Balancing یا همان تعادل هوا چیست؟

همانطور که در شروع این پست اشاره کردیم، هر اتاق در خانه شما هنگامی که به صورت مفهومی و اصولی طراحی شده بود، یک شماره CFM خواهد داشت. عبارت CFM  مخفف Cubic Feet per Minute است و شماره CFM مقدار فوت مکعب هوا از سیستم تهویه مطبوع شما برای حفظ دمای یکنواخت در کل خانه است.

هنگامی که CFM هر اتاق ، طبق چاپ ، هیچ دمای متفاوتی را در خانه خود مشاهده نخواهید کرد. اگر CFM شما به درستی مشخص شود، سیستم تهویه مطبوع شما کارآمدتر عمل می کند. اگر CFM شما به درستی تعیین نشود، هیچ نقطه 'گرم' یا 'سرد' در خانه خود نخواهید داشت، فقط دمای مناسب در سراسر خانه وجود دارد. شاید در نگاه اول با بگویید که چه خوب تمام فضای خانه دارای دمای یکسان باشد، اما این جریان قطعا فشار زیادی را بر سیستم تهویه مطبوع ایجاد کرده و انرژی برقی زیادی مصرف می کند.

هنگامی که خانه شما در ابتدا ساخته شد و سیستم جدید تهویه مطبوع نصب شد، اگر تیمی که نصب را انجام داده اند اندازه واحد شما را به درستی بدست آورند تا تمام CFM های مورد نیاز اتاق را نیز تعیین کنند، شما نباید هیچ گونه مشکلی در تعادل هوا داشته باشید. اگر اندازه دستگاه مناسب نبود، این اولین گام در سیستم هوای نامتعادل می باشد. آنچه ما در حال حاضر به آن خواهیم پرداخت، مواردی است که به جریان نامتعادل هوا کمک می کند.

پس در نتیجه بهتر است زمانی این مقاله را مطالعه کنید که دستگاه کولر گازی شما متناسب با فضای محیطی منزل شما باشد. برای این موضوع باید BTU دستگاه را بدست آورید و با متراژ منزل و اتاقی که کولر در آن قرار دارد، مقایسه کنید.

چه زمانی تعادل هوا در خانه به درستی شکل نمیگیرد؟

تعادل هوا اگر به درستی شکل بگیرد، محیط فوق العاده ای را برای منزل خود، ایجاد می کند. اگر جریان هوا نامتعادل باشد، علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  1. صورت حساب های انرژی بالاست اگر سیستم تهویه مطبوع شما در تلاش برای حفظ دمای ثابت در سراسر خانه شما باشد و ممکن است کمی بیشتر برای جبران این کمبود هوای سرد، کار کند. این استفاده بیش از حد ماهانه هزینه زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.
  2. نقاط داغ یا سرد. یک سیستم HVAC نامتعادل برای حفظ دمای ثابت در کل خانه شما مشکل دارد. برخی از اتاق ها در ماه های زمستان سردتر از برخی اتاق ها و برخی دیگر در ماه های تابستان گرم تر هستند.
  3. جریان هوای ناکافی اتاقهایی که دورترین فاصله را از سیستم تهویه مطبوع شما دارند و ممکن است جریان هوا کمی در آن ها ایجاد شده باشند. این امر قطعاً وضعیت نامتعادل هوا را ایجاد می کند.

همچنین، هنگامی که خانه شما طراحی شد، ممکن است اتاقهای خاصی وجود داشته باشد که بیش از یک دیوار خارجی اتاق را احاطه کرده باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک اتاق گوشه ای داشته باشید که دارای دو دیوار بیرونی است و این اتاق ممکن است در طبقه دوم بالای گاراژ باشد. اگر طراحی این اتاق به درستی عایق بندی نشده و تمام دیوارهای خارجی و کف را در نظر بگیرد، تهویه مطبوع شما هرگز نمی تواند جریان هوای شما را به درستی متعادل کند. این اتاق همچنین برای اطمینان از جریان مناسب هوا در فرآیند عایق بندی به الزامات مخصوص لوله کشی نیاز دارد. اگر به هر یک از این موارد یا همه این موارد توجه نشده باشد، با یک خانه نامتعادل در جریان هوا مواجه خواهید شد.

چگونه متوجه شویم که مشکل تعادل هوا در خانه را نداریم؟

اگر چیزی که تاکنون در این پست خوانده اید شبیه آنچه در سیستم تهویه مطبوع شما اتفاق می افتد به نظر می رسد، باید تیم حرفه ای تکنسین کولر گازی همانند تیم تکنسین کولر گازی سرمایش را برای بررسی این موضوع باخبر کنید.

در این آزمایش، تکنسین متعادل کننده هوا جریان دقیق هوا را در تمام بخش ها، دریچه های برگشتی و هر مکان دیگری که می توان جریان هوا را تشخیص داد، بررسی می کند. سپس بر اساس یافته ها، تکنسین می تواند فرایند لازم برای رسیدن به یک سیستم هوای متعادل در خانه خود را توضیح دهد. رجیسترها، فن های خروجی و هوای تازه همه باید برای سیستم تهویه مطبوع شما تا حد امکان از لحاظ اقتصادی کار کنند. فقط یکی از این موارد 'خارج از تعادل' می تواند باعث قبض های بیش از حد انرژی و همچنین عملکرد نادرست سیستم تهویه مطبوع شود.

نکات مهم تعادل هوا در خانه

احتمالاً به این نکته توجه کرده اید که تعادل هوا یکی از ویژگی های مهم سیستم تهویه مطبوع خانه شما است و اگر به درستی متعادل شود، خانه شما فضای دلنشین تری خواهد داشت و هزینه کارکرد آن کمتر از یک سیستم نامتعادل است.

تیم تهویه مطبوع شما باید بتواند راه حل های پیشنهادی را برای مسائل مربوط به تعادل هوا ارائه دهد و این همان چیزی است که ما در حال حاضر قصد داریم به آن توجه کنیم.

چگونه خانه ای با جریان هوای متعادل داشته باشیم؟

گاهی اوقات تعادل هوا را می توان با افزودن دریچه های بیشتر به اتاقی که جریان هوای نامتعادل در آن وجود دارد، به دست آورد. این ممکن است مشکل تعادل هوا در آن اتاق را برطرف کند اما هنوز هم در خود سیستم تهویه مطبوع این مشکل وجود داشته و مانع از جریان خوب و متعادل هوا می شود. به عنوان مثال اگر از هر سه اتاق یک اتاق دارید که مشکل تعادل هوا دارد و آنها را با افزودن هوای بیشتر به اتاق برطرف می کنید، سیستم تهویه مطبوع اضافه کار می کند تا نیازهای دمای خانه را برآورده کند و همین موضوع جریان نامتعادل ایجاد می کند.

چندین مشکل وجود دارد که می تواند تعادل هوا را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین چندین راه حل نیز وجود دارد که باید به صورت هماهنگ برای دستیابی به یک خانه متعادل با هوا، مورد استفاده قرار گیرد. چیزهایی مانند؛

  • بسته عایق هر اتاق را که از تعادل خارج شده است مشخص کنید و متناسب با آن عایق بندی کنید. ممکن است مجبور شوید مقدار زیادی عایق در آن اتاق ها با دیوارها و کف خارجی زیاد اضافه کنید تا بتوانند به آن تراز هوای ایده آل برسند.
  • به پنجره های اتاقهای نامتعادل نگاه کنید. ممکن است لازم باشد آن پنجره ها را در اتاق هایی که بیشتر تحت تأثیر مسائل مربوط به تعادل هوا هستند، ارتقا دهید. کیفیت عایق پنجره های شما باید توسط سازنده اصلی خانه مورد بررسی قرار گیرد و در جایی که به پنجره های بهتر نیاز بود باید قبلاً برای برآوردن الزامات CFM اتاقها نصب شده باشد.
  • تاریخ : 1400/06/29 21:09
  • مشاهده : 646

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید