علائم خرابی خازن کولر گازی | 6 مورد بسیار مهم

یکی از مهم ترین قطعات کولر گازی خازن است و ما در این محتوا علاوه بر نکاتی برای آشنایی با این وسیله، قصد داریم راهنمایی هایی را در بحث خرابی خازن به شما داشته باشیم

ممکن است تا به حال تجربه کرده باشید که یک سیستم تهویه مطبوع هوای گرم را به محیط وارد کند و یا با مشکلات الکتریکی، خرابی‌های درون دستگاه را به نمایش بگذارد.

کلیه سیستم‌های تهویه مطبوع برای این که به درستی وظیفه خود را انجام دهند، از اجزای بسیاری تشکیل شده‌اند و همه این اجزا در کنارهم باعث می‌شوند که دستگاه کارکرد صحیح خود را حفظ کند.

خازن یکی از اجزای مورد استفاده در هر کولر گازی است که ممکن است با اشکالات و یا در بعضی مواقع با خرابی همراه باشد. عموما هر اتفاقی که در هر یک از اجزا ایجاد می‌شود با مجموعه‌ای از علائم همراه خواهد بود که تکنسین را به سمت آن جزء سوق می‌دهد.

در ادامه این مقاله توضیحاتی در خصوص علائم خرابی خازن کولر گازی به شما داده می‌شود تا در صورت بروز چنین اتفاقی به سرعت بتوانید آن‌ را تشخیص دهید.

قبل از هر چیز محتوا معرفی مهم ترین قطعات کولر گازی سرمایش را بخوانید.

خازن چیست و چگونه کار می‌کند؟

خازن جزئی از واحد متراکم بیرونی تهویه مطبوع است. خازن کولر گازی یک قطعه مشابه باتری است که انرژی را ذخیره می‌کند و در مواقع نیاز این انرژی را در سیستم پخش می‌کند.

این قطعه، انرژی اولیه برای روشن شدن دستگاه را تا زمانی که سیستم به طور کامل اغاز به کار کند، تامین می‌کند. این انرژی توسط اتصالاتی از خازن به موتور محرک سیستم سرمایشی منتقل می‌شود.

انرژی که در ابتدا برای روشن کردن دستگاه مورد نیاز است حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد انرژی الکتریکی طبیعی مورد نیاز سیستم است. هنگامی که موتور سیستم تهویه مطبوع به عملکرد مناسب و قابل قبول خود می‌رسد، خازن توان اضافی ابتدایی را محدود می‌کند و به یک مقدار ثابتی در چرخه انرژی تبدیل می‌کند.

چه عواملی باعث ایجاد علائم خرابی در خازن کولر گازی می‌شوند؟

ایجاد هر مشکلی در خازن کولر گازی باعث می‌شود که سیستم تهویه مطبوع بازدهی کافی نداشته باشد.

بروز علائم خرابی خازن کولر گازی به طور معمول ناشی از موارد زیر است:

  1. گرم شدن بیش از حد مدار سیستم تهویه مطبوع
  2. مدار کوتاه بین اجزای مختلف سیستم سرمایشی
  3. نوسانات برق
  4. رعد و برق
  5. دمای بسیار زیاد محیط بیرون
  6. آخرین احتمال مربوط به فرسودگی قطعات و تجهیزات می‌باشد.

به صورت کلی خازن کولر گازی باید بیش تر از ۲۰ سال عمر مفید داشته باشد اما مواردی چون حرارت بسیار بالا، نوسانات برق شدید و مداوم و همچنین وجود قطعه معیوب در خازن، تا حدود زیادی عمر خازن سیستم تهویه مطبوع را کاهش می‌دهد.

چه مشکلاتی به دنبال خازن معیوب کولر گازی ممکن است رخ دهد؟

در مواردی که قطعه خازن سیستم تهویه مطبوع معیوب شده است، ممکن است مشکلاتی رخ دهد که اطلاع از آن‌ها حائز اهمیت است.

هنگامی که خازن معیوب و یا خراب شده باشد، عملکرد سیستم تهویه مطبوع محیط با اشکالاتی همراه خواهد بود. در مجموع هنگامی که خازن به درستی عمل نکند، کندانسور کولر گازی عملکرد مناسبی نخواهد داشت و به دنبال آن خنک سازی به خوبی انجام نخواهد شد.

مورد بعدی که احتمال دارد به دنبال وجود خازن معیوب در کولر گازی رخ دهد این است که ولتاژ مناسب و تنظیم شده‌ای در اختیار کندانسور دستگاه قرار نمی‌گیرد در نتیجه سیستم کار خود را به سختی و در زمان طولانی‌تری باید انجام دهد.

گاهی ناگهان در قبض برق متوجه می‌شوید که مصرف انرژی به صورت سرسام آوری افزایش یافته است، علت این امر ممکن است وجود خازن معیوب در دستگاه باشد. یک خازن معیوب در دستگاه باعث آسیب رساندن به سایر قطعات و لوازم می‌شود، در نتیجه سیستم سرمایشی برای این که بتواند دمای متعادل و استانداردی را در فضا ایجاد کند باید مدت بیش تری فعالیت داشته باشد و انرژی بیش تری را مصرف کند.

اینجا مهم ترین علائم سوختن خازن کولر گازی را بررسی کرده ایم

علائم خرابی خازن کولر گازی

واضح ترین علامتی که ما را به سمت وجود مشکل در خازن سیستم تهویه مطبوع سوق می‌دهد، قطع بودن و روشن نشدن دستگاه است. سایر علائم خرابی خازن کولر گازی بسیار متعدد هستند که در زیر به چند مورد از مهم ترین علامت‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. گاهی خرابی خازن با بوی سوختگی و یا دود از جزء بیرونی سیستم تهویه مطبوع، کندانسور، همراه است
  2. شنیدن صدای وزوز از کندانسور کولر گازی
  3. از زمان روشن کردن سیستم تهویه مطبوع تا زمانی که شروع به وزیدن باد خنک می‌کند زمان طولانی تری ممکن است نیاز باشد
  4. خاموش شدن ناگهانی سیستم سرمایشی
  5. کولر گازی هنگامی که روشن است و کار می‌کند، هوای گرم را به جای هوای سرد به محیط منتقل می‌کند
  6. قبض برق به شما نشان می‌دهد که میزان مصرف انرژی بسیار بیش‌تر از میزان طبیعی است.

تست خازن کولر گازی چگونه انجام می‌شود؟

تست خازن کولر گازی توسط افراد ماهر در این زمینه و به کمک ابزار آلات پیشرفته صورت می‌گیرد.

ابزاری که برای تست خازن مورد استفاده قرار می‌گیرد مولتی متر نام دارد. این ابزار با اندازه گیری جریان، ولتاژ و مقاومت در دستگاه و بررسی تغییرات آن‌ها، در صورت خرابی خازن کولر گازی، آن را تشخیص می‌دهد.

در صورتی که هرگونه ترک، برآمدگی و تراوش مایع از خازن و برد مدار وجود داشته باشد، بررسی‌های بیش‌تر و تخصصی‌تر مورد نیاز است.

سخن آخر

خازن یکی از قطعات حساس و حیاتی کولر گازی محسوب می‌شود که ممکن است به دلایل مختلفی دچار اشکال شود‌. آگاهی از علائم خرابی خازن کولر گازی باعث می‌شود که خازن معیوب به سرعت شناسایی و سپس رفع عیب شود.

  • تاریخ : 1400/10/09 13:29
  • مشاهده : 5729

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید