9 علت برفک زدن کولر گازی | بررسی روش های رفع مشکل

برفک در بخش های کولر گازی یکی از مشکلاتی است که باید به موقع رفع شود اگر می خواهید با علل یخ زدن های ناگهانی کولر گازی و راهکارهایی برای رفع آن، آشنا شوید این مقاله نکات ویژه ای را برای شما فراهم کرده است

یکی از رایج ترین مشکلات کولر گازی، برفک زدن در نواحی مختلف آن است. به همین خاطر کاربران به دنبال پیدا کردن علت برفک زدن کولر گازی هستند. هنگامی که کولر گازی شما در تابستان یخ یا به اصطلاح برفک می زند، خنک سازی خانه شما متوقف می شود. ممکن است دمنده همچنان کار کند، اما شما احتمالاً هوای خنک زیادی را که از ورودی کولر گازی می آید احساس نمی کنید.

این راهنما در مورد علت یخ زدن کولر گازی و چگونگی حل مسئله بحث می کند. برخی از مواردی که در این مقاله بررسی می کنیم، ممکن است به راحتی توسط خود شما، قابل حل باشد اما برای برخی علل، شما به تماس با تکنسین تعمیر انواع کولر گازی، نیاز پیدا می کنید.

چه عواملی باعث یخ زدن کولر گازی می شود؟

وقتی یک کولر گازی یخ یا همان برفک می زند، علت آن یكی از این 9 مسئله است که در ادامه با هم بررسی می کنیم. در اینجا ما توضیحات مختصری اما کاملی در مورد دلیل یخ زدگی که بیشتر در اواپراتور ایجاد می شود و برای حل آن چه می توان کرد، را بررسی می کنیم و سعی داریم روش هایی را برای برفک زدایی کولر گازی، به شما عزیزان نشان دهیم:

این 9 علت برفک زدن کولر گازی، عبارت اند از:

  • فیلترهای هوای کثیف و معیوب
  • دریچه هوای مسدود یا بسته
  • مشکلات ترموستات
  • روشن کردن کولر گازی زمانی که هوای بیرون معتدل یا خنک است (روشن کردن برای رطوبت زدایی در هوای شرجی)
  • کثیفی اواپراتور کولر گازی
  • کمبود گاز مبرد کولر گازی
  • مشکلات فن کولر گازی
  • کوچک یا بزرگ بودن کانال های هوای کولر گازی (برای کولر گازی های داکت اسپلیت)
  • مسدود بودن کانال های هوا (کولر گازی های داکت اسپلیت)

1) فیلترهای هوای کثیف و معیوب

بسته بودن یا کم شدن راه انتقال هوای سرد به اتاق ها، اصلی ترین علت برف زدن کولر گازی است و کثیف بودن فیلترهای هوا، اصلی ترین عامل آن.

برای اینکه متوجه این جریان شوید، ابتدای نحوه عملکرد کولر گازی را با هم به طور مختصر، بررسی می کنیم:

به سیم پیچ داخلی کولر گازی، کوئل اواپراتور گفته می شود. بوسیله خطوط مبرد به سیم پیچ در فضای باز یا سیم پیچ متراکم متصل می شود. وقتی مبرد وارد کویل اواپراتور می شود، در یک قالب گاز تبخیر می شود و چگالی و خنک شدن آن کمتر خواهد شد.

به این نوع عملکرد، ژول تامسون گویند

با این وجود، با تبخیر شدن، ظرفیت بیشتری برای جمع آوری گرما دارد. این زیبایی مبرد است. به این فکر کنید که با تبخیر آب از بدن و گرم شدن پوست، پوست شما چگونه خنک می شود. مبرد گرما را جذب می کند و آن را به بیرون منتقل می کند. نتیجه این است که هوای اطراف سیم پیچ خنک تر است و دمنده، هوای خنک شده را وارد فضای اتاق شما می کند.

از بین بردن گرما، سیم پیچ را بسیار سرد می کند. تنها چیزی که باعث می شود سیم پیچ از یخ زدگی خارج نشود، هوای گرم است که توسط موتور دمنده به بیرون رانده می شود زیرا هوای سرد را بیرون می زند.

زمانی که خللی در جریان هوا کولر گازی باشد، موارد زیر به وجود می آید:

  • کویل اواپراتور بیش از حد سرد می شود و دلیل آن، نبود گرمای کافی برای افزایش دمای آن است
  • رطوبت هوا به اواپراتور برخورد کرده و روی آن جمع می شود و به مرور زمان، باعث یخ زدن آن می شود. (به همین دلیل سرویس کولر گازی در آب هوای شرجی، بیشتر از دیگر آب و هواها، نیاز است)

حذف رطوبت هوا یکی از رایج ترین کارهایی است که توسط کولر گازی انجام می گیرد اما زمانی که کویل اواپراتور بیش از حد، سرد شود و برفک بزند دیگر این عملکرد به خوبی کار نمی کند.

راه حل: بهترین و مناسب ترین راهکار برای این مورد، تعویض فیلتر هوای کولر گازی است. البته که برخی از افراد برای اینکه هزینه ای بابت خرید فیلتر، پرداخت نکنند، سعی می کنند آن را تمیز کرده و دوباره سرجای خود، قرار دهند. این کار تا حدودی مشکل شما را رفع می کند، اما طولی نخواهد کشید که دوباره گرفتار مشکل برفک زدن کولر گازی شوید.

2) دریچه های هوا بسته یا دارای گرفتگی است (مشکل رایج در داکت اسپلیت ها)

یک علت برفک زدن کولر گازی بسته بودن یا گرفتگی دریچه هوا است و می تواند منجر به یخ زدن کولر گازی شما در بخش داخل آن شود .دریچه های هوای کولر گازی شما به دو بخش تقسیم می شود. بخش هوای رفت که هوای خنک و بدون رطوبت را وارد خانه می کند و بخش هوای برگشت که هوای اتاق که معمولا هوای گرم و مرطوب است را به بیرون منتقل می کنند. دریچه های تأمین هوای رفت، معمولاً یک اهرم روی خود دارند، بنابراین می توان آنها را باز و بسته کرد. دلیل این امر این است که به شما امکان می دهد جریان هوا را به قسمت های مختلف اتاق های خانه خود کنترل کنید.

حال این دو دریچه ای که برای شما توضیح دادیم، بنا به دلایلی، بسته شود، مانع جریان هوای خنک به داخل اتاق شده و همین امر علت برفک زدن کولر گازی است. مشکلی که همانند کثیف بودن فیلتر هوای کثیف یا معیوب است. هوای کافی روی سیم پیچ گردش ندارد. خیلی سرد می شود رطوبت متراکم شده و یخ می زند.

دریچه های هوای برگشتی معمولاً اهرمی برای باز و بسته شدن ندارند. نمی توان آنها را بست، اما گاهی اوقات توسط مبلمان، پرده ها یا چیزی مانند یک جعبه یا قفسه کتاب که جلوی آنها قرار گرفته است، مسدود می شوند. جریان هوا کاهش می یابد و شرایط مناسب برای یخ زدن کویل کولر گازی رخ می دهد و علت یخ زدن کولر گازی خواهد شد.

راه حل: برای برفک زادیی کولر گازی در مقابل این مشکل، ترموستات را به حالت خاموش یا حالت فن برگردانید و اجازه دهید که یخ اواپراتور کولر گازی ذوب شود. همه دریچه های هوای خانه خود را باز کنید (برای داکت اسپلیت ها) و مطمئن شوید که گریت های برگشتی انسداد ندارند. بعد از ذوب شدن یخ اواپراتور، می توانید یک یا دو دریچه را ببندید. باید این کار را برای تمام دریچه های هوا کولر گازی انجام دهید.

3) قرار دادن دمای کولر گازی در کمترین حالت حالت

یکی از اشتباهات رایج افراد در استفاده از کولر گازی، قرار دادن آن در حداقل ترین دمای ممکن است. آن ها عقیده دارند شب هایی که به رخت خواب می روند، سرد بودن محیط باعث می شود که آرامش بهتری داشته باشند و در نهایت اگر سرما بیش از حد بود، به جای کم کردن کولر گازی، به زیر پتو می روند، اما نمی دانند که اینگونه استفاده کردن از کولر گازی، بعد از مدتی، آرامش فکری از آن ها سلب خواهد شد، آن هم به خاطر هزینه های سنگین تعمیر کولر گازی.

یک علت برفک زدن کولر گازی قرار دادن دمای ترموستات کولر گازی در پایین ترین حد ممکن است. این می تواند باعث برفک زدن کویل اواپراتور کولر گازی شده و عملکرد این دستگاه را ضعیف کند و پس از مدتی شما خنکی قبل را از کولر گازی نبینید.

 راه حل: بدیهی است که باید کولر گازی را خاموش کنید. تنظیم ترموستات روی Fan می تواند به ذوب شدن سریعتر یخ سیم پیچ اواپراتور کمک کند.

4) استفاده از کولر گازی، زمانی که هوای بیرون خانه خنک است

یکی از اشتباهات رایج افراد در استفاده از کولر گازی البته در مناطق شرجی، استفاده از کولر گازی در هوای خنک، برای کاهش رطوبت هواست. درست است که یکی از وظایف کولر گازی، کاهش یا حذف رطوبت هوا می باشد. عملکرد کولر گازی به گونه ای است که با هوای گرمی که از اتاق ها، دریافت می کند، کویل اواپراتور و بخش های دیگر فنی خود را گرم می کند. حال در صورتی که هوای داخل و هوای بیرون، به اندازه کافی گرم نباشد، این قطعات نمی توانند خود را گرم و دمای نرمال برسند. در نتیجه دمای آن ها، پایین آمده و به حدی می رسد، علت برفک زدن کولر گازی در این بخش ها، خواهد شد.

5) کثیف بودن کویل اواپراتور

یکی از مواردی که علت برفک زدن کولر گازی می تواند باشد، کویل اواپراتور است. باله های موجود در سیم پیچ می توانند با گرد و غبار، شوره حاصل از حیوانات خانگی، خز یا مو، لجن کپک زده یا بقایای دیگر مسدود شوند. وقتی این اتفاق می افتد، سیم پیچ ها را عایق بندی می کند، بنابراین نمی توان گرما را از طریق پره ها و به عنوان ماده مبرد منتقل کرد. مبرد مرتباً سیم پیچ را سردتر می کند و در نهایت به 32F یا سردتر می رسد. رطوبت بر روی آن متراکم می شود و اینجاست که کویل های اواپراتور شروع به یخ زدن می کند و در نهایت چیزی که شما می بینید یک برفک است.

سیم پیچ اواپراتور باید تمیز شود. البته باید ابتدا اجازه دهید تا کولر گازی و بخش هایی که برفک زده است، ذوب شود، اما سپس می توانید با شغل تمیزکاری کنار بیایید یا یک متخصص را برای انجام این کار استخدام کنید.

6) کمبود گاز برودتی

مورد بعدی که در سری علت برفک زدن کولر گازی باید بررسی کنیم، کمبود گاز برودتی است که بسیاری تکنسین های کولر گازی این مورد را رایج ترین علت یخ زدن کولر گازی می دانند. به نظر منطقی نیست، اما یخ زدن کویل با مبرد کم اتفاق می افتد. به همین دلیل است: با پایین آمدن سطح مبرد، فشار آن کمتر می شود. فشار کمتر به معنای کاهش دما است. در نهایت به زیر 32 درجه فارنهایت می رسد.

مبرد کم نشان دهنده نشتی در جایی از سیستم است. مبرد می تواند از طریق سوراخ ها یا روزنه هایی که به مرور زمان ایجاد شده است، نشت کند و تبخیر می شود و یا ممکن است از طریق لوله شکسته یا اتصالات خورد شده به بیرون نشت کند.

این مقاله ادامه دارد ...

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید