هر آنچه باید درباره پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی بدانید!

پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی رایج ترین وظایف هر تکنسین کولر گازی و برودتی است تا بتواند به مشخصات فنی کمپرسور یخچال و کولر گازی بخواند و کمپرسور مناسب را برگزیند

یکی از تکنیک هایی که تکنیسن های کولر گازی و سیستم های برودتی باید با آن، آشنا شوند، پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و سیستم های برودتی است. در جهان امروز برای هر وسیله ای یک شناسنامه یا پلاک مربوط به آن صادر میشود در کولرهای گازی نیز به همین طریق می باشد و برای هر یک از کمپرسورهای کولر گازی پلاک یا برچسب های مربوط به خودش صادر می شود به عنوان مثال بر متوجه شدن از مشخصات فنی کمپرسور یخچال باید پلاک آن را بررسی کرد.

حال اگر توانایی خواندن پلاک کمپرسورها را نداشته باشید، نمی توانید به خوبی، کمپرسور مورد نظر را انتخاب کنید. به هر حال هر کمپرسوری بسته به نوع موتور و قدرت و فشار، برای مدل هایی از کولر گازی و یخچال فریزر، استفاده می شود.

در این پلاک ها اطلاعاتی درباره کمپرسور داده شده است که این اطلاعات موقعی که کمپرسور به مشکل برخورد کمک شایانی به حل مشکل می کند. در این مطلب قصد داریم به نحوه پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و پی بردن به معنی نوشته های آن بپردازیم.

ابتدا بهتر است اندکی با کمپرسور و وظایف آن در سیستم های برودتی و کولر گازی ها، آشنا شوید.

کمپرسور کولر گازی؛ قلب تپنده سیستم های تهویه مطبوع

کمپرسور یکی از مهمترین قسمت های کولر گازی می باشد. برخی از تعمیرکاران کولر گازی از کمپرسور به عنوان قلب تپنده کولر گازی یاد میکنند که وظیفه اصلی آن متراکم کردن گاز مبردی می باشد که از کویل های تبخیر کننده کولر خارج می شود. در نهایت می توانیم بگوییم مهم ترین و اصلی ترین وظیفه کمپرسور، بالا بردن فشار گاز مبرد می باشد تا زمانی که اختلاف فشار لازم برای به جریان انداختن مبرد فراهم شود.

پلاک کمپرسورهای برودتی، چه اطلاعاتی را به شما منتقل می کند؟

اگر یک تکنسین سیستم های برودتی هستید، قطعا با پلاک های کمپرسورها، روبرو شده اید. روی کمپرسورهای برودتی مانند کمپرسور یخچال پلاک هایی وجود دارد که مشخصات مربوط به کمپرسور را مانند مشخصات فنی کمپرسور یخچال در آن درج شده است. در این برچسب یا پلاک ها اطلاعاتی از قبیل ویژگی های اصلی کمپرسور، نوع گاز کمپرسور و ولتاژ مربوط به آن حک شده است. این اطلاعات برای تکنسین های تعمیر کولر گازی در مشهد اهمیت بسزایی دارد زیرا در امر تعمیر این دستگاه کمک شایانی به تعمیر کاران می کند. در ادامه به ترتیب به این معنی نوشته ها می پردازیم:

قدرت کمپرسور؛ مهم ترین بخش در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

یکی از موارد درج شده در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی باید به خوبی آن را درک کنید، میزان قدرت کمپرسور کولر گازی می باشد که برخی از این پلاک ها این قدرت بر اساس ولتاژ و یا اسب بخار درج شده اند. اما با توجه به اینکه هر یک اسب بخار، به طور تقریبی برابر با 745.6999 وات می باشد، خیلی راحت می توان این واحدها را به یک دیگر تبدیل کرد. کمپرسورهای گوناگونی با قدرت های متفاوتی وجود دارد که با توجه به اینکه در چه وسیله ای بکار گرفته می شوند قدرت متفاوت دارد. در ادامه چند نکته و مثال برای انتخاب کمپرسور مناسب برای سیستم برودتی را برای شما بررسی می کنیم:

  • کمپرسورهای یخچال فریزر معمولا دارای قدرت یک دوازدهم تا 1.5 اسب بخار است که بسته به نوع یخچال و حجم آن، متفاوت می باشد
  • کمپرسورهای کولر گازی و سیستم های تهویه مطبوع خانگی از قدرت 1.5 تا 3 اسب بخار بهره مند هستند. بسته به نوع آن نیز این قدرت متفاوت است.
  • کمپرسورهای سردخانه ای نیز از قدرت 3 اسب بخار شروع شده و حتی تا 20 اسب بخار نیز کمپرسور برای این سیستم برودتی، وجود دارد.

نوع گاز کمپرسور

یکی دیگر از موارد ذکر شده بروی برچسب کمپرسور نوع گاز مصرف شده در کمپرسور می باشد که در این قسمت به چند گاز مصرفی در کمپرسور ها می پردازیم:

گازهای R22 و R12

دو تا از گازهای مصرفی در کمپرسورها گازهای R22 و R12 می باشد. این گازها به گازهای گلخانه ای معروف هستند که استفاده از این نوع گازها ممنوع شده است اما در گذشته یکی از محبوب ترین گازها برای استفاده در کمپرسور بودند. استفاده از این نوع گازها در یخچال و کولر گازی های قدیمی بوده است و اکنون برای تعمیر کمپرسورهای آن ها، از این گازها استفاده می کنند. بنابراین در صورتی که بر روی مشخصات فنی کمپرسور یخچال فریزر یا کولر گازی، نام گاز R22 را مشاهده کردید، احتمال 90 درصد این کمپرسور قدیمی است.

گاز R404

این نوع گازی یکی از گازهای مصرفی در کمپرسور یخچال های ویترینی می باشد و گازی به اصطلاح جدیدی می باشد. طبق بررسی هایی که کارشناسان سیستم های برودتی انجام داده اند، این گاز R404 را می توان جایگزین گازهای R22 کرد که سابقه خوبی برای حفظ محیط زیست ندارد. در نتیجه در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و انتخاب یک کمپرسور مناسب برای دستگاه خود، در صورتی که روی پلاک گاز R22 را نوشته بود، می توانید با گاز R404 عوض کرد.

گاز R410

یکی از گاز های استفاده شده در کمپرسورهای کولر گازی گاز R410 می باشد یکی از بهترین ویژگی های گاز R410 که این گاز را از باقی گازها متمایز می کند قدرت بسیار بالای جذب و آزاد کردن گرما می باشد. به همین جهت در بیشتر کولر گازی های جدید در سال های اخیر 2019 و 2020 از این نوع گاز و نمونه مشابه آن، استفاده می شود.

گاز R600

یکی از خطرناک ترین گاز های مصرفی در کمپرسور گاز  R600می باشد زیرا این گاز قابلیت انفجاری دارد. از نظر تشابه این گاز تشابه زیادی به  گاز مبرد R12 دارد. یکی از مواردی که باید  برای جایگزینی گازهای کمپرسور به آن توجه کنیم این است که اگر کمپرسوری قبلا از گازهای فریونی استفاده میکرده جایگزنی آن با گاز  R600بسیار خطرناک می باشد و جایگزینی این گاز ممنوع می باشد. بنابراین در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و سیستم های برودتی در صورتی می خواهید گاز برودتی دیگر به جز گاز نوشته شده روی پلاک را انتخاب کنید، حتما با کارشناس سیستم های برودتی در تماس باشید.

شما می توانید با بخش اعزام تکنسین کولر گازی سایت سرمایش ارتباط گرفته و در این زمینه، اطلاعات مناسبی را دریافت کنید.

برق مصرفی کمپرسور

یکی از مهم ترین دسته بندی کمپرسورها تقسیم بندی آن بر اساس قدرت عملکرد آن با دو قابلیت تک فاز یا سه فاز بودن کمپرسورها می باشد. این اهمیت بسیار زیادی در پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی و سیستم های برودتی دارد که در نوع کمپرسور، به این مورد توجه کنیم. کمپرسور های تک فاز با ph1 و کمپرسورهای دیگر نیز با ph3  در برچسب کمپرسور نشان داده شده است، کمپرسورهای که سه فاز هستند

این نوع کمپرسورها دارای مزایای زیادی از جمله دوام و اطمینان بالا می باشد به همین دلیل در اغلب سردخانه ها بخصوص سردخانه های بزرگ از کمپرسور های با سه فاز استفاده می شود. اما کمپرسور های یک فاز اغلب در مکان های کوچکتری مورد استفاده قرار میگیرند. این کمپرسور های تک فاز این قابلیت را دارند بر روی دستگاه های کوچکی مانند کولر گازی های حجم کمتر که برای اتاق ها استفاده می شوند، قرار بگیرند را دارند.

این نکته را فراموش نکنید که توان مصرفی کمپرسورهای تک فاز از کمپرسورهای سه فاز کمتر است. به همین دلیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی برخی در مکان های کوچکتر از کمپرسور هایی با تک فاز استفاده می کنند.

تفاوت های کلی کمپرسورهای تک فاز با کمپرسورهای سه فاز

تفاوت کلی کمپرسورهای تک فاز و سه فاز معمولا در سه فاکتور بسیار مهم است که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

توان مصرفی

همانطور که گفته شد کمپرسور های تک فاز توان مصرفی کمتری نسبت به کمپرسور های سه فاز دارد. این توان مصرفی معمولا با وات نمایش داده می شود که برای هر قدرت کمپرسوری که با واحد اسب بخار، خوانده می شود، یک توان مصرفی مشخصی دارند. در نتیجه در مواجه با دو کمپرسور که دارای حجم اسب بخار و توان متفاوت است، بهترین انتخاب برای خانه های با متراژ کمتر، استفاده از کمپرسورهای تک فاز با توان مصرفی کمتر است.

مشکل های ناشی از تک فاز یا سه فاز بودن

کمپرسور هایی که قابلیت های سه فاز دارند با مشکلات بیشتری نبست به کمپرسورهای تک فاز روبرو می شوند. دلیل خاصی ندارد اما به طور کلی چون سیستم تقریبا پیچیده تری دارند با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.

عمر تجهیزات

کمپرسورهایی که قابلیت سه فاز را دارند، به دلیل جریان مداوم بیشتر برق در مقایسه با تک فاز، با ارتعاسات بیشتری رو به رو هستند به همین دلیل با خرابی بیشتری رو به رو می شوند. در نتیجه کمپرسورهای سه فاز، معمولا بیشتر نیاز به سرویس دارند.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید