13 مرحله اساسی در نحوه باز کردن کولر اسپیلت

نحوه باز کردن کولر اسپیلت از دغدغه های کاربران کولر گازی است طریقه باز کردن کولر اسپیلت به طور صحیح به روند تعمیر و یا شستشوی کولر گازی سرعت می بخشد.

نحوه باز کردن کولر اسپیلت یکی از دغدغه های کاربران کولر گازی می باشد. شاید برای باز کردن پنل کولر گازی اسپیلت خود دلایلی متفاوتی داشته باشید، به عنوان مثال، برای شستشوی فیلتر های کولر گازی می بایست قسمت جلویی پنل را باز شود تا حداقل دسترسی به فیلتر ها را داشته باشید یا مواردی که مربوط به سرویس کولر گازی می باشد. در مجموع ما در این مقاله می خواهیم نکاتی ویژه و کاربردی که برگفته از تجربیات تکنسین های ما در بخش تعمیر انواع کولر گازی است را در اختیار شما قرار دهیم.

این نکات هم برای باز کردن پنل داخلی و هم برای باز کردن پنل بیرونی که در پشت بام یا روی دیوار بیرون از خانه، نصب شده است، مناسب می باشد. در طریقه باز کردن کولر اسپیلت ابتدا باید ابزار زیر را همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی، پنل کولر اسپیلت را باز کنید.

ابزار مورد نیاز برای باز کردن پنل داخلی کولر گازی

این ابزار را معمولا بیشتر افراد، در منزل خود داشته و نیاز به داشتن ابزار خاصی نیست. ابزار مورد نیاز برای این کار شامل موارد زیر است:

  • پیج گوشتی دوسو و چهارسو
  • آچار خورشیدی
  • انبردست
  • آچار فرانسه

این ابزارها، نیاز به داشتن مهارت خاصی نیست و شما به راحتی می توانید با این ابزارها و یادگیری مراحل نحوه باز کردن کولر اسپیلت، پنل جلویی کولر گازی را باز کنید.

مراحل باز کردن پنل بیرونی کولر اسپیلت

تعمیر، تعویض و شستشوی اجزای داخلی پنل از عمده ترین دلایل برای باز کردن پنل کولرگازی می باشد. نحوه باز کردن کولر اسپیلت بسیار مهم و حیاتی می باشد؛ زیرا نباید در حین پایین آوردن و باز کردن کولر گازی آسیبی به آن وارد نشود. در ادامه به صورت مرحله به مرحله به طریقه باز کردن کولر اسپیلت می پردازیم. ابتدا این مراحل را به صورت لیست شده برای شما معرفی می کنیم:

  1. جمع آوری گاز مبرد کولر گازی
  2. قطع کامل برق
  3. باز کردن پیچ های روی بدنه
  4. باز کردن مهره های فیتینگ
  5. جدا کردن تمامی کابل های برق از کندانسور

مرحله اول: جمع آوری گاز مبرد کولر گازی

در اولین مرحله از مراحل نحوه باز کردن کولر اسپیلت می بایست گاز کولرجمع آوری شود زیرا ممکن است به دلیل جابه جایی، گاز تخلیه شود. برای این امر باید کولر گازی را به مدت 15 دقیقه بروی حالت سرما روشن کنید و بعد از گذراندن 15 دقیقه که سیکل تبرید کامل شد. سپس اقدام به باز کردن شیر سرپوش کنید، شیر سرپوشی که بروی کندانسور قرار دارد و پس از شیلنگ گیج را به این شیر متصل کنید.

پس از اتصال باید با نگاه کردن به گیج همزمان لوله رفت را ببندید. زمانی که فشار به 10 پی سی ای رسید باید لوله رفت کاملا بسته باشد. سپس به نوبت به لوله برگشت می رسد و با نگاه کردن به گیج بستن لوله را شروع کنید و موقعی که فشار پیچ به زیر صفر و حالت وکیوم رسید، باید لوله برگشت کاملا بسته شده باشد.  پس از بسته شدن لوله برگشت باید کولرگازی بلافاصله خاموش شود.

مرحله دوم: قطع کامل برق

در مرحله دوم  از مراحل نحوه باز کردن کولر اسپیلت باید به سراغ قطع کردن برق بروید. برخی از افراد بر این باورند که با کشیدن برق پنل داخلی برق قطع خواهد شد، در حالی که اصلا اینگونه نیست.زیرا پنل بیرونی یا کندانسور نیز دارای برق می باشد و برای اینکه برق در هر دو پنل قطع شود باید به برق را از سمت کنتور قطع کنید. در صورتی که این مرحله انجام نشود ممکن است بسیار خطر آفرین باشد و موجب اتصالی برق شود و منجر به برق گرفتگی فردی که اقدام به باز کردن کولر اسپیلت شود.

مرحله سوم: باز کردن پیچ های روی بدنه

پس از قطع کردن و کشیدن تمامی سیم برق از جعبه برق اسپیت باید اقدام به باز کردن پیچ ها کنید که بسیار ساده و راحت است، می توان با ابزارهایی که ابتدا مقاله مشخص کردیم، این کار را انجام دهید.

نکات مهم این مرحله:

  • سعی کنید تمام پیچ های باز شده را به صورت جدا جدا در محل مشخص بگذارید. پیشنهاد ما این است که پیچ های هر قسمت را روی یک کاغذ گذاشته و نام آن قسمت را روی آن، یادداشت کنید. به عنوان مثال پیچ های پنل قسمت بالا را روی کاغذی با نام پنل قسمت بالا، قرار دهید.
  • در زمان باز کردن پیچ ها مراقب باشید که محل قرارگیری پیچ را دچار مشکل نکنید.

مرحله چهارم: باز کردن مهره های فیتینگ

نحوه باز کردن کولر اسپیلت به این گونه است که با در دست داشتن آچار فرانسه باید مهره های نگه دارنده پنل را باز کنید. به این گونه مهره ها فیتینگ می گویند. در هنگام باز کردن مهره های فیتینگ باید بسیار مراقب لوله ها باشید. زیرا هر گونه ضربه به لوله ها موجب خمیدگی یا سوراخ شدن آن ها میشود. اگر در مرحله اول جمع آوری گاز کولر را انجام نداده باشید در این مرحله احتمال آسیب به لوله ها و تخلیه گاز به شدت افزایش پیدا میکند.

پس از باز کردن مهره ها باید با دو دست پنل را به طرف بالا بکشید و از روی سینی جدا کنید و با احتیاط بر روی زمین بگذارید.

مرحله پنجم: جدا کردن تمامی کابل های برق از کندانسور

پس گذر از مرحله چهارم در مرحله آخر باید به سراغ پنل خارجی بروید. در این مرحله باید تمام کابل های برق را از کندانسور باز کنید به نحوی که هیچ جریان برقی در آن وجود نداشته باشد. سپس به کمک آچار فرانسه مهره های بسته شده را باز کنید و لوله ها را از پنل خارجی جدا کنید. این کار نیز باید با احتیاط تمام انجام شود زیرا لوله های کندانسور نیز بسیار آسیب پذیر هستند.

نکات مهم این مرحله:

  • اگر پنل خارجی در مکانی نصب شده باشد که بالاتر از یونیت داخلی بود باید از یک نردبان کمک بگیرید.
  • نکته مهمی که در حمل کندانسور در نظر بگیرید این است که یک طرف آن از طرف دیگر سنگین تر است. این مساله به دلیل وجود موتور در یک طرف کندانسور می باشد.

مراحل باز کردن پنل داخلی کولر گازی اسپیلت

برای باز کردن پنل داخلی به همان ابزاری نیاز دارید که در باز کردن پنل بیرونی، از آن استفاده کردید. در نحوه باز کردن کولر اسپیلت، بخش پنل داخلی مراحل زیر را باید طی کنید:

1) قطع کردن برق پنل

به یاد داشته باشد چه در طریقه باز کردن کولر اسپیلت و چه در باز کردن هر وسیله برقی دیگری، باید قبل از هر کار، آن را از برق جدا کنید. برای باز کردن پنل داخلی کولر گازی، نیازی به قطع برق مرکزی نیست. کافیست که پریزر کولر گازی را از برق جدا کنید.

2) باز کردن بخش جلو پنل

باز کردن این بخش برای مدل های مختلف کولر گازی اسپیلت متفاوت است. اما در رایج ترین مدل، کافیست دو پیچ سمت چپ و راست روی بعدهای عمود بر دیوار وجود دارد که با پیچ گوشتی دوسو یا چهار سو، باید آن را باز کنید.

3) خارج کردن فیلترها از دستگاه

در این مرحله پس از باز کردن بخش جلو پنل، معمولا شما با فیلترها، روبرو می شوید. فیلترها عموما با شاسی هایی به پنل، متصل هست که باید به آرامی این شاسی ها را فشار داده تا به راحتی، فیلترها بیرون بیاید.

4) باز کردن بخش ورودی هوا به داخل اتاق

اگر دقت کرده باشید، این بخش با خاموش و روشن کردن کولر گازی همانند یک درب، باز و بسته می شود. هدف ما باز کردن این درب است. این بخش با شاسی هایی به پنل داخلی کولر گازی متصل شده است. کافیست این شاسی ها را جدا کرده تا این درب را بتوانید از دستگاه جدا کنید.

5) باز کردن درب قسمت برد پنل داخلی

این یکی از مهم ترین بخش ها، در نحوه باز کردن کولر اسپیلت است. خیلی باید مراقب باشید که هنگام باز کردن، به این قسمت آسیبی وارد نشود. معمولا این درب توسط یک یا دو پیچ به بدنه متصل است که با باز کردن این پیچ ها، به راحتی از دستگاه، جدا می شود.

6) باز کردن بخش زیرین پنل داخلی

این بخش نیز با دو یا سه پیچ به بدنه اصلی متصل است که به راحتی با باز کردن پیچ ها، از بدنه جدا می شود.

7) باز کردن بخش بالایی پنل داخلی

این بخش که معمولا عمود بر دیوار است. با پیچ هایی که در قسمت انتهایی، چسبیده به دیوار، می باشد، به بدنه متصل شده است.

8) باز کردن بدنه کلی پنل داخلی

زمانی که بخش های بالا را به خوبی باز کنید با پیچ هایی روبرو می شود که با باز کردن آن، بدنه پلاستیکی پنل داخلی اسپیلت، از دستگاه جدا می شود. این پیچ ها، بسته به نوع کولر گازی و برند آن، در بخش های مختلفی وجود دارد اما پیدا کردن آن، کار سختی نیست و شما به راحتی می توانید، آن را از دستگاه جدا کنید.

در طریقه باز کردن کولر اسپیلت برای پنل داخلی نیز، سعی کنید پیچ های باز شده را در بخش مشخص با مشخص کردن این که کدام پیچ برای کدام بخش، است، آن ها را تفکیک کنید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم به صورت مرحله به مرحله و به طور دقیق و کامل به طریقه باز کردن کولر اسپیلت بپردازیم. زیرا باز کردن کردن کولر اسپیلت یکی از مهمترین و ظریف ترین کار ها در زمینه کولر گازی می باشد . بنابراین اگر در این زمینه دارای مهارت لازم نمی باشید بهتر است بخش اعزام تکنسین کولر گازی ما در سایت سرمایش هماهنگ کنید.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید