نکات مهم تست فشار کمپرسور کولر گازی

فشار کمپرسور کولر گازی و نکات بسیار مهمی درباره تست فشار کمپرسور کولر گازی و مواردی که به این موضوع ارتباط دارد، در این مقاله به طور کامل بررسی شده است

کمپرسور یکی از اساسی ترین قطعات در سیستم سرمایشی می باشد به همین دلیل هرگونه خرابی یا مشکل ناشی از کمپرسور منجر به اخلال و یا حتی از کار افتادن کولر گازی شود. یکی از علل خرابی کمپرسور های کولر گازی، فشار کمپرسور کولر گازی می باشد. در این مقاله قصد داریم به تست فشار کمپرسور کولر گازی بپدازیم.

افت فشار کمپرسور کولر گازی چگونه اتفاق می افتد؟

بعضی اوقات خرابی کمپرسور کولر گازی تنها بخاطر افت فشار کمپرسور کولر گازی می باشد. شاید در برخورد اول با این موضوع برای کاربران سوال پیش آید که مگر کمپرسور فشار دارد که باعث افت فشار شود؟ بله، در ادامه به صورت مو شکافانه به این موضوع می پردازیم.

وظیفه کمپرسور در کولر گازی این است که با ایجاد اختلاف فشار لازم، جریان گاز کولر گازی را از یک قسمت سیستم به سایر قسمت ها ارتباط می دهد. بر اثر وجود همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و سمت فشار ضعیف است که مایع مبرد از میان شیر انبساط به اواپراتور رانده می شود حال اگر این مقدار فشار بر اثر عوامل خارجی کاهش پیدا کند منجر به افت فشار در کمپرسور میشود.

نحوه تست فشار کمپرسور کولر گازی

همانطور که گفته شد یکی از رایج ترین علل خرابی کولر گازی، افت فشار کمپرسور کولر گازی می باشد. این اتفاق ممکن است برای هر یک از کاربران کولر گازی رخ دهد که یکی از روش های حل این مسئله تعویض کمپرسور برودتی می باشد که به خاطر هزینه های بالای تعویض کمپرسور شاید این امر مقرون به صرفه برای کاربران نباشد. اما نگران نباشید اگر موضوع تعویض کمپرسور برای شما ممکن است گران تمام شود شما می توانید از یک تعمیرکار تعمیر کولر گازی در مشهد با تجربه بخواهید که کمپرسور شما را از روش های گوناگونی مورد بررسی و بازدید قرار دهد و عوامل دیگر مانند شیر برقی و مسدود شدن مسیر لوله های مویی را چک کند تا عیب کمپرسور به درستی تشخیص داده شود و زود تصمیم به تعویض کمپرسور کولر گازی نکند.

روش های تست فشار کمپرسور کولر گازی

برای تست فشار کمپرسور کولر گازی دو روش شایع وجود دارد که اکثر تعمیرکاران با تجربه نیز از این دو روش استفاده میکنند در ادامه بصورت مفصل به آموزش این دو روش می پردازیم. اما قبل از توضیح در مورد روش های تست فشار کمپرسور کولر گازی می بایست به دو نکته توجه شود:

  1. خالی کردن گاز دستگاه
  2. باز کردن لوله های ورودی و خروجی یونیت و آزاد کردن پنل خارجی

پس از انجام این نکات به تست فشارکمپرسور میپردازیم.

روش اول: با کمک دست

اولین روش برای تست فشار کمپرسور ، تست فشارکمپرسور به کمک دست می باشد. این روش بر روی بسیاری از کمپرسور ها تست شده و نتیجه بخش بوده و به یکی از ویژگی های منحصربفرد این روش این است که به ابزار خاصی نیاز ندارد و یک روش تماما انسانی می باشد.

برای شروع به تست باید حالت کار کولر گازی را روی سرمایش قرار دهید و دستگاه را روشن کنید که کمپرسور کار کند سپس دست و انگشتان خود را مانند یک مانع در مقابل لوله خروجی دهش کمپرسور قرار دهید یکی از نکاتی که باید در تست فشارکمپرسور به کمک دست باید به آن دقت شود این است که به هیچ وجه تست نباید از 10 ثانیه بیشتر شود در این روش دو حالت پیش خواهد َآمد:

کمپرسور افت فشار دارد

اگر در طول این 10 ثانیه بر روی دستتان فشار زیادی را حس نکردید این کمپرسور با افت فشار رو به رو شده است

کمپرسور سالم می باشد

مواقعی که کمپرسور سالم است شما اصلا نمی توانید دست خود را در مقابل لوله خروجی آن بیش از 3 الی 5 ثانیه قرار دهید به دلیل فشار بالای کمپرسور دست شما به راحتی از جلوی لوله کنار می رود.

روش دوم: استفاده از گیج مانوفیلد

دومین روش برای تست فشار کمپرسور کولر گازی، روش استفاده از گیج مانوفیلد می باشد. شاید این سوال پیش آید که گیج مانوفیلد چیست؟ گیج مانوفیلد ابزاری است که برای شارژ گاز و تعمیر تجهیزات تبریدی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیج از دو قسمت فشار پایین و فشار بالا تشکیل شده است که معمولا این روش را به علت مختلف بودن انواع کمپرسور از نظر ظرفیت و مدل و اختلاف فشار زیاد توصیه نمیشود.

جمع بندی

تست فشار کمپرسور کولر گازی یکی از مهم ترین کارها برای آگاهی از سلامت کمپرسور می باشد اما بی توجهی به نکات ایمنی در تست فشار کمپرسور سلامت تعمیرکار را به خطر بیدازد.

رعایت نکات ایمنی در حین کار یک امر بسیار ضروری می باشد که منجر به جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی انسان می شود.در حین انجام تست فشار کمپرسور نیز باید مانند همیشه نکات ایمنی رعایت شود تا سلامتی تعمیرکار به خطر نیوفتد.

 مواردی همچون استفاده نکردن از عینک ایمنی، محکم و مهر نکردن در پوش ترمینال کمپرسور مواردی هستند که آسیب های جبران ناپذیری را به جای خواهند گذاشت.

یکی دیگر از مواردی که میتواند جان تعمیرکاران را به خطر بیندازد ترمینال کمپرسور می باشد . ترمینال کمپرسور طوری طراحی شده است که در صورت بالا رفتن فشارکمپرسور به هر علتی این ترمینال ترکیده و از ترکیدن خود کمپرسور جلوگیری می کند.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید