7 فایده اساسی سیستم تهویه مطبوع برای سلامتی

زمانی که برای کولر گازی هزینه می کنید، می بایست بدانید که این دستگاه بر روی سلامتی شما نیز اثرگذاری مثبتی دارد. اینکه چرا و چگونه، ما در این محتوا بررسی کرده ایم

سیستم های تهویه مطبوع همواره فواید زیادی برای شما به همراه دارند. برخی هنوز بر این باورند که سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر گازی تنها توانایی سرد کردن محیط را دارند اما اینگونه نیست. در صورتی که بدانید این دستگاه ها چه مزایا و فایده هایی دارد، نگاهتان به کلی تغییر می کند.

یکی از راه های سالم نگه داشتن هوای خانه، نصب کولر گازی است. تهویه مطبوع فواید زیادی برای سلامتی دارد که ممکن است هیچ کدام از این فواید را ندانید. با ما در ادامه این محتوا همراه باشید تا فواید سیستم تهویه مطبوع برای خانه را بررسی کنیم.

1- کاهش اساسی رطوبت خانه

مهمترین مزیت تهویه مطبوع برای سلامتی، کاهش رطوبت خانه شما است. کولر گازی ها سیستمی دارند که به خودی خود توانایی کاهش رطوبت خانه را دارد. رطوبتی که ممکن است اثرات ناگواری را برای شما به همراه داشته باشد، به سادگی با کولر گازی ها قابل رفع می باشد.

2- کاهش حملات آسم

اگر می خواهید برای کسانی که از آسم رنج می برند، خانه شما یک پناهگاه امن باشد، وجود کولر گازی می تواند این مکان امن را تا حدودی برای شما فراهم کند. یکی از مزایای حیاتی تهویه مطبوع این است که احتمال حملات آسم را کاهش می دهد.

این کار با فیلتر کردن هوای کثیف که ممکن است حاوی ذرات گرد و غبار، آلاینده ها یا باکتری ها باشد و همچنین از بین بردن رطوبتی که می تواند منجر به کپک شود، انجام می شود. اینها همه علائم افزایش حملات آسم هستند.

این نکته را فراموش نکنید: برای اینکه همیشه محیط خانه شما دارای هوایی پاک و بدون آلاینده باشد، باید فیلترهای هوای کولر گازی را در بازه های زمانی مشخص، تعویض کنید. معمولا ما پیشنهاد می کنیم که هر سال قبل از شروع فصل گرم، این کار را انجام دهید.

اینجا نکاتی کاربردی برای تعویض فیلتر کولر گازی بیان شده است.

اگر در مناطق گرمسیری و مرطوب زندگی می کنید، بهتر است که هر 6 ماه یکبار، این کار را انجام دهید.

تمیز کردن فیلتر هوا نیز از باعث بهبود عملکرد سیستم تهویه هوا می شود. فیلتر هوای کثیف می تواند باعث یخ زدگی کولر گازی، ایجاد موانعی برای عبور هوا باشد.

3- افزایش کیفیت هوا

در دو مبحث قبلی به این موضوع اشاره کردیم که کولر گازی رطوبت را کاهش می دهد و حملات آسمی را از محیط شما دور می کند. تمامی این موارد به خاطر این است که کولر گازی به سادگی می تواند کیفیت هوای محیط شما را بهبود ببخشد.

حال بیایید نگاهی تازه به این سیستم های تهویه مطبوع داشته باشیم.

یکی دیگر از دلایل راحت نفس کشیدن شما در منزل، وجود کولر گازی است. از گرد و غبار گرفته تا باکتری ها، هوای داخل خانه به دلیل تهویه نامناسب و گرمای بیش از حد می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. ممکن است دچار سرفه، سرماخوردگی، سردرد و خستگی شوید.

تهویه مطبوع شما با بهبود تهویه و کنترل دمای منزل شما، بهترین هوای ممکن را برای شما تولید می کند. راه های زیادی برای بهبود کیفیت هوا وجود دارد اما تهویه مطبوع بهترین گزینه است. شما همچنین می توانید تهویه خود را با همراهی یک سیستم HRV یا ERV بهبود بخشید. سیستم های HRV و ERV برای بهبود کیفیت هوای محیط استفاده می شود و جالب است بدانید که هر کدام را باید متناسب با آب و هوای منطقه خود، انتخاب کنید.

همه چیز به محیط خانه شما بستگی دارد تا کدام سیستم را انتخاب کنید. برای خانه هایی که در زمستان مرطوب هستند، HRV را توصیه می کنیم. اما برای خانه هایی که در زمستان خیلی خشک هستند، ERV منطقی تر خواهد بود.

بدین ترتیب برای خانه های مناطق شمال و جنوب کشور ایران، سیستم HRV مناسب است و برای خانه های مناطق گرم و خشک مانند استان های سمنان، خراسان رضوی، یزد و ... سیستم ERV توصیه می شود. معمولا فروشگاه هایی که به طور تخصصی روی محصولات سرمایش، تمرکز دارند، این سیستم ها را کنار سیستم های تهویه مطبوع برای منازل، پیشنهاد می دهند.

4- کاهش خطر کم آبی بدن و گرمازدگی

از آنجایی که علت کم آبی کمبود آب است، یکی از عوامل کلیدی که برخی فراموش می کنند عرق کردن است. عرق ما حاوی آب از بدن ما است. هر چه بیشتر عرق کنید، آب بیشتری از دست می دهید و در مقابل کم آبی آسیب پذیرتر می شوید.

با گرمازدگی، زمانی که بدن شما به دلیل دمای اطراف شروع به گرم شدن بیش از حد می کند، می توانید به این بیماری مبتلا شوید.

هر دوی این بیماری ها با تهویه مطبوع قابل پیشگیری هستند. هوای خنک خانه باعث کاهش تعریق و کاهش دمای بدن شما می شود. به یاد داشته باشید که در آن روزهای گرم دیوانه کننده خونسرد باشید.

5- خداحافظی با حشرات و باکتری های کثیف

مردم به دنبال هر روش، ابزار یا طلسمی برای توقف نیش پشه، هجوم مورچه ها و مگس های خانگی هستند.

خیلی ها این را نمی دانند، اما تهویه مطبوع شما تعداد حشرات و انگل ها را کاهش می دهد. برخورد با این موجودات مزاحم نه تنها آزاردهنده هستند بلکه می توانند بیماری ها را نیز منتقل کنند.

چند روش کولر گازی برای جلوگیری از حضور حشرات و باکتری های کثیف عبارتند از:

  • خانه خود را خنک کنید تا فضایی خنک برای حشرات ایجاد شود. این موجودات نیازمند آب و هوای گرم هستند
  • دمای بدنتان را خنک کنید تا برای پشه‌هایی که از دمای گرم بدن لذت می‌برند کمتر دلپذیر شوید
  • ایجاد فضای خشک برای حشراتی که خواهان جوی مرطوب هستند

6- کاهش استرس

شاید زیاد منطقی به نظر نرسد اما محیط گرم و نبود کولر گازی به سادگی بر روی تمرکز شما اثرگذار است. زمانی که مشغول به کار هستید، آخرین چیزی که ممکن است برای شما استرس آور باشد، گرمای یک روز گرم است. دمای اتاق غیرقابل تحمل، می تواند تمرکز شما را از بین برده و شما را دچار استرس کند.

ایجاد یک محیط کار خوب به کارمند شما این امکان را می دهد که بدون استرس (و تبدیل شدن به بستنی ذوب شده) کار خود را انجام دهند.

7- خواب آرام با کولر گازی

در یک شب تابستانی بسیار گرم، تنها چیزی که شما به آن نیاز دارید، کولر گازی است. یک دستگاه تهویه مطبوع به سادگی می تواند بر روی موارد زیادی اثرگذار باشد. مواردی که نه تنها روی عملکرد روزانه شما اثر می گذارد، بلکه باعث می شود شما خلق و خوی متفاوتی داشته باشد. کافیست رفتار خود را پس از یک شب گرم تابستانی بدون کولر گازی و یک شب گرم تابستانی با کولر گازی را مقایسه کنید.

به همین سادگی متوجه می شوید که یک کولر گازی 15 میلیونی می تواند ارزشمندتر از یک گوشی تلفن همراه 30 میلیونی باشد.

نتیجه گیری

تمامی این موارد به سادگی با خرید یک سیستم تهویه مطبوع مناسب، محیا خواهد. مطمئنا هیچ وقت به ذهنتان خطور نمی کرد که کولر گازی، این دستگاه گران قیمت حال حاضر بازار ایران، نقش مهمی در زندگی بهتر و روزمرگی ما دارد.

کولر گازی پا به پای تکنولوژی روز دنیا پیشرفت داشته و اکنون نه تنها این مزایا و فواید را برایتان دارد، بلکه ممکن است فواید زیاد دیگری نیز داشته باشد. در نتیجه باید تصور خود یک کولر گازی های قدیم که فقط مصرف برق را چندین برابر می کرد، تغییر دهیم.

  • تاریخ : 1400/09/18 09:54
  • مشاهده : 579

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید