خرابی ترموستات کولر گازی | 3 راهکار اساسی برای تعمیر

خرابی ترموستات کولر گازی یکی از مواردی است که برای شما ممکن است ایجاد شود، مشکل ترموستات کولر گازی را با راهکارهای تعمیر ترموستات کولر گازی در این مقاله آمده است

آیا تا بحال متوجه خرابی ترموستات کولر گازی شده اید؟ آیا تا بحال با این مشکل برخورد کرده اید که کولر گازی شما دچار تغییرات دمایی شود، یعنی ناگهان دمای آن، افزایش یافته و یا خود به خود دمای آن، کاهش پیدا کند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث خرابی ترموستات کولر گازی می شود. قطعا می دانید که ترموستات یکی از مهم ترین بخش های کولر گازی است و نقش بسیار مهمی را تعیین دمای اتاق شما و میزان سرمای آن، ایفا می کند.

این ترموستات است که مانع خرابی زودهنگام کولر گازی، سوختن کمپرسور و کارکرد بیش از حد بخش های مختلف این سیستم برودتی می شود. به همین خاطر را ما برآن شدیم تا دلیل مشکل ترموستات کولر گازی را به طور کامل بررسی کرده و راهکارهایی را برای تعمیر آن، به شما ارائه کنیم.

به خاطر داشته باشید که برخی از این دلایلی که بررسی می کنیم به مدل ترموستات خاص دستگاه شما بستگی دارد. با گستردگی بازار ترموستات، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که همه مشکلات احتمالی و راه حل های آنها را برای شما عزیزان ارائه می دهیم.

تمرکز این پست بر روی مشکلات ترموستات ها است. اگر جریان برق شما "تمام مدت" کار می کند و دمای اتاق با تنظیمات ترموستات مطابقت ندارد، دلیل بر خرابی قطعی ترموستات نیست و می بایست بخش های دیگر را هم بررسی کنیم. قبل از اینکه با یک تکنسین تعمیر انواع کولر گازی تماس بگیرید، مطمئن شوید که فیلتر هوای دستگاه شما تمیز است و در مورد کولر گازی، سیم پیچ های داخلی و خارجی اواپراتور و کندانسور نیز تمیز هستند. یک تکنسین کولر گازی در وظایف سرویس دستگاه، این کارها را انجام داده و هزینه های مربوط را دریافت می کند. پس بهتر است که خودتان این کارها را انجام داده و دست به تعمیر ترموستات کولر گازی بزنید.

4 ترموستات پرکاربرد در کولر گازی ها

برای این تکنولوژی سرمایش، ترموستات های متنوعی در بازار طراحی شده است. در ادامه برخی از مهم ترین و پرکاربردترین ترموستات های موجود در بازار جهانی و ایران را به شما معرفی می کنیم:

ترموستات قابل برنامه ریزی مکانیکال

این روزها ترموستات های مکانیکی قابل برنامه ریزی بسیار کمیاب هستند، زیرا آنها از جمله ترموستات های قدیمی هستند. این مدل ترموستات، دستگاه های غیر دیجیتالی قابل برنامه ریزی هستند که تنظیمات اساسی کاربر را برای کولر گازی را فراهم می کنند. شما می توانید یکی از این مدل ها را با قیمتی ارزان به نسبت بقیه، خریداری کنید. این ارزانی حکایت از کیفیت متوسط آن را می دهد. برخی از کشورها به دلیل ممنوعیت استفاده از جیوه و اینکه این کولر گازی ها، در مدار خود، از جیوه استفاده می کنند، به کارگیری آن در کولر گازی نیز ممنوع اعلام شده است.

ترموستات غیر قابل برنامه ریزی دیجیتالی

ترموستات دیجیتال غیر قابل برنامه ریزی شما را ملزم می کند که هر بار دمای سیستم کولر گازی را به صورت دستی تغییر دهید.

ترموستات کولر گازی قابل برنامه ریزی

ترموستات دیجیتال قابل برنامه ریزی به شما امکان می دهد با تعیین زمان شروع یا پایان سیستم کولر گازی و دمای مورد نظر در خانه، میزان انرژی مصرفی خود را در طول روز تنظیم کنید. زمان و دمای تنظیم شده فقط هنگام تنظیم مجدد برنامه تغییر می کند.

ترموستات کولر گازی هوشمند

ترموستات های هوشمند پیچیده تر از سه ترموستات دیگر هستند. از جمله ویژگی های این ترموستات، ویژگی استفاده آسان مانند سازگاری Wi-Fi، قابلیت کنترل، صفحه لمسی و گزینه های فرمان صوتی تشکیل شده اند، همه در عین حال باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در روز می شوند. البته تعمیر ترموستات کولر گازی هوشمند، نیز همان قدر که کاربری آسانی دارد، کار دشواری است و هر کسی، توانایی تعمیر این نوع ترموستات ها را ندارد.

در ادامه می پردازیم به متداول ترین ها در خرابی ترموستات کولر گازی و مواردی که در مواجه با آن، باید در نظر بگیریم.

خرابی سنسور ترموستات کولر گازی

ترموستات از طریق سنسور خود قادر به تعیین دما در محیط اطراف است. اگر سنسور خراب یا غیرفعال باشد، نشانه خرابی ترموستات کولر گازی است و در این حالت معمولا دمای تنظیم شده بر روی ترموستات یا بیشتر از دمای اتاق است یا کمتر.

هر نوع ترموستاتی کولر گازی شما در سیستم خود، داشته باشد، دارای سنسور است:

در ترموستاتهای مکانیکی از نوارهای فلزی استفاده می شود که از فلزهای مختلفی مانند مس و نیکل تشکیل شده است که بهم پیوسته اند. آنها همچنین می توانند از یک سنسور جایگزین، به نام دمنده های پر از گاز استفاده کنند.

ترموستات های دیجیتال قابل برنامه ریزی و غیر قابل برنامه ریزی از دستگاه سنجش دما در حالت جامد استفاده می کنند که به ترمیستور معروف است. ترمیستور نوعی مقاومت الکتریکی است که با قرار گرفتن در معرض تغییرات دما مقاومت فیزیکی خود را تغییر می دهد.

ترموستات های هوشمند معمولاً دارای سنسورهای کنترل از راه دور هستند که از طریق برنامه های Wi-Fi و تلفن های هوشمند کنترل می شوند. حال تمام این سنسورها در صورتی که با مشکل روبرو شود، می تواند دلیل بر خرابی ترموستات کولر گازی باشد.

نکته مهم: متأسفانه تعمیر ترموستات کار ساده ای نیست. به طور معمول ، آنها جایگزین می شوند.

شما باید ترموستات خود را از حالت "خودکار" به حالت دستی آن تغییر دهید. پس از انجام این کار، برای تعمیر ترموستات کولر گازی خود با یک متخصص تعمیر و کارشناسی دستگاه، تماس بگیرید یا این کار را خودتان انجام دهید. این راهنمای تعویض ترموستات در مورد گزینه های شما همانند راهنمای خرید ترموستات بحث می کند. ما همه برندهای اصلی را بررسی کرده ایم.

ترموستات به خوبی نصب و تنظیم نشده باشد

اگر ترموستات با سطح زمین فاصله بسیاری داشته باشد، نمی تواند دما را به درستی تشخیص دهد. البته ناهموار بودن دیوار و و نصب نادرست آن، می تواند دلیل خرابی ترموستات کولر گازی را در تنظیم و نشان دادن دما، باشد. نتیجه آن اتصال پین ضعیف بین ترموستات و صفحه پشتی است. تا زمان اتصال پین، ترموستات شما قادر به اندازه گیری صحیح دمای اتاق و یا گرم کردن یا خنک کردن مناسب خانه نیست.

 

موقعیت مکانی ترموستات

یکی از مواردی که باعث مشکل ترموستات کولر گازی می شود، موقعیت قرار گرفتن دستگاه است. بسته به محلی که ترموستات در آن قرار دارد، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر روی آن بگذارد. به عنوان مثال، اگر ترموستات در اطراف یک منطقه گرم از خانه مانند یک شومینه، یک اتاق با چندین چراغ، یک پنجره که نور خورشید به طور منظم از آن می تابد، باشد، در این صورت دمای ترموستات اغراق با دمای کلی خانه، متفاوت است.

در مواردی نیز اگر ترموستات در مکان هایی نزدیک به محیط سرد مانند نزدیک درب منزل، نزدیک دیگر سیستم های برودتی، قرار بگیرد، ممکن است دما را پایین تر از حد مشخص نشان داده و هوای کولر گازی به اندازه کافی خنک نشود.

3 راهکار اساسی برای تعمیر ترموستات کولر گازی

ما 3 راهکار که توسط خود شما نیز قابل انجام است برای رفع مشکل ترموستات کولر گازی، ارائه می کنیم:

1) تمیز کردن ترموستات کولر گازی

داشتن گرد و غبار یا پرز در داخل ترموستات می تواند حسگرهای ترموستات را مسدود کرده و آنها را گرم کند تا دمای اتاق با تنظیم ترموستات مطابقت نداشته باشد. کافیست بسته به مدل ترموستات خود، نحوه باز کردن آن را از گوگل یا شرکت های خدمات سیستم های برودتی، سوال کرده و آن را باز کنید و گرد و خاک آن را برطرف کنید. برای حذف گرد و خاک ها، کافیست از جارو برقی استفاده کنید. برخی مواد تمیز کننده برای قطعات برقی نیز در بازار، می تواند به شما کمک ویژه در از بین بردن خرابی ترموستات کولر گازی کند.

2) رفع مشکلات سیم کشی ترموستات

زمانی که ترموستات کولر گازی را باز کردید و گرد و غبار آن را از بین بردید و باز هم ترموستات خراب بود، بهتر است که سیم کشی های ترموستات را چک کنید. ترموستات کولر گازی سیستم های پیچیده ای ندارد. حال که به خوبی باز کردن ترموستات و دسترسی به قطعات و سیم کشی های داخل آن، را یاد گرفتید، کافیست برای رفع خرابی ترموستات کولر گازی، سیم های آن را بررسی کنید. ممکن است در جابجایی یا نصب نادرست، سیم های آن از ترمینال و جایگاه خود، خارج شده باشد.

گاهی اوقات این اتفاق می افتد که خوردگی و پرز در جایی که سیم کشی وصل شده است، جمع شود. تجمع می تواند مانع عبور جریان الکتریکی شود یا به طور کامل از آن جلوگیری کند.

3) رفع مشکل کالیبراسیون ترموستات

زمانی که از خرابی ترموستات کولر گازی، مطمئن شدید، یکی از راهکارهایی که می بایست آن را تست کنید، تنظیم کالیبراسیون دستگاه است. هنگام خرید ترموستات های جدید، آنها با تنظیمات از قبل تعیین شده خودشان ارائه می شوند. این شما هستید که می توانید تنظیمات مربوط به گرمایش یا سرمایش مورد نظر خود را پس از نصب ترموستات تغییر دهید.

3 شرایط خاص وجود دارد که در آن دستگاه شما می تواند از تنظیمات کالیبراسیون خود خارج شود و نیاز به تنظیم و تعمیر ترموستات کولر گازی داشته باشید:

  • اگر اخیراً ترموستات نصب کرده اید. معمولاً برای ترموستات های جدید و تازه نصب شده، ثبت دما در اتاق کار مشکلی است و می بایست به طور دقیق کالیبره شود.
  • اگر ترموستات دیجیتال دستی و غیرقابل برنامه ریزی دارید. متأسفانه ، به دلیل کمبود تنظیمات قابل برنامه ریزی و تحت تأثیر قرار گرفتن عوامل بیرونی، مانند باز کردن درب خارجی، به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند، ترموستات های غیر قابل برنامه ریزی پس از مدتی مستعد خواندن نادرست اتاق هستند. احتمالاً وقت آن رسیده است که تنظیمات آن را به روزرسانی کنید.
  • مشکلات الکترونیکی بعید به نظر می رسد، اما هر نوع ترموستات می تواند در صورت بروز مشکل برقی ، کالیبراسیون را از دست بدهد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی را برای تعمیر ترموستات کولر گازی به شما گفته باشیم. این نکات برگرفته از تجربیات کارشناسان ما در بخش تعمیر کولر گازی در مشهد است. در صورتی که نیاز به خرید و تعمیر ترموستات کولر گازی داشته باشید، می توانید با ما تماس حاصل کنید و از جدیدترین و ساده ترین راهکارها، بهره مند شوید.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید