انواع روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی - بررسی 3 روش اساسی

انواع روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی یکی از امر های بسیار حیاتی در حیطه سیستم های برودتی می باشد. ما در این مقاله نحوه شارژ گاز کمپرسور کولر گازی را با هم بررسی کرده ایم

اغلب دستگاه ها برای انجام تهویه هوا و خنک کردن از گاز های فریونی استفاده می کنند. وجود نداشتن و یا کمبود این مبرد که سیال خنک کننده نیز خوانده میشود، منجر به اختلال در سیستم دستگاه خنک کننده خواهد شد و تمامی سیکل های سرمایش را مختل کرده و با مشکلات بزرگ تری رو به رو میکند.بنابراین وجود گاز های فریونی یک امر مهم و حیاتی در مر خنک سازی محیط می باشد.

چند روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی وجود دارد؟

آیا ما توانایی یادگیری نحوه شارژ گاز کمپرسور کولر گازی را داریم؟

پرکاربردترین انواع گازهای برودتی در کمپرسور کولر گازی چیست؟

اگر این گاز تمام شود چه اقداماتی می بایست انجام دهیم؟

در این مقاله قصد داریم به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهیم.

انواع روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی

شارژ کولر گازی یکی از کار های حساس و دقیق است و نیازمند دقت بالا می باشد به همین دلیل باید این کار حساس را به یک تکنسین کولر گازی حرفه ای و با تجربه بسپاریم. یکی از روش های پرکاربرد در امر شارژ کردن گاز کمپرسور کولر گازی  شارژ کردن بصورت وزنی و به کمک ترازو می باشد.سه روش شارژ کردن گاز کمپرسور کولر گازی وجود دارد که  در ادامه به این روش ها برای  شارژ کردن کولر گازی می پردازیم.

روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی به صورت وزنی با ترازو

همانطور که در قسمت بالا گفتیم یکی از پرکاربردترین کار ها در امر شارژ گاز کولر گازی شارژ گاز به صورت وزنی و به کمک ترازو می باشد. طبق این روش باید مقداری گازی که درون سیستم شارژ شود، به کمک ترازو های مخصوص وزن شده وسپس عملیات شارژ انجام میشود.

شارژ گاز آمپری

طبق این روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می آید، تعیین می شود. تکنسین های باتجربه می دانند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد، این امر به این معنا می باشد که مقدار گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است. تشخیص ظرفیت آمپر مصرفی کولر گازی را میتوان از طریق نوشته های روی پلاک کولر گازی به آن پی ببریم.

با انجام این کار و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می شود. به همین منظور یک آمپرمتر کلمپ را به یکی از سیم های ورودی کمپرسور وصل می کنیم. کولر را روشن می کنیم و به بررسی عدد می پردازیم. که اگر عدد نوشته شده کمتر از عدد نوشته شده روی پلاک باشد بدین معنا می باشد که میزان گاز کم می باشد اما اگر عدد بیشتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک کولر گازی باشد یعنی گاز اضافی در سیستم وجود دارد.

این نحوه شارژ گاز کمپرسور کولر گازی برای مدل اینورتر روش آمپر مناسب نیست و ما این روش را برای کولر گازی های اینوتر را پیشنهاد نمیکنیم زیرا به موتور کولر گازی اینورتر به صورت فرکانسی و براساس دما، تنظیمات در حال تغیییر دور می باشد، آمپر کولر متغیر بوده و نمی توان به آن اعتماد کرد. برای شارژ گاز این نوع کولر گازی باید از سایر روش ها استفاده کنید زیرا این روش کار آمد نمی باشد.

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد

در آخرین روش شارژ گاز کمپرسور کولر گازی، شارژ کردن به وسیله گیج مانوفیلد می باشد. در این روش باید هوای اطراف اواپراتور و همچنین دمای اطراف کندانسور را توسط تکنسین ها بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولیدکنندگان گاز کولر تهیه می شود، وپس از آن فشار گاز کولر گازی برای دو دما بدست می آورد. پس از این امر با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار مورد نظر انجام میشود. این روش نیز یکی از روش های پر از خطا می باشد و این امر را نمی توان به انواع یک روش دقیق و بدون خط پیشنهاد کنیم.

گاز R22؛ پرکاربرد ترین گاز کمپرسور کولر گازی

یکی از پر کاربرد ترین گاز ها در امر عمل سرمایش و خنک سازی محیط گاز R22 می باشد. از این نوع گاز در سردخانه، یخچال و کولر گازی استفاده می شود. و تنها دلیل استفاده زیاد از این نوع گاز فقط سازگاری زیاد این نوع گاز با محیط های بالا می باشد. برخی از گازهای کولر گازی تنها در دمای زیر صفر کارایی دارد و در دمای بالای صفر کارایی ندارد. اما گاز R22 در هر دو دما یعنی دمای زیر صفر و در دمای بالای صفر کارایی بسیار خوبی دارد.

به همین دلیل است که این نوع گاز در بین سایر گاز ها از محبوبیت خاصی برخورد دار است. دیگر ویژگی این گاز نیز مقرون به صرفه بودن آن می باشد که به نسبت گاز هایی همچون R134 و R404 بسیار ارزان قیمت تر می باشد. اما این نوع گاز در اغلب کشور ها استفاد از آن ممنوع شده است.

اما این نوع گاز با مزیت نیز زیان هایی دارد. مصرف گاز  R22موجب از بین رفتن لایه ازن میشود و سبب تابش بسیار زیاد خورشید میشود و این تابش زیاد منجر به گرم شدن زمین می شود، و این گرم شدن باعث انقراض برخی از حیوانات و کم آبی می شود. اما برخی تکنسین ها به جای استفاده از گاز  R22از گاز R600 استفاده میکنند و گاز R600 به گاز نوین معروف می باشد.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید