بررسی کامل تفاوت کولر گازی با اسپلیت

تفاوت کولر گازی با اسپلیت، فرق کولر گازی با اسپلیت، تفاوت اسپلیت با کولر گازی، فرق اسپلیت با کولر گازی، فرق اسپلیت با کولر گازی چیست در این مقاله بررسی شده است

شاید برای شما نیز سوال باشد که تفاوت کولر گازی با اسپلیت در چیست. بسیاری از افراد کولر گازی و اسپلیت یک نوع سیستم می دانند. اما واقعا این دو چه تفاوتی با هم دارند. کولر گازی یا سیستم HVAC که مخفف گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است، سیستمی است که بیشتر صاحبان خانه از آن برای راحتی خود در طول سال استفاده می کنند. یعنی سیستمی که قابلیت های زیادی داره و برای تمام فصول قابل استفاده است.

فرق کولر گازی با اسپلیت را زمانی متوجه می شوید که قابلیت های این دو را به خوبی بشناسید. هر دو این سیستم ها مزیت های خاصی را دارند که تفاوت اصلی آن ها بر سر پیکر بندی و عملکردشان می باشد. اما در نهایت هر دو آن ها هم باعث گرم شدن و هم باعث سرد شدن خانه می شوند.

غربی ها کولر گازی را یک سیستم تهویه مطبوع کامل می دانند. این سیستم ها معمولا برای مکان هایی مانند سالن های بزرگ فروشگاه ها و ... کاربرد دارد. اما اسپلیت ها بیشتر برای مکان هایی کاربرد دارد که تعداد اتاق بیشتر و معمولا فضای به نسبت کمتری دارند.

حال این مقاله تفاوت کولر گازی با اسپلیت زمانی برای شما کاربردی است که بخواهید برای خانه، دفتر و محل کار خود سیستم تهویه مطبوع خریداری کنید. پس با دقت به نکاتی که در ادامه به آن پرداخته ایم توجه کنید تا با دانستن فرق کولر گازی با اسپلیت خرید بهتری را انجام دهید.

سیستم تهویه مطبوع یا کولر گازی چیست؟

 این سیستم تهویه مطبوع یا کولر گازی پیکر بندی آن به صورتی است که تمام سیستم آن یک جا و در یک مکان قرار دارد و شما هوای مطبوع را فقط از طریق کانال کشی هایی که در خانه انجام شده است، دریافت می کنید. این سیستم تقریبا شبیه سیستم کولر آبی است با این تفاوت که شما هم می توانید هوای گرم و هم هوای سرد و همین طور هوای معتدل را از طریق کولر گازی خود دریافت کنید. تفاوت اسپلیت با کولر گازی در کشور ما شاید معنای خاصی نداشته باشد ولی با کمی دریافت اطلاعات می توانید به این تفاوت ها پی ببرید.

معمولا سیستم تهویه مطبوع بر روی سقف یا در حیاط خانه قرار می گیرید و از طریق لوله هوای گرم را دریافت و هوای سرد را انتقال می دهد.

تفاوت کولر گازی با اسپلیت در ویژگی های آن ها چیست؟

در ادامه به بررسی ویژگی های سیستم های تهویه مطبوع یا کولر گازی می پردازیم:

کارایی بالا

مهم ترین تفاوت کولر گازی با اسپلیت را می توان این مورد دانست. این سیستم های تهویه مطبوع یا کولر گازی در محیط های بزرگ مانند کارخانه جات استفاده می شود، در نتیجه می تواند کاربردی تر باشد.

نصب آسان - دیگر فرق کولر گازی با اسپلیت نصب آسان آن می باشد. از آنجا که کولر گازی تنها یک یونیت دارد، نصب آنها راحت تر و متنوع تر است. این امر همچنین باعث هزینه های نصب ارزان تر و از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

خطر کمتر برای محیط زیست

سیستم های تهویه مطبوع به دلیل استفاده کمتر از گاز مبرد، خطر کمتری به نسبت اسپلیت ها برای محیط زیست دارند.

بازدهی عملکرد

این سیستم تهویه مطبوع به دلیل کارایی زیادی که دارد و اینکه شما برای تمام فصول می توانید از آن استفاده کنید نسبت بهره وری انرژی فصلی بیشتری دارد و در سازمان SEER امتیاز آن از 13 تا 18 متغیر بوده است.

بی سر و صدا بودن

قطعا می دانید که چون پیکربندی آن به گونه ای است که موتور در بیرون خانه قرار دارد در نتیجه سر و صدای بسیار کمتری نسبت به دیگر سیستم ها مانند اسپلیت ها دارد.

اسپلیت چیست؟

اسپلیت ها انواع مختلفی دارد که ما به معرفی رایج ترین مدل آن که در بسیاری از خانه ها قابل مشاهده است می پردازیم تا به خوبی تفاوت کولر گازی با اسپلیت را متوجه شوید. همان طور که می دانید اسپلیت ها از دو قسمت اصلی یونیت خارجی و یونیت داخلی تشکیل شده است.

در یونیت خارجی شما شاهد وجود کندانسور و کمپرسور سیستم هستید. در یونیت داخلی نیز فن اواپراتور قرار دارد. هوای خنک از طریق لوله های انتقال دهنده از یونیت خارجی به یونیت داخلی ارسال می شود. البته باید بدانید که وظیفه انتقال هوای سرد به داخل خانه بر عهده لوله مسی است که از یونیت خارجی به یونیت داخلی متصل شده است.

تفاوت اسپلیت با کولر گازی در ویژگی های آن ها چیست؟

در ادامه به بررسی ویژگی های اسپلیت ها برای فهم بهتر تفاوت کولر گازی با اسپلیت می پردازیم:

بازدهی عملکرد

اسپلیت در سازمان SEER توانسته است امتیاز 25 را بدست آورد که نشان می دهد با توجه به انرژی که مصرف می کند، عملکرد بهتری و بازدهی بیشتری دارد.

امکان نصب برای هر مکان

این سیستم ها برای هر مکانی قابل نصب است و حتی برخی مدل های اسپلیت برای کارخانه جات نیز کاربردی است. فرق کولر گازی با اسپلیت در همین موضوع امکان نصب برای هر مکان می باشد.

هزینه تعمیر و نگهداری کمتر

این سیستم چون چرخه عملکرد ساده تری دارد هزینه نگهداری و تعمیر و حتی سرویس کمتری دارد. در نتیجه در تفاوت اسپلیت با کولر گازی این مورد بیشتر حائز اهمیت است.

سخن آخر

در مجموع در کشور ما تفاوت چندانی برای این دو دستگاه قائل نمی شوند. این دو علاوه بر داشتن تفاوت ها شباهت هایی نیز دارند که مهم ترین آن ها سیستم گرما و سرمایشی آن ها است که به اشتباه برخی تفاوت کولر گازی با اسپلیت را در این می دانستند که کولر گازی قابلیت گرمایشی دارد ولی اسپلیت این قابلیت را ندارد.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید