بهترین راهکارهای افزایش طول عمر کولر گازی

گرانی سرسام آور کولر گازی ها در بازار ایران باعث شد تا ما تصمیم بگیریم راهکارهایی را برای افزایش طول عمر این وسیله ها، به شما آموزش دهیم

کولر گازی به عنوان یکی از اصلی ترین سیستم‌های سرمایشی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، طول عمر مفیدی دارد که به کمک چندین راهکار ساده می‌توانیم این مدت زمان را افزایش دهیم.

طبق نظر بسیاری از کارشناسان در صورت استفاده صحیح از کولر گازی عمر مفید آن حدود ۱۵ سال است و پس از این مدت هرگونه تعمیر و سرویس کولر گازی تاثیر چندانی در سرمای تولید شده ایجاد نمی‌کند. بهتر است پس از این دوره زمانی با خرید یک کولر گازی جدید از صرف هزینه‌های گزاف و بی فایده تعمیرات پیشگیری کنید.

برای بالا بردن طول عمر کولر گازی توجه به چند نکته جزئی و کلی بسیار ضروری و مهم است. در ادامه مقاله به چندین مورد از فاکتورهای تاثیر گذار در طول عمر کولر گازی به تفضیل پرداخته می‌شود.

رابطه نحوه نصب و طول عمر کولر گازی

نصب صحیح و محکم و تراز دقیق پنل و کندانسور کولر گازی در بالا بردن طول عمر کولر گازی بسیار موثر است.

قبل از نصب یونیت خارجی باید محلی را برای آن در نظر بگیریم که علاوه بر عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید مستقیم، فاصله کافی از دیوار و اطراف داشته باشد. وجود این فاصله برای عملکرد صحیح کندانسور و ایجاد جریان هوای مناسب ضروری است.

هرچه قسمت پشت دستگاه با فاصله بیش‌تری از دیوار نصب شود، هوا بهتر در آن به گردش درمی‌آید و به دنبال آن خرابی و مشکلات پس از ان اتفاق نخواهد افتاد.

مورد بعدی که عموما برای بالا بردن طول عمر کولر گازی توسط تعمیر کاران کولر گازی پیوسته به افراد توصیه می‌شود این است که فیلتر هوا را در دوره‌های زمانی منظم تمیز کنید و در صورت خراب شدن آن را تعویض کنید. فیلتر هوای تمیز باعث می‌شود علاوه بر اینکه باعث می‌شود جریان هوای تمیز به گردش دربیاید، تاثیر بسیاری بر بالا بردن عمر کولر گازی و سرمای تولید شده توسط آن می‌گذارد.

افزایش طول عمر کولر گازی با انتخاب کمپرسور کولر گازی متناسب با محیط

کولر گازی را باید بتوانید براساس محیط زندگی خود انتخاب و در نهایت خریداری کنید. محیط‌ های جغرافیایی که به طور کلی سردسیر هستند و تنها برای مدت کوتاهی در طول سال شدت گرما تا حدودی در این مناطق زیاد می‌شوند نیازی به کولر گازی‌های با قدرت و با توان خنک کنندگی بالا ندارند. برای اینگونه محیط‌ها کولر گازی با توان خنک کنندگی کم‌تر از ۲۴۰۰۰ و یا انواع کولر گازی با کمپرسور پیستونی کفایت می‌کند و نیازی به سیستم‌های قوی‌تر نیست.

در محیط های گرم سیر مانند شهرهای یزد، شهرهای جنوبی و موارد مشابه به کولر گازی با توان خنک کنندگی بیش‌تر از ۲۴۰۰۰ نیاز است. در صورتی که قدرت کمپرسور کم‌تر از این مقدار باشد دستگاه برای سرد کردن فضا باید انرژی زیادی مصرف کند و فشار بالایی را متحمل شود در نتیجه به دنبال آن به تدریج از طول عمر مفید کولر گازی کاسته می ‌شود. کمپرسورهای اسکرول به عنوان پیشرفته ترین کمپرسورهای حال حاضر بهترین نوع برای محیط‌های گرم و طاقت فرسا به شمار می‌ روند. به صورت کلی در نظر داشته باشید به کار بردن یک کمپرسور مناسب آن محیط طول عمر مفید کولر گازی را بالا می‌برد.

کمپرسور روتاری نوع دیگری از کمپرسورهای کولر گازی است. این کمپرسور بیش تر در محیط‌های با آب و هوای مرطوب و معتدل به کار برده می‌شود. کمپرسورهای روتاری در حالت عمودی به وسیله شبکه مخصوصی، کمپرس گاز را انجام می‌دهند.

همواره سعی کنید کندانسور کولر گازی را خصوصا در محیط‌های گرمسیر در محلی به دور از نور مستقیم خورشید و در شرایطی که هوا به خوبی بتواند در آن جریان داشته باشد، نصب کنید. این موضوع اگرچه بی اهمیت به نظر می‌رسد اما به میزان زیادی در افزایش طول عمر کولر گازی موثر است.

تاثیر جلوگیری از ورود گرمای محیط به داخل فضا در افزایش طول عمر کولر گازی

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در افزایش طول عمر کولر گازی جلوگیری از ورود گرمای محیط اطراف به داخل فضای قرار گیری سیستم سرمایشی است. هرچه دمای محیط اطراف کولر بیش‌تر باشد، کولر انرژی بیش‌تری را برای کاهش دما و سرد کردن محیط اطراف صرف می‌کند در نتیجه به آن فشار وارد شده و باعث کاهش طول عمر مفید آن می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود تا حد امکان از در و پنجره‌‌های دوجداره استفاده کنید تا کم‌ ترین تبادل هوا با محیط اطراف انجام شود. از باز نگه داشته شدن درب‌ها و پنجره‌ها پیشگیری کنید. از وسایل برقی که گرمای زیادی تولید می‌کنند مانند اتو، لوستر و... مدت زمان کم‌تری و تنها در صورت الزام استفاده کنید تا افزایش دمای محیط به حداقل برسد. هنگام استفاده از گاز آشپزخانه برای آشپزی هود را روشن نگهدارید تا گرمای اضافه را از محیط خارج کند و سبب افزایش دمای فضای اطراف نشود.

رابطه مستقیم سرویس دوره‌ای کولر گازی و افزایش طول عمر آن

از جمله مهم‌ترین مواردی که کم‌تر به آن‌ توجه می‌شود سرویس منظم و صحیح کولر گازی است. در هردوره از سرویس کولر گازی موارد بسیاری چون سلامت کمپرسور، کندانسور و سایر بخش‌های کولر بررسی می‌شوند.

کمپرسور به عنوان یک سیستم خنک کننده در کولر گازی نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر آن دارد. در هردوره از سرویس کولر گازی، سرویس کار باید از سلامت و قدرت کمپرسور اطمینان حاصل کند زیرا در صورت اشکال در این سیستم حیاتی، عمر کولر گازی به شدت کاهش می‌یابد. هرچه کمپرسور ضعیف‌تر و بی کیفیت‌تر باشد سیکل خنک کنندگی کم‌ تری را در پی خواهد داشت در نتیجه سیستم به خوبی سرد نمی‌شود و به آن فشار وارد می‌شود.

هنگام انجام سرویس کولر گازی از سرویس کار بخواهید تا یونیت خارجی کولر گازی را به دقت و با حوصله تمیز کند. اتجام این کار باعث می شود تا هوا در سیستم به خوبی جریان داشته باشد در نتیجه میزان مصرف انرژی کاهش می‌یابد. یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف برق توسط کندانسور این است که آن را به دور از نور مستقیم خورشید نصب کنید

سخن آخر

میزان طول عمر کولر گازی رابطه مستقیمی با نحوه نگهداری از آن، چگونگی نصب آن در محیط، رعایت کردن نکات ریز و جزئی تاثیرگذار در شدت جریان هوا، انجام سرویس دوره‌ای منظم و صحیح و... دارد.

  • تاریخ : 1400/07/19 20:13
  • مشاهده : 668

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید