علت صدا دادن کولر گازی | 8 صدای عجیب و علل مختلف آن

علت صدا دادن کولر گازی زمانی برای شما مشخص می شود که تمام صداهای مشخص و متداول آن را بشناسید این مقاله علت صدای زیاد کولر گازی در حالت مختلف را بررسی کرده است

اینکه علت صدا دادن کولر گازی به صورت غیرعادی چیست، سوال بسیاری از کاربران است. کولر گازی ها امروز ساکت و آرام تر از همیشه هستند و ما می خواهیم با مواردی که در این مقاله بررسی می کنیم، این حالت باقی می ماند یا خیر. کولر گازی ها با بازدهی بالا از فناوری کاهش صدا و کمپرسورهای دو مرحله ای (سرعت متغیر) استفاده می کنند تا سطح صدا را زیر 55 دسی بل نگه دارند. بنابراین اگر هنگام کار عادی صداهای غیرمعمولی از کولر گازی خود می شنوید، آنها را نادیده نگیرید، زیرا این می تواند نشانه نیاز به تعمیر کولر گازی یا حتی تعویض آن باشد.

نادیده گرفتن صداهای مرموز کولر گازی شما می تواند مسائل جزئی را به هزینه های عمده تبدیل کند، زیرا این صداها می تواند از نیاز به یک رسیدگی ساده تا تعمیرات پرهزینه، تا "بدترین حالت" - تعویض کل کولر گازی را نشان دهد. هرچه زودتر بتوانید علت نویزها و صداهای ناهنجار دستگاه را تشخیص دهید و مشکلات مربوط به این موارد را برطرف کنید، بهترین کار است.

در اینجا برخی از صداهای ناهنجار کولر گازی در برگرفته از تجربیات تکنسین های کولر گازی را با هم بررسی می کنیم تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

صدای کوبیدن

شاید برای شما نیز سوال باشد علت صدا دادن کولر گازی به صورت کوبیدن، چیست. کوبیدن معمولاً نشانه ای است که در داخل کمپرسور تهویه هوا قطعه ای شل یا شکسته وجود دارد. قطعه هایی مانند میله اتصال، سنجاق پیستون یا میل لنگ. یا شاید اینکه دمنده داخلی شما روی حالت تعادل قرار ندارد. همچنین ممکن است سر و صدا از نیاز به تعویض کمپرسور در سیستم شما حکایت کند.

پس در نتیجه می تواند علت صدای زیاد کولر گازی به صورت کوبیدن را شل بودن برخی از قطعات دانست. معمولا در حالتی که شما از افراد بی تجربه برای تعمیر دستگاه خود، استفاده کرده باشید، ممکن است این افراد قطعه را به درستی نصب یا محکم نکرده باشند، در نتیجه شما را با این صداهای ناهنجار، روبرو می کنند.

قطع و وصل شدن صداهای ناهنجار

گاهی اوقات نیز ممکن است صداهایی به صورت متناوب قطع و وصل شود که نشانه دیگری از خرابی یا خارج از مدار بودن یکی از قطعات است. قطعات داخل کولر گازی که مهر و موم شده است، ممکن است با این نوع صدای قطع و وصل، احتمالاً خراب شده اند. احتمال دیگر نیز ممکن است خود کمپرسور باشد که شل شده و احتمالاً نیاز به تعویض دارد. این صدا همچنین می تواند بدین معنی باشد که دمنده داخلی یا فن در فضای باز و تیغه های آن از تعادل خارج شده و به قطعات دیگر ضربه می زند. اگر این موارد نادیده گرفته شوند، این نوع مسائل فقط بدتر می شوند و مشکلات بزرگتری ایجاد می کنند.

در صورتی که قطع و وصل شدن یک صدا را نادیده بگیرید، ممکن است در آینده نزدیک، با صدای ممتد و ناگهان سوختن کولر گازی روبرو شوید. در نتیجه بهتر است که در هر حالت، علت صدای کولر گازی را بیابید.

صدای کلیک کردن

صدای کلیک کردن بر روی اجزای الکتریکی هنگام راه اندازی و خاموش شدن بخشی طبیعی از عملکرد سیستم است، اما کلیک مداوم یا پشت سر هم حالت عادی نیست. این می تواند نشانه ای از کنترل معیوب یا خرابی ترموستات باشد. قطعات الکتریکی زیادی در کولر گازی شما وجود دارد، بنابراین توجه به موارد احتمالی الکتریکی در اسرع وقت قبل از اینکه مشکلات بزرگتری در دست داشته باشید، امری حیاتی است.

در نتیجه صدای کلیک کردن، احتمال 90 درصد از قطعات برقی کولر گازی است و تعمیر یا تعویض این قطعات نیز، کار ساده ای نیست و به یک تعمیرکار خبره، نیاز دارد.

صدای وزوز کردن

علت صدای کولر گازی به صورت وزوز، معمولا از یونیت خارجی کولر گازی است. این صدا یکی از متداول ترین صداهای کولر گازی در حالت معیوب یا خراب بودن بخشی از تهویه مطبوع شماست. ما در ادامه لیست از علت صدای زیاد کولر گازی در این مورد را برای شما آورده ایم:

  • سست بودن برخی از قطعات کولر گازی
  • وجود گرد و خاک یا آشغال در یونیت داخلی یا خارجی
  • موتور فن در فضای باز سست است یا در معرض خرابی می باشد
  • تیغه های فن شل یا از تعادل خارج هستند
  • لوله های مسی از بیرون به داخل با چیزی درگیر هستند
  • سیم پیچ کندانسور باید تمیز شود
  • فیلتر هوا باید عوض شود
  • دمنده در حال خراب شدن یا عدم تعادل است
  • نشت کولر گازی و در نتیجه یخ زدن تهویه مطبوع شما. این مورد می تواند دلیل سرد نکردن به اندازه کافی کولر گازی نیز باشد.

این موارد هر کدام نیاز به بررسی دارد و باید زمان زیادی را برای بررسی هر بخش بگذارید.

صدای جیر جیر کردن

ممکن علت صدای کولر گازی به صورت جیر جیر دمنده و فن که از طریق سیستم کانال منتقل شود. موتورهای بیرونی فن و موتورهای دمنده داخلی هنگام خراب شدن با صدای بلند این نوع صدا را تولید می کنند. چرخ سوپاپ و محفظه نیز در هنگام استفاده بسیار زیاد این نوع صداها را از خود تولید می کنند. برای برخی از کولر گازی ها، این صدا هنگام راه اندازی طبیعی است. بهتر است با نزدیک شدن به دستگاه چه در یونیت داخلی و چه در یونیت خارجی، بتوانید این نوع صداها را تشخیص دهید.

صدای زمزمه کردن

یکی از مواردی که خیلی نیاز به نگران شدن ندارد، صدای زمزمه است. اما هنوز هم نشان می دهد که چیزی در کولر گازی شما دچار مشکل شده است. قطعات سست شده و لوله های مبرد می توانند باعث لرزش شوند و در صورت عدم کنترل، می توانند منجر به یک مسئله برای تعمیر و نگهداری جدی تری شوند. بعضی اوقات صدای واهمه یا وزوز به مشکلات الکتریکی کولر گازی نیز اشاره دارد. اگر کمپرسور خاموش شود و از شروع به کار خودداری کند، در برخی موارد این نوع صدا را از خود تولید می کنند، اگرچه سیم کشی سست و بی اساس نیز باعث ایجاد این صدا می شود.

صدای پچ پچ کردن

علت صدای کولر گازی به صورت پچ پچ یا جغجغه می تواند بدین معنی باشد که دستگاه شما در حال خراب شدن است و برخی از قطعات آن با مشکلات جدی روبرو هستند. علت دیگر می تواند شاخه ها یا برگ هایی باشد که در بین اجزای یونیت خارجی شما گیر کردن و عملکرد سیستمی آن را مسدود کرده است. کانکتور برقی نیز در تجهیزات برقی کولر گازی همچنین می تواند صدای پچ پچ ایجاد کند، که در صورت ادامه کار می تواند به سایر قطعات از جمله کمپرسور آسیب برساند. مقصر دیگر این صدای ناهنجار، می تواند فن کولر گازی باشد که هنگام شل شدن این صدا را از خود تولید می کند.

اولین کاری در مواجه با این صدا باید انجام دهید این است که پیچ ها یا مهره های موجود در پوشش کولر گازی در بیرون و داخل را بررسی کنید. سیم پیچ های کندانسور را تمیز کنید و فیلتر هوای داخلی خود را تمیز یا اگر نیاز به تعویض دارد، آن را از فروشگاه لوازم برودتی خریداری کرده و عوض کنید.

علت صدای زیاد کولر گازی (صداهای آزاردهنده مانند جیغ)

اگر صدای سوت یا جیغ بلند را شنیدید، کولر را خاموش کنید و بلافاصله با یک متخصص تعمیر انواع کولر گازی تماس بگیرید. به احتمال زیاد علت آن نشت مبرد است که نه تنها به تهویه هوا آسیب می زند بلکه می تواند سلامت خانواده را نیز تهدید کند. همچنین این نوع صدا، ممکن است نشان دهنده فشار داخلی زیاد درون کمپرسور شما باشد که بسیار خطرناک است. اگر کولر گازی خود به خود خاموش شد، وحشت نکنید. این را یک چیز خوب بدانید. یک سنسور، وظیفه خود را انجام می دهد تا شما را از یک موقعیت بالقوه خطرناک محافظت کند.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید