چه تفاوتی بین عملکرد انواع کولر گازی وجود دارد؟

اگر می خواهید با عملکرد انواع کولر گازی آشنا شوید و بدانید که چه تفاوت ها و شباهت هایی بین آن ها وجود دارد، این مقاله بیشترین نکات را در این رابطه به شما بیان می کند

در ادامه این مطلب سعی شده است تا برای آگاهی بیشتر شما با انواع کولر گازی در مورد نحوه عملکرد انواع کولر گازی اسپلیت، پنجره ای، ایستاده و... اطلاعات جامع و کاملی را ارائه دهیم. به طور کلی در انواع مختلف کولر گازی ها پمپی وجود دارد که گرمای فضای داخلی ساختمان را که به نسبت هوای بیرون خنک تر می باشد، جذب می کند و به بیرون از ساختمان می فرستد به این صورت که بعد از جذب گرمای محیط از یک سمت یونیت یا پنل داخلی کولر گازی، گاز مخصوص موجود در کولر در کمپرسور یا موتور دستگاه متراکم و تحت فشار قرار می گیرد تا جایی که این گاز تبدیل به مایع می شود و در مرحله بعد این مایع به سمت تعدادی لوله و پره آلومینیومی که آواپراتور نامیده می شود و معمولا در همان قسمت پنل داخلی نصب شده در داخل ساختمان موجود می باشند می رود و در آنجا نیز این مایع تحت تاثیر دمای محیط، تبخیر و دوباره تبدیل به گاز می شود و از سمت دیگر پنل داخلی کولر به داخل ساختمان فرستاده می شود و این چرخه تا جایی که دمای محیط ساختمان به حد مطلوبی برسد ادامه پیدا می کند.

امروزه انواع مختلفی از کولر گازی ها نظیر کولر گازی پنجره ای، اسپلیت، پرتابل و ایستاده به بازار عرضه می شوند که در نحوه نصب و شیوه ی عملکرد کمی با هم متفاوت می باشند. با مطالعه مطالبی که در ادامه بیان می کنیم، به طور کلی متوجه می شوید که عملکرد کولر گازی چگونه است.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای به صورت یک تکه می باشند که تمام قطعات و اجزای تشکیل دهنده آن در یک محفظه قرار گرفته است و شیوه نصب آن به این صورت می باشد که کندانسور در بیرون از ساختمان و آواپراتور کولر گازی در داخل ساختمان قرار می گیرد. شیوه عملکرد کولر گازی پنجره ای نیز به این گونه است که هوای داخل منزل را به بیرون منتقل می کند به این صورت که هوای داخل ساختمان مرتبا به وسیله شبکه ای که در جلوی کولر گازی پنجره ای قرار دارد مکیده می شود و هنگامی که این هوا گرفته شده از محیط از کویل آواپراتور عبور کند خنک شده و مجددا به داخل ساختمان برمی گردد.

کولر گازی پرتابل

این مدل از کولرگازی ها به صورت یک تکه و در چند ظرفیت پایین ساخته می شوند که قابل حمل بوده و دارای ریموت کنترل نیز هستند. عملکرد انواع کولر گازی پرتابل که از قابلیت نصب آسانی برخوردار می باشد به گونه ای است که در حالت گرمایش از یک هیتر برقی برای تولید هوای گرم استفاده می کند و در حالت سرمایشی نیز فقط باید یک لوله خرطومی را در پشت آن نصب کنند تا هوای گرم ناشی از موتور کولر را به بیرون منتقل کند.

این کولرها که استفاده از آنها بیشتر در مکان های کوچک و اجاره ای که امکان نصب کولر پنجره ای و اسپلیت ها وجود ندارد استفاده می شود در دو ظرفیت 12000 و 15000 با گاز مبرد 410 جدید با بازدهی بالا تولید و به بازار عرضه می شوند.

کولر گازی اسپلیت

شیوه و عملکرد انواع کولر گازی اسپلیت به این گونه است که هوای گرم محیط ساختمان را جذب می کند و بعد از خنک سازی، آن هوا را مجددا به داخل محیط می فرستد و این فرایند را تا جایی انجام می دهد که ترموستات کولر به دمای قابل قبولی برسد. این کولرها در واقع عملکردی شبیه به یخچال بدون محفظه عایق دارند به این صورت که مایع مبرد موجود در این کولرها نظیر فرئون گرما را به خود جذب می کند و بعد از تبخیر شدن موجب خنک شدن محیط می شوند.

برای اینکه بدانید عملکرد کولر گازی چگونه است، ابتدا باید با اجزای آن، آشنا شوید. اسپلیت ها از دو قسمت و پنل مجزا ساخته می شوند که در هنگام نصب، پنل داخلی را که اواپراتور یا واحد تبخیر در آن قرار گرفته است در داخل ساختمان بر روی دیوار نصب می کنند و دیگر قسمت آن را که پنل خارجی نامیده می شود و کمپرسور و کندانسور کولر گازی در داخل آن قرار دارد را در بیرون از ساختمان نصب می کنند و بعد پنل داخلی و خارجی را به وسیله ی دو لوله ی مسی و آلومینیومی به هم متصل می کنند که لوله ی باریک تر وظیفه ی انتقال گاز سرد را از پنل بیرونی به پنل داخلی بر عهده دارد و بالعکس لوله ی ضخیم تر وظیفه ی انتقال و خارج کردن گرما به پنل بیرونی و کمپرسور به کار رفته در آن را بر عهده دارد.

معمولا این کولرها دارای ریموت کنترل می باشند که به وسیله ی آن می توان از دور طرز کار کولر گازی اسپلیت را کنترل کرد.

کولر گازی ایستاده

در هنگام خرید کولر گازی توجه داشته باشید که کولر ایستاده با کولر پرتابل بسیار تفاوت دارد و یکی از انواع کولرهای اسپلیت محسوب می شود که دارای دو پنل بیرونی و داخلی و همان عملکرد انواع کولر گازی اسپلیت هستند و نسبت به اسپلیت های دیواری از موتورهای قوی تر و بزرگ تری برخوردار می باشند که در ظرفیت بالا به صورت تقریبی 960000 بی تی یو ساخته می شوند و به همین دلیل بیشتر در مکان های بزرگ و با متراژ بالا نظیر فروشگاه ها، کارخانه ها و سالن های بزرگ از آنها استفاده می شود. این کولر ها شبیه به یک یخچال بلند و یا کمدی مرتفع به نظر می رسند و به همین دلیل به آنها کولر ایستاده، یخچالی یا کابینتی گفته می شود که از مصرف انرژی کمتر و قدرت رطوبت زدایی بالایی برخوردار می باشند.

این اطلاعاتی است از متخصصین که می دانند عملکرد کولر گازی چگونه است و در راستای بررسی عملکرد انواع کولر گازی، این مطالب را مشخص کرده اند.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید