دلیل پریدن فیوز کولر گازی و داکت اسپلیت

مسئله فیوز پریدن کولر گازی و داکت اسپلیت به عنوان یکی از رایج ترین اختلالاتی که ممکن است با آن روبه رو شویم امری بسیار حیاتی و نیازمند بررسی‌های دقیق و تحت نظر متخصصان کاربلد است تا سبب اتفاقات بدتری نشود‌.

یکی از مشکلات اساسی که همواره مشتریان کولر گازی و یا داکت اسپلیت در یک دوره زمانی ممکن است با آن رو به رو شوند این است که فیوز برق به محض روشن کردن کولر گازی و یا داکت اسپلیت به اصطلاح می پرد در نتیجه به دنبال این اتفاق همه برق ‌های مرتبط خاموش می شوند.

قطعه الکتریکی فیوز به عنوان یکی از وسایل حفاظتی دستگاه نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه کولر گازی و یا داکت اسپلیت دارد. این قطعه الکتریکی، وظیفه حفاظتی خود را با جلوگیری از وارد شدن جریان برق با ولتاژ زیاد به وسیله برقی ایفا می کند. به عبارتی در صورتی که فیوز به هر دلیلی نتواند جریان برق با ولتاژ بالا را به جریان برق مورد نیاز دستگاه تبدیل کند و سپس به دستگاه تحویل دهد برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به وسیله برقی می پرد تا به این طریق هیچ گونه جریانی به کولر گازی ورود پیدا نکند.

دلایل رخداد چنین اتفاقی بسیار زیاد و متنوع است به همین دلیل در ادامه مقاله به چند مورد از مهم ‌ترین آن‌ها می پردازیم.

1- اشکال در سیم کشی برق کولر گازی و داکت اسپلیت

اولین دلیل فیوز پریدن کولر گازی و یا داکت اسپلیت که باید در نخستین مراحل بررسی شود، اشکال در سیم کشی برق آن می باشد. این اختلال از عمده ترین دلایل پریدن فیوز محسوب می شود و زمانی اتفاق می افتد که تعمیرکاران از سیم ‌های بی کیفیت و با درجه پایین در اتصالات برق دستگاه استفاده می کنند. هدف از این کار پایین آوردن هزینه نهایی است در حالی که به دنبال آن ممکن است تعمیرات و خرابی‌ های بیشتر و گسترده‌ تری به وجود بیاید.

هنگام روشن کردن کولر گازی و یا داکت اسپلیت لازم است که جریان برق بالایی از سیم‌ها عبور کند اما این سیم‌های ضعیف و نازک معمولا نمی توانند مقدار جریان مورد نیاز را عبور دهند در نتیجه بلافاصله و یا نهایتا در زمان کوتاهی ذوب می شوند و به دنبال این موضوع فیوز می پرد.

گاهی نیز دلیل فیوز پریدن کولر گازی و داکت اسپلیت اگرچه وابسته به سیم‌های برق آن است اما ارتباطی با کیفیت سیم‌ها ندارد بلکه ممکن است سیم‌ها در مسیر انتقال جریان برق اتصالی و ایراد داشته باشند؛ به عبارتی در این حالت سیم‌های به کار رفته شده کیفیت قابل قبولی دارند و مشکل در اتصالات سیم‌ها می باشد.

2- به کار بردن فیوز‌های با کیفیت پایین در برق کشی ساختمان

دومین عامل فیوز پریدن کولر گازی و داکت اسپلیت، فیوز‌های بی کیفیت و درجه ۲ و ۳ می باشند. این فیوز‌های فیک و تقلبی از لحاظ کیفی برای به کار بردن در وسایل برقی مناسب نیستند.

انتخاب فیوز مناسب و اورجینال برای کولر گازی و داکت اسپلیت نقش مهمی در افزایش طول عمر آن دارد و همچنین باعث جلوگیری از ایجاد خرابی‌های متعدد بعدی نیز می شود. نکته مهم دیگری که هنگام خرید فیوز باید مد نظر داشته باشید این است که گاهی عیب از فیوز نیست بلکه موضوع عدم سازگاری فیوز خریداری شده با برند کولر گازی و داکت اسپلیت شما می باشد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از خرید آن با نمایندگی کولر گازی تماس بگیرید و در مورد برند فیوزهای مصرفی شرکت بپرسید. اگر فیوز با برند دستگاه تناسب نداشته باشد در مدت زمان کوتاهی، دوباره معیوب خواهد شد و هزینه اضافی برای شما به بار خواهد اورد.

3- اشکال در برد سخت افزاری کولر گازی و داکت اسپلیت

یکی از پیچیده‌ترین دلایل فیوز پریدن کولر گازی و داکت اسپلیت وجود اپیراد و یا خرابی در بورد سخت افزاری دستگاه است. با نیم سوز شدن و یا خرابی کامل یکی از قطعات سخت افزاری کولر گازی و یا داکت اسپلیت ناگهان فیوز می پرد و دستگاه خاموش می شود.

نیم سوز شدن به حالتی گفته می شود که بین اتصالات قسمت‌های مختلف یکی از ریزپردازنده ‌های بورد قطعات سخت افزاری اتصال نابه جا ایجاد شود. در چنین حالتی برای رفع عیب باید یک فرد ماهر در زمینه قطعات سخت افزاری کولر گازی و داکت اسپلیت، دستگاه را تست کند و سپس قطعه معیوب را تشخیص و تعویض کند. تشخیص صحیح این قطعه، امری ضروری است که تاثیر به سزایی در افزایش طول عمر کولر گازی دارد.

4- ایراد داشتن و یا خراب شدن خازن راه انداز کمپرسور کولر گازی و یا داکت اسپلیت

کمپرسور کولر گازی و داکت اسپلیت دارای یک خازن راه انداز است که به محض روشن کردن دستگاه، جریان برق مورد نیاز را تنظیم می کند. این خازن راه انداز جزیی از سیستم خنک کننده کندانسور محسوب می شود. در صورتی که این خازن به هر علتی خراب باشد و یا آسیب دیده باشد، به محض روشن کردن دستگاه، خازن مقدار زیادی جریان را برای روشن شدن به سمت خود می کشد تا بتواند سیستم را روشن نگه دارد در نتیجه آمپر افزایش پیدا می کند و به دنبال آن فیوز می پرد.

برای رفع عیب و حل این مشکل، تنها کافی است خازن راه انداز کمپرسور را در صورت امکان تعمیر کنید و اگر این امکان وجود نداشت آن را تعویض کنید.

5- کمبود شارژ گاز مبرد کولر گازی و یا داکت اسپلیت

کمبود شارژ گاز مبرد کولر گازی و داکت اسپلیت یکی از شایع ‌ترین دلایل فیوز پریدن کولر گازی پس از چندین سال استفاده از آن است. گاهی نیز کمبود شارژ گاز مبرد به دنبال نشتی اتفاق می افتد.

کمبود شارژ گاز مبرد باعث می شود که سیستم سرمایشی نتواند به اندازه کافی باد سرد و خنک تولید کند در نتیجه تحت هیچ شرایطی دستگاه نمی تواند دمای محیط را به درجه تنظیم شده ترموستات برساند. در چنین حالتی کولر گازی دائم در حال کار کردن می باشد و خاموش نمی شود بنابراین به دستگاه فشار وارد می شود؛ به طوری که در نهایت فیوز می پرد.

6- سوختن یونیت خارجی کولر گازی و یا داکت اسپلیت

سوختن کندانسور یکی از دلایل نادر فیوز پریدن کولر گازی و یا داکت اسپلیت است که معمولا پس از سال‌ها استفاده و عدم انجام سرویس منظم و دوره‌ای ممکن است رخ دهد. این موضوع تقریبا نسبت به سایر علل فیوز پریدن، مشکل بزرگی محسوب می شود و هزینه بالایی دارد چون اگر امکان تعمیر وجود داشت، کندانسور باید تعمیر شود ولی در غیر این صورت باید به کل عوض شود. برای تشخیص این امر از تعمیرکاران باتجربه در این زمینه کمک بخواهید.

  • تاریخ : 1400/07/28 07:30
  • مشاهده : 858

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید