راهنمای شاخص SEER در کولر گازی

شاخص SEER در کولر گازی یکی شاخص های بسیار مهم است که باید در خرید کولر گازی و استفاده از آن، در نظر بگیرید ما در این مقاله این مورد را به طور کامل بررسی کرده ایم

زمانی که صحبت از مصرف برق می شود، کولر گازی ها را یکی از فاکتورهای پرمصرف می دانند. از گذشته زمانی که شما قصد خرید این محصول را داشتید، اولین دغدغه شما این بود که کولر گازی را انتخاب کنید که بیشترین بهره وری را برای شما داشته و در مقابل نیز مصرف برق کمتری نسبت به قبل داشته باشد. از این رو ما تصمیم گرفتیم نکاتی درباره شاخص SEER در کولر گازی که مربوط به بهره وری فصلی کولر گازی است، برای شما عزیزان بررسی کنیم. ابتدا بیایید با هم چند سوال متداول و کوتاه را بررسی کنیم:

یک کولر گازی اسپلیت چقدر باید کارآمد باشد؟

هیچگاه نمی توان مشخص کرد که یک کولر گازی چقدر باید کارآمد باشد. ما همه کاری می کنیم این است که کولر گازی تهیه کنیم که نسبت به هزینه ای که می کنیم برای ما کارآمد باشد. شرکتی که SEER را برای کولر گازی ها و سیستم های تهویه مطبوع اختصاص داد، گفته است که بهترین SEER برای شما زمانی تعیین می شود که کولر گازی بر اساس فاکتورهای مشخص خود، خریداری کنید.

چرا بالاترین SEER ممکن برای همه بهترین نیست؟

تنها دلیل این جریان همان فاکتورهایی است که مشتری تعیین می کند. کولر گازی که بالاترین SEER را دارد برای شما که خانه ای با متراژ 100 متر دارید، مناسب نیست یا اینکه شما که در منطقه ای بسیار شرجی قرار دارید نیز ممکن است مناسب نباشد.

چرا ارزان ترین مدل کولر گازی برای همه مناسب نیست؟

سوال پیش پا افتاده ای است، اما از آنجا که آنها بیشترین مصرف انرژی و هزینه ها (از نظر مصرف انرژی و شاخص SEER) را ایجاد می کنند، انتخاب نامناسبی است.

یک نکته را اینجا متوجه می شوید:

کولر گازی های ارزان، قبض مصرف برق بیشتری داشته و کولر گازی های گران، قبض مصرف برق کمتری دارد.

به نظرتان این درست است؟

هدف ما در این راهنمای شاخص SEER در کولر گازی ارائه اطلاعات صحیح به شما است، بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که کدام نقطه از طیف برای خانه شما مناسب است. ما در این مقاله نکات و راهکارهایی را برای شما بررسی می کنیم تا در زمان خرید کولر گازی دست دوم یا نو با سردرگمی های اینچنینی روبرو نشوید.

منظور از SEER در کولر گازی ها چیست؟

برای این که با این مفهوم بیشتر، آشنا شوید، باید با چند اصطلاح روبرو شوید:

بازدهی کولر گازی (AC Efficiency): این اصطلاح به میزان برق کولر گازی شما برای از بین بردن گرمای کافی برای خنک کردن خانه تا دمای مورد نظر شما را نشان می دهد. از برق برای گردش مبرد استفاده می شود که گرما را در داخل می گیرد و آن را به بیرون انتقال می دهد.

هرچه کارایی کولر گازی یا بازدهی آن، بیشتر باشد، به انرژی کمتری برای حذف گرما نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر دو خانه از هر لحاظ دارای ویژگی های یکسان باشند، در خانه با کولر گازی با SEER عدد 14 دارد، قبض مصرف برق خنک کننده حدود 33٪ بیشتر از خانه ای می آید که کولر گازی با عدد SEER 21 دارد. این زمانی دقیق مشخص می شود که قبض برق شما در پایان تابستان صادر شود. پس از استفاده یک دوره سه ماهه.

اصطلاح SEER: مخفف عبارت Seasonal Energy Efficiency Ratio که به معنی بهره وری فصلی انرژی در کولر گازی ها می باشد. اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، این یک نسخه تهویه مطبوع مسافت پیموده شده گاز است. اندازه گیری میزان خروجی تهویه هوا (یا حذف گرما) است که کولر گازی می تواند در طول یک فصل خنک کننده برای میزان مصرف برق استفاده کند.

خروجی خنک کننده در یک فصل تقسیم بر ورودی برق عدد SEER مشخص می شود. هرچه عدد بیشتر باشد، کولر گازی نیز کارآمدتر است.

در نتیجه در کنار در نظر گرفتن فاکتورهایی که برای خرید کولر گازی در نظر دارید، بهتر است که این فاکتور بسیار مهم را نیز در نظر بگیرید. البته در زمان خرید این محصول ممکن است برخی از فروشندگان ارائه برچسب انرژی به مشتری را کافی بدانند اما بهتر است که درباره شاخص SEER در کولر گازی نیز سوال کنید. در صورتی که فروشنده از این عدد، اطلاع نداشت دو راهکار وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

چگونه عدد SEER کولر گازی را پیدا کنیم؟

حال که متوجه مفهوم اصلی این شاخص مصرف انرژی کولر گازی شدید، باید بدانید که این عدد را چگونه پیدا کنید. ما برای این کار می خواهیم دو راهکار را به شما نشان دهید. ابتدا باید بدانید که این شاخص با BTU تفاوت دارد و اگر سعی داشت عدد BTU کولر گازی را به جای SEER به شما نشان دهد، گول نخورید.

روش اول: زمانی که کولر گازی را به شما معرفی کردند، از فروشنده بخواهید که کارتون دستگاه را برای شما بیاورد. احتمال 90 درصد، عدد SEER روی کارتون، نوشته شده است.

روش دوم: روش دیگری نیز وجود دارد. شما می توانید مدل دقیق کولر گازی را یادداشت کرده و در گوگل آن را جستجو کنید. معمولا سایت های مرجع برای نشان دادن این شاخصه، سایت های برندهای آن مثلا LG، ساسمونگ و ... است.

رایج ترین SEER ها در بازار ایران و جهان چیست؟

در بیشتر کشورهای جهان، کولر گازی و پمپ های حرارتی باید حداقل 13 SEER باشد. در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، حداقل عدد SEER 14 است. در ایالت متحده آمریکا چون معمولا روزهای زیادی را از کولر گازی استفاده می کنند، این عدد حداقل بازدهی را برای آن ها دارد.

بیش از حداقل ، دامنه AC تا 26 SEER بیشتر است. پمپ های حرارتی تقریباً بین 25 SEER است. به نظر می رسد حداکثر کارایی موجود هر ساله افزایش می یابد ، بنابراین انتظار می رود که این اعداد برتر به زودی تغییر کنند.

بیشینه ای که برای این شاخصه در جهان وجود دارد البته در بین رایج ترین SEER هایی که برای کولر گازی ها، وجود دارد، عدد 26 است. حال شما باید با توجه به فاکتورهای خود و بودجه ای که برای خرید کولر گازی در نظر دارید، یک دستگاه با SEER مشخص و مناسب، تهیه کنید.

مزایای استفاده از کولر گازی ها با مناسب ترین SEER چیست؟

بسیاری از کارشناسان تعمیر انواع کولر گازی و متخصصان، روند کاهش دو مورد زیر را برای کولر گازی ها با بالاترین و مناسب ترین عدد SEER می دانند:

  • هزینه های مصرف انرژی
  • تولید کربن به محیط

البته فاکتور دیگری نیز وجود دارد: بالا رفتن عملکرد کنترل آب و هوا محیط

کولر گازی ها با شاخص 13 تا 19 SEER

کولر گازی هایی که با این شاخصه در بازار هستند معمولا دارای کمپرسورهای تک مرحله ای می باشند. واحدهای تک مرحله ای هر زمان که باشد با ظرفیت کامل کار می کنند. آنها تمایل دارند بیشتر خاموش شوند و این عدم تعادل گرم و سرد را ایجاد می کند. رطوبت کمتری از بین می رود، بنابراین در تابستان خانه شما رطوبت بیشتری می ماند. اکثر کولر گازی ها با کمپرسور تک مرحله ای با دمنده های یک مرحله ای یا چند سرعته ترکیب می شوند اما باز هم نمی توانند با کولر گازی های seer بالاتر، رقابت کنند.

کولر گازی ها با شاخص 16 تا 20 SEER

این مدل کولر گازی ها با کمپرسور دو مرحله ای ارائه می شود با 35 تا 40 درصد کم تا 100 درصد قدرت را ارائه می دهند. تفاوت این نوع کولر گازی ها با نوعی که در قسمت بالا بررسی کردیم این است که در بیشتر مواقع کم کار کردن باعث خنک شدن طولانی تر، ملایم تر، تعادل بهتر دما و کنترل رطوبت بهتر می شود. اکثر مدل های دو مرحله ای با دمنده های با سرعت متغیر جفت می شوند که راحتی و آسایش داخل خانه را افزایش می دهند.

کولر گازی ها با شاخص 19 تا 26 SEER

اکثر واحدهای موجود در این بازده دارای کمپرسورهای با ظرفیت متغیر هستند. آنها سرعت را از 25٪ بسته به برند و مدل به 100٪ تعدیل می کنند. این اجازه می دهد تا کولر گازی یا پمپ حرارتی با ظرفیت دقیق مورد نیاز برای تعادل، خنک و خشک نگه داشتن آب و هوای داخلی کار کنند.

نکته نهایی این است که اگر می خواهید تعادل دمایی و رطوبت زدایی را بهبود ببخشید، باید یک کولر گازی با کمپرسورهای دو مرحله ای یا ظرفیت متغیر با SEER بالاتر بخرید، حتی اگر در آب و هوای خنک زندگی می کنید، از نظر مصرف انرژی نیز می تواند برای شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید