کولر گازی مرکزی یا کولر گازی اسپلیت؟ کدام مناسب تر است!

اگر در تصمیم گیری بین تهویه مطبوع بدون کانال و تهویه مطبوع مرکزی مشکل دارید، راهنمای ما را بخوانید تا خرید این محصول بهترین تصمیم گیری ممکن را داشته باشید.

همیشه انتخاب بین دو محصول که شباهت های زیادی با هم دارند، کار نسبتا دشواری است. اینکه کدام برای ما مناسب تر است و کدام کاربردی، مسئله است که می بایست برای آن، اطلاعات جمع آوری کنیم. ما در این محتوا قصد داریم شما را با دو نوع از سری محصولات بردوتی آشنا کرده و در انتخاب و خرید کولر گازی کمک ویژه ای به شما داشته باشیم.

حال سوال اینجاست: کولر گازی مرکزی یا کولر گازی اسپلیت؟! کدام برای شما مناسب تر است؟

ما این سوال را از جهات مختلف بررسی می کنیم. در صورتی که دغدغه دیگری در این باره دارید، در بخش نظرات، با ما در میان بگذارید.

ابتدا بیایید یک تعریف جامع از کولر گازی های مرکزی، نحوه عملکرد آن ها، محیط های مناسب برای استفاده از این محصول را با هم بررسی کنیم.

اگر قصد خرید کولر گازی دارید حتما نکات مهم مقاله راهنمای انتخاب بهترین کولر گازی خانگی را از دست ندهید.

بررسی همه جانبه کولر گازی مرکزی

یک کولر مرکزی مانند یک یخچال غول پیکر برای خانه شماست. در واقع، از همان تجهیزاتی که یخچال استفاده می‌کند بهره مند شده، از جمله مبردی که از مایع به گاز تبدیل می‌شود و با عبور از سیستم لوله‌ها و سیم‌پیچ‌ها یا پره‌هایی که گرما را جمع‌آوری و منتشر می‌کنند، دوباره به مایع تبدیل می‌شود. .

همانطور که این چرخه را طی می کند، گرما را از یک مکان جمع آوری کرده و به مکان دیگر منتقل می کند. در عین حال، سرما را نیز در یک مکان ایجاد کرده و آن را منتقل می کند. در مورد تهویه مطبوع که محل دریافت سرما است، یک تهویه هوا یا کابینت کوره است که به وسیله یک دمنده قوی هوای سرد را در سراسر خانه شما نشر می دهد.

هواگیر یا کوره معمولاً در مکانی دور از دسترس مانند زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی قرار دارد. این دستگاه هوای سرد را در سراسر خانه از طریق یک سیستم مجرای هوا پمپ می کند (اغلب همان سیستمی که توسط یک کوره با هوای اجباری در طول فصل گرمایش استفاده می شود.) یک یا چند ترموستات نیز در خانه به عنوان کنترلی برای خاموش و روشن کردن سیستم خنک کننده در هنگام افزایش و کاهش دمای اتاق عمل می کنند.

کولر گازی های مرکزی یکی از رایج ترین راه حل های خنک کردن خانه های مسکونی، هتل ها، سازمان ها و به طور کلی ساختمان هایی با تعداد اتاق های زیاد است.

کولر گازی مرکزی به گونه ای همانند کولرهای آبی عمل می کند. پنل خارجی آن معمولا در محیط بیرون خانه نصب و از طریق کانال کشی های مختلف به اتاق های خانه، باعث سرد شدن محیط می شود. (البته که در کنار خنک کردن، ویژگی های دیگری مانند رطبوت زدایی، تصفیه هوا و ... را دارد)

همانطور که هوای گرم شده در هر اتاق جمع آوری و به پنل خارجی منتقل می شود، یک سیم پیچ خنک کننده، هوا را قبل از اینکه در سراسر خانه پخش کند، خنک می کند. گرمای دریافت شده توسط کویل خنک کننده (اواپراتور) از طریق خط مبرد منتقل و در واحد خارجی (کندانسور) آزاد می شود. این ساز و کار کولر گازی های مرکزی است.

بهترین راه برای درک این مفهوم این است که بفهمیم سرمایی که تولید می شود به خاطر نبود گرما در محیط است. برای خنک کردن یک فضا، فقط باید گرمای فضا را بردارید و آن را در جای دیگری (بیرون) پرتاب کنید.

عیب سیستم کولر گازی های مرکزی این است که به شدت به کانال کشی وابسته است. اگر کانال کشی به اندازه نامناسب، نصب نشده باشد یا در مسیر، کانال دچار آسیب شده باشد. عملکرد خنک کننده به شدت ضعیف می شود.

زمانی که خانه‌های قدیمی با اندازه کانال‌هایی که فقط برای گرمایش اندازه‌گیری شده‌اند، یک دستگاه تهویه‌ی مطبوع جدید خریداری و جایگزین می‌کنند، بسیار مشکل‌ساز خواهد شد. کانال هایی که فقط برای گرمایش اندازه می شوند کوچکتر هستند و ممکن است ظرفیت حمل حجم بیشتری از هوای مورد نیاز برای تهویه مطبوع را نداشته باشند. این امر به ویژه برای طبقه های دوم و سوم صادق است زیرا موتور دمنده شما در تلاش است تا هوای خنک سنگین تر را به این مناطق بالاتر نشر دهد.

هنگام نصب تهویه مطبوع مهم است که تکنسین کولر گازی با طراحی کانال نیز آشنا باشد و بتواند اطمینان حاصل کند که کانال کشی شما برای این مدل کولر گازی مناسب است یا خیر.

مهم ترین نکات و تکنیک ها در مقاله آموزش تعمیر کولر گازی اسپلیت بیابید.

کولر گازی اسپلیت

اسپلیت ها که در انواع مختلفی نظیر دیواری، ایستاده، کاستی و سقفی به بازار عرضه می شوند کولرهای دو تکه ای می باشند که از دو پنل داخلی و بیرونی تشکیل می شوند. به این صورت که پنل داخلی در داخل اتاق نصب می شود و پنل خارجی آنها که کمپرسور یا موتور کولر در آن قرار دارد در بیرون از منزل نصب می شود و به همین دلیل در هنگام روشن شدن کولر صدایی در داخل محیط شنیده نمی شود. اسپلیت ها جدیدترین نوع سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آیند که قابلیت بالایی در پرتاب هوا دارند و بعضی از مدل های آن علاوه بر سیستم سرمایشی دارای سیستم گرمایشی نیز می باشند و شما می توانید با توجه به نیاز خود در خرید کولر گازی نوع اسپلیت را انتخاب کنید. در ادامه راهنمای خرید کولر گازی با عملکرد اسپلیت های بیشتر آشنا می شوید.

شما قبل از خرید کولر گازی باید بدانید که نوع عملکرد اسپلیت ها چگونه است. شیوه و عملکرد کولر گازی اسپلیت به این گونه است که هوای گرم محیط ساختمان را جذب می کند و بعد از خنک سازی، آن هوا را مجددا به داخل محیط می فرستد و این فرایند را تا جایی انجام می دهد که ترموستات کولر به دمای قابل قبولی برسد. این کولرها در واقع عملکردی شبیه به یخچال بدون محفظه عایق دارند به این صورت که مایع مبرد موجود در این کولرها نظیر فرئون گرما را به خود جذب می کند و بعد از تبخیر شدن موجب خنک شدن محیط می شوند.

همان طور که گفته شد، اسپلیت ها از دو قسمت و پنل مجزا ساخته می شوند که در هنگام نصب، پنل داخلی را که اواپراتور یا واحد تبخیر در آن قرار گرفته است در داخل ساختمان بر روی دیوار نصب می کنند و دیگر قسمت آن را که پنل خارجی نامیده می شود و کمپرسور و کندانسور کولر گازی در داخل آن قرار دارد را در بیرون از ساختمان نصب می کنند و بعد پنل داخلی و خارجی را به وسیله ی دو لوله ی مسی و آلومینیومی به هم متصل می کنند که لوله ی باریک تر وظیفه ی انتقال گاز سرد را از پنل بیرونی به پنل داخلی بر عهده دارد و بالعکس لوله ی ضخیم تر وظیفه ی انتقال و خارج کردن گرما به پنل بیرونی و کمپرسور به کار رفته در آن را بر عهده دارد. در نتیجه سعی کنید این نکات را در خرید کولر گازی در مشهد به کار بگیرید.

  • تاریخ : 1400/10/09 13:16
  • مشاهده : 693

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید