تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی از انواع کولر گازی هایی است که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد ما در این مقاله سعی داریم که شما در مواجه با مشکلات این کولر گازی بهترین عملکرد را نشان دهید.

زمانی داکت اسپلیت شما با مشکلاتی مانند خنک نکردن هوا روبرو می شود، یکی از راه های برطرف کردن آن، تماس با تکنسین ها برای تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت است. تماس با تکنسین آن ها در یک شب گرم تابستانی حدود ساعت 9 شب تقریبا امکان پذیر نیست. از طرفی نیز تحمل کردن این گرما تا صبح، ممکن است شما را گرما زده یا بیمار کند. اینجا راهکار به جز دست به کار شدن خودتان نیست. اگر سیستم تهویه مطبوع مرکزی شما ناگهان قدرت خنک کننده خود را از دست بدهد، ممکن است خودتان بتوانید خرابی و مشکل آن را برطرف کنید و حتی در برخی موارد بدون تماس با یک متخصص کولر گازی همان طور که گفته شد، کار نسبتا مشکلی است. دانستن کمی در مورد سیستم تهویه هوا در خانه عیب یابی را آسان می کند. اینجا ممکن است شما با چند سوال مواجه شوید:

آیا تعمیر و عیب یابی داکت اسپلیت کار ساده ای است؟

آیا فقط تکنسین تعمیر داکت اسپلیت مشهد می تواند آن را تعمیر کند یا خودمان نیز می توانیم؟

چه نکات مهمی در تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت وجود دارد؟

با ما برای پاسخ دقیق به این سوالات همراه باشید:

ابتدا می خواهم به این سوال متداول کاربران پاسخ دهم که منظور از کولر گازی داکت اسپلیت چیست؟

کولر گازی داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می کند؟

برای این که بتوانید به خوبی به تعمیر و عیب یابی داکت اسپلیت بپردازید، ابتدا با این دستگاه باید آشنا باشید. کولر گازی داکت اسپلیت همانند دیگر کولر گازی ها در انواع مختلف وظیفه خنک سازی خانه را دارد اما تفاوتی که بین این داکت اسپلیت و دیگر کولر گازی ها وجود دارد این است، این سیستم هوای خنک و مطبوع را از طریق کانال کشی هایی مانند کانال کشی برای کولر آبی، وارد اتاق ها می کند. این فرایند خنک سازی هوا توسط کندانسور که بر روی پشت بام یا در حیاط نصب شده است، ایجاد می شود. به همین دلیل شباهت بسیاری بین تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت با دیگر کولر گازی ها دارد.

در کولر گازی مرکزی سیستم اسپلیت، یک بخش فلزی در فضای باز شامل کندانسور و کمپرسور و یک بخش داخلی شامل اواپراتور است. در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت، این بخش داخلی همچنین شامل یک کنترل کننده هوا است. سیم پیچ اواپراتور کولر گازی در بخش یا مجرای اصلی تأمین این سیستم نصب شده است. اگر خانه شما از قبل کانال کشی شده باشد اما تهویه هوا ندارد، سیستم داکت اسپلیت مقرون به صرفه ترین تهویه مطبوع مرکزی برای نصب است.

خرابی های کولر گازی داکت اسپلیت معمولا در بخش و قطعات زیر رخ می دهد. در صورتی که قصد تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت دارید، می بایست این بخش ها را بشناسید:

  • مبرد کولر گازی
  • کمپرسور برودتی
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • سیم پیچ اواپراتور
  • ترموستات

خرابی 1) کولر گازی داکت اسپلیت روشن نمی شود

عیب یابی: در اولین عیب یابی داکت اسپلیت برای این خرابی می بایست بخش برقی دستگاه را چک کنید. در صورتی که نمی توانید کولر داکت اسپلیت خود را روشن کنید، قطعا یکی از مهم ترین علل آن، مشکل در برق ساختمان یا بخش فیوز و بخش برقی کولر گازی داکت اسپلیت است.

احتیاط: برای حل این مشکل در هر صورت باید برق ساختمان را قطع کنید تا بتوانید به خوبی مشکل را بیابید و آن را حل کنید. البته که بهتر است فردی را در کنار بخش فیوز خانه قرار داده تا برای تست از وی کمک گرفته و زمان های مورد نیاز برق آنجا را وصل کند.

ما برای تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت زمانی که روشن نمی شود، 6 راهکار اساسی را پیش پای شما می گذاریم:

راه حل 1: اطمینان حاصل کنید که ترموستات در وضعیت COOL بوده و روی OFF یا HEAT تنظیم نشده است.

راه حل 2: مطمئن شوید که ترموستات زیر دمای فعلی اتاق تنظیم نشده باشد.

راه حل 3: بررسی کنید که قطع کننده مدار 220 ولتی (قطع کننده دو قطب) کنترل کننده کمپرسور تهویه مطبوع / واحد تغلیظ و مدار قطع کننده 120 ولت کنترل کننده دمنده کانال یا کنترل کننده هوا جداگانه در روشن باشد (برای اطمینان از سالم بودن سیستم برقی خانه). اگر قطع کننده مدار از کار افتاده یا فیوز سوخته باشد، قطع کننده مدار را دوباره تنظیم کنید یا فیوز را تعویض کنید. در صورت تنظیم مجدد قطع کننده یا تعویض فیوز و قطع و یا دوباره دمیدن، هنوز مشکل رفع نشد و با یک تکنسین تعمیر کولر گازی در مشهد تماس بگیرید ، زیرا ممکن است مشکل جدی تری مانند اتصال کوتاه داشته باشید.

راه حل 4: مطمئن شوید که همه کلیدهای داخل و اطراف کولر در وضعیت ON تنظیم شده است، از جمله کلید ایمنی خارجی که معمولاً روی یک دیوار در بیرون خانه و نزدیک به یونیت خارجی نصب شده است. در تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت می بایست احتمالات را همیشه بررسی کرد و سپس به تعمیر اساسی پرداخت.

راه حل 5: سینی سرریز میعانات (اگر کولر گازی شما این بخش را دارد) را از نظر وجود آب اضافی بررسی کنید. بعضی اوقات این سینی در دستگاه های کنترل از راه دور هوا نصب می شود که به جای تخلیه میعانات از جمع آوری مایعات استفاده می کنند. هنگام استفاده از یک سینی، ممکن است یک سوئیچ سنسور وجود داشته باشد که وقتی آب در سینی جمع می شود، کولر گازی داکت اسپلیت را خاموش می کند. حتما در عیب یابی داکت اسپلیت این مورد را در نظر بگیرید.

راه حل 6: اطمینان حاصل کنید که درب دمنده روی هندلر هوا به طور ایمن بسته شده است. این در داخل خانه، روی یونیت داخلی نصب شده است.

خرابی 2) جریان هوا از دریچه های خنک کننده ضعیف است

عیب یابی: در عیب یابی داکت اسپلیت باید خاطرنشان کنم که مشکل آنچنان خاصی نیست و معمولا در این مورد فیلترهای کثیف دستگاه هستند که ماند جریان هوا به صورت عادی و قوی می باشند.

ما برای تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت در این مورد 3 راهکار را برای شما توضیح می دهیم:

راه حل 1: مطمئن شوید که فیلتر هوا در کانال ها و یونیت داخلی و خارجی تمیز است. اگر کثیف است، فیلتر هوا را تمیز یا تعویض کنید. در این ممکن است عمر فیلتر تمام شده باشد. معمولا پیشنهاد بیشتر کارشناسان فروشگاه لوازم برودتی تعویض فیلترها در بازه های زمانی یک سال است.

نکته مهم: اگر فیلترهای کولر گازی به موقع تعویض شوند، عمر دستگاه شما بیشتر می شود

راه حل 2: تمام کانال کشی هایی که به اتاق ها و بخش های مختلف خانه آمده است را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر آن ها، مشکلی وجود ندارد. این شامل مجاری است که ممکن است در اتاق زیر شیروانی، زیرزمین یا فضای خزنده که به سختی قابل دسترسی است باشد. بهتر است ابتدا بخش های قابل دسترسی را چک کنید سپس با یک تکنسین تعمیر داکت اسپلیت مشهد تماس گرفته و موضوع را به وی در میان بگذارید.

راه حل 3: مطمئن شوید که دریچه های اتاق شما کاملا باز باشد.

خرابی 3) کولر گازی داکت اسپلیت رطوبت هوا را از بین نمی برد

خب قطعا می دانید که یکی از ویژگی های برتر برخی سیستم های کولر گازی، از بین بردن رطوبت هوا است. در صورتی این بخش با مشکل مواجه شود، زندگی در خانه های بخش های جنوبی و شمالی کشور، کار دشواری می شود. به همین خاطر سریعا دست به تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت می زنند تا با عیب یابی داکت اسپلیت، مشکل را به خوبی برطرف کنند.

عیب یابی: عدم حذف صحیح رطوبت می تواند توسط سیستم تهویه مطبوع مشکل بزرگی است آن هم برای مناطقی با آب و هوای شرجی. اگر سیستم شما همیشه نمیتواند رطوبت را به اندازه کافی از بین ببرد و معمولاً در دوره های کوتاه مدت قرار دارد (به طور مداوم روشن و خاموش می شود) ، یک سیستم بزرگ بزرگ احتمالاً دلیل آن است. به این مشکل اصطلاحا oversize می گویند به این صورت که کولر گازی داکت اسپلیت زمانی که می خواهد رطوبت هوا را گرفته و به داخل خانه منتقل کند سیستم خاموش شده و دوباره روشن می شود، زمانی که کولر گازی دوباره برای رفع رطوبت استارت میزند، این خاموش شدن دوباره رخ می دهد و نمی گذارد فرایند حذف رطوبت به طور کامل انجام بگیرد.

راه حل: به دلیل تخصصی بودن این مورد امکان توضیح دادن آن وجود ندارد و تنها کار تکنسین تعمیر داکت اسپلیت مشهد است که باید به طور تخصصی این مورد را بررسی کند. این مشکل ممکن است برای شما هزینه بر باشد. در نتیجه این مورد را نیز در نظر بگیرید.

خرابی 4) کمپرسور دائم کار می کند ولی هوای به اندازه کافی خنک نمی شود

زمانی که کمپرسور کولر گازی شما در حال کار کردن است اما تغییر خاصی در هوای اتاق احساس نمی کنید و از بسته بودن درب و پنجره ها و درز و دروز اتاق، مطمئن هستید، به احتمال بسیار زیاد کمپرسور کولر گازی شما دچار مشکل شده است و باید بدانید که یکی از مهم ترین موارد که شما را مجبور به تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت می کند، خرابی کمپرسور است. کمپرسور کولر گازی داکت اسپلیت معمولا در فضای باز قرار گرفته است و اگر به طور مداوم در حال کار کردن است بدون اینکه هوای خنک کافی در داخل خانه ایجاد کند، یقین پیدا کنید کمپرسور یا مطمئنا یکی از مهم ترین عضوهای سیستم فرایند سرمایشی آن، دچار مشکل شده است.

راه حل: از یک تکنسین سرویس و تعمیر داکت اسپلیت مشهد بخواهید کمپرسور را تست کند و در صورتی که نیاز به تعویض داشت، آن را عوض کند.

خرابی 5) سیکل کوتاه فرایند کار کمپرسور

یکی دیگر از مواردی که در عیب یابی داکت اسپلیت باید بررسی شود سیکل کوتاه کارکرد کمپرسور کولر گازی است. یک کمپرسور با چرخه فرایند کوتاه (یعنی بیش از حد انتظار مدام در حال روشن و خاموش شدن است) می تواند در خرابی ترموستات سیستم داکت اسپلیت، نشت مبرد، کویل های یخ زده یا در بعضی موارد دیگر که باید توسط یک متخصص بررسی شود، باشد.

راه حل 1: از سالم بودن ترموستات، مطمئن شوید

راه حل 2:  باله های فن کندانسور را در یونیت خارجی، بیرون آورده و بررسی کنید تا مطمئن شوید کثیف نیستند یا بیش از حد خم نشده اند. در صورت خم بودن باله های فن، بهتر است که این مورد را با شانه های مخصوص آن، برطرف کنید.

راه حل 3: در صورت کثیف بودن فیلتر هوا آن ها را تعویض یا تمیز کنید

راه حل 4: از تکنسین تعمیر کولر گازی داکت اسپلیت بخواهید که شارژ مبرد یا نشتی مبرد را بررسی کند.

این مقاله ادامه دارد ...

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید