آموزش تعمیر کولر گازی پرتابل

تعمیر کولر گازی پرتابل شامل مهارت ها و ابزار و خرابی های رایج این دستگاه است و ما در این مقاله به طور کامل به تعمیرات کولر گازی پرتابل پرداخته ایم

امروزه استفاده از انواع کولر گازی پرتابل رونق بسیاری پیدا کرده است. این نوع کولر گازی قابلیت های فوق العاده ای دارد که مهم ترین آن، قابلیت حمل آن به سادگی است. شما به راحتی می توانید کولر گازی پرتابل را به خانه های مختلفی برده و به راحتی آن را نصب کنید. اما تعمیر کولر گازی پرتابل همانند استفاده آن ساده است؟

وقتی دما در ماه های تابستان افزایش می یابد، یک دستگاه تهویه مطبوع قابل حمل ناکارآمد و خراب می تواند یک نگرانی جدی برای شما باشد. نه تنها در یک محیط گرم و مرطوب احساس راحتی نخواهید کرد بلکه ممکن است مجبور باشید قبض برق بیشتری را به خاطر خرابی این دستگاه، پرداخت کنید. وقتی یک کولر گازی قابل حمل به درستی کار نکند، تقریباً و مطمئناً قدرت بیشتری را برای جبران ناکارآمدی آن در نظر می گیرد و به کمپرسور خود، فشار بیشتری وارد که و همین باعث مصرف بیش از حد آن می شود.

اما نکته ای که برای کولر گازی های قابل حمل، وجود دارد این است که برخی از مشکلات آن را می تواند به راحتی و با داشتن اندک مهارت، برطرف کرد و شما دیگر نیاز به تکنسین تعمیر کولر گازی در مشهد یا شهر خود، ندارید.

ما در اینجا یک راهنمای جامع عیب یابی و تعمیر کولر گازی پرتابل را برای شما ارائه کرده ایم که در این راستا رایج ترین موضوعاتی برای شما عزیزان، بررسی شده است.

ابتدا بهتر است با کولر گازی پرتابل و ویژگی های منحصر به فرد آن آشنا شوید. در همین راستا می خواهیم به چند سوال متداول در مورد کولر گازی قابل حمل را پاسخ دهیم:

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولر گازی قابل حمل یک نوع کولر گازی متحرک است. برخلاف کولر گازی های دیگر در پنجره، یا بر روی دیوار یا به صورت کانال کشی، کولر گازی پرتابل نیازی به نصب دائمی ندارند. معمولاً این دستگاه های تهویه هوا دارای چرخ های کاستور برای قابلیت حمل آسان هستند، وزن نسبتاً کمی دارند و به طور کلی دارای قد حدود 28 تا 34 اینچ هستند.

آیا کولر گازی پرتابل کولر گازی کم مصرفی است یا خیر؟

شاید این سوال برای شما که برای تعمیر کولر گازی پرتابل به اینجا آمده اید، کمی نامربوط باشد، اما از همین تیربون استفاده می کنم که به شما بگوییم کولر گازی های پرتابل در بیشتر مواقع مصرف کمتری به نسبت دیگر دستگاه داشته اند.

مزایای استفاده از کولر گازی پرتابل

مهم ترین مزایای استفاده از کولر گازی پرتابل عبارت اند از:

  • مصرف کمتر به نسبت دیگر کولر گازی ها
  • اشغال نکردن فضای زیاد و مناسب برای آپارتمان های کوچک
  • نداشتن دردسرهای نصب کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی پرتابل و راه حل های آن

ما در ادامه این مقاله 5 تا از رایج ترین خرابی های کولر گازی پرتابل را برای شما بررسی می کنیم:

خرابی 1) کولر گازی پرتابل روشن نمی شود

اینکه کولر گازی پرتابل روشن نمی شود، می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر وسیله برقی یا سیستم الکترونیکی دیگری در اتاق کار می کند، ابتدا باید منبع تغذیه مشخص شده کولر گازی پرتابل را بررسی کنید. بررسی کنید که آیا پریز برق دارد یا نه و سپس سیم را بررسی کنید تا ببینید آیا آسیب دیده است یا خیر ، قطع کننده مدار را نیز بررسی کنید که آیا به درستی کار می کند یا خیر، مدار را تنظیم مجدد کنید یا از پریز دیگری استفاده کنید تا ببیند دستگاه روشن می شود یا خیر.

اگر در هیچ یک از این قطعات مشکلی وجود نداشته باشد، کولر گازی قابل حمل مشکلی و شما باید چاره ای برای تعمیر کولر گازی پرتابل خود، بیندیشید. در این مورد اولین چیزی که از خود دستگاه، باید بررسی کنید، فیوز داخلی کولر گازی پرتابل است. برای این قسمت هم می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید و هم اینکه در گوگل در مورد فیوز کولر گازی پرتابل، جستجو کرده تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

البته ما همیشه به کاربران خود اعلام کردیم که اگر تا به حال کار فنی انجام نداده اید یا اینکه حس می کنید مهارت کافی برای تعمیر این دستگاه را ندارید، بهترین کار درخواست تکنسین برای ایرادات دستگاه تهویه است.

خرابی 2) کولر گازی پرتابل ناگهان از کار افتاد

اینکه ناگهان کولر گازی شما از کار بیوفتد، کمی نگران کننده است اما باید بررسی های لازم انجام شود. بهتر است که ابتدا جریان برقی را بررسی کنید. ممکن است برق کل ساختمان یا برق اتاق از سمت فیوز، قطعا شده باشد. در صورت فعال بودن تایمر ممکن است به طور ناگهانی کولر گازی قابل حمل خاموش شود. دوباره آن را مجدداً راه اندازی کنید و ببینید آیا بدون فعال بودن تایمر دوباره متوقف می شود یا خیر.

بعضی از مدل های کولر گازی پرتابل هنگامی که دمای تنظیم شده توسط کاربر به دست می آید خاموش می شوند و زمانی دوباره شروع به کار می کند که اتاق فقط یک درجه سردتر از دمای خارج یا محیط شود. این یک ویژگی مناسب و کارآمد برای شما است و باید از آن مطلع باشید.

در نتیجه نیازی به تعمیر کولر گازی پرتابل برای این مورد، وجود ندارد.

خرابی 3) کمبود جریان هوا کولر گازی پرتابل

یکی دیگر از مواردی که منجر به تعمیرات کولر گازی پرتابل می شود، کمبود جریان هوا این دستگاه است. نبود یا کمبود جریان هوا اغلب می تواند نتیجه یک فیلتر کثیف یا مسدود شده باشد. در هنگام عیب یابی این مشکل تهویه مطبوع پرتابل، ابتدا فیلتر را تمیز کنید تا از گرد و غبار یا کثیفی موجود در داخل آن خلاص شوید. برای این کار می توانید از جاروبرقی یا برس استفاده کنید. اگر فیلتر قابل شستشو است (برای اطلاع از این امر به دفترچه راهنما مراجعه کنید)، قبل از نصب مجدد، آن را زیر آب روان بشویید و سپس آن را در هوا آزاد، خشک کنید.

تجمع برفک در برخی قسمت های دستگاه همچنین می تواند جریان هوا را محدود کند. وجود برفک در سیم پیچ های خنک کننده یا اواپراتور را بررسی کنید. بقایای موجود در سیستم، برفک زدگی یا هر نوع انسداد بر روی جریان هوا تأثیر منفی می گذارد. بسیاری از کولرهای گازی پرتابل دارای ویژگی یخ زدایی هستند. برای از بین بردن یخ زدگی از این قابلیت ویژه نیز می توانید، استفاده کنید.

کمپرسور بیش از حد گرم نیز ممکن است منجر به عدم جریان هوا شود. قسمت پنجره واحد AC قابل حمل و شلنگ را بازبيني كنيد تا تهويه كافي وجود داشته باشد. کمبود گاز برودتی نیز آخرین دلیل در این میان است که بر جریان هوا تأثیر می گذارد. اگر این موارد را بررسی کرده و نتوانستید مشکل را برطرف کنید، حتما از یک تکنسین ماهر، کمک بگیرید.

خرابی 4) کولر گازی پرتابل به اندازه کافی، خنک نمیکند

اینکه کولر گازی در هر مدل و نوع مختلفی نتواند به خوبی هوا را خنک کند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از مواردی که برای این خرابی بررسی می کنیم واقعا نیازی به تعمیر کولر گازی پرتابل ندارد. مشابه مشکل قبلی که بررسی کردیم، برای تشخیص عدم خنک شدن کافی کولر گازی پرتابل، ابتدا فیلتر را چک کرده و ببینید آیا مسدود یا کثیف است. اگر هست آن را تمیز کنید.

سپس، به دنبال هرگونه انسداد در مجاری خروجی هوا بگردید و آنها را برطرف کنید. مجاری که هوا گرم را به بیرون منتقل می کند را نیز بازرسی کنید و ببینید آیا در اینجا هیچ مانعی وجود دارد. لوله خروجی هوا بیش از حد طولانی نیز می تواند در این مشکل، دخیل باشد. اگر بیش از حد طولانی باشد، هوای گرم به طور کامل خارج نمی شود. سعی کنید از کوتاه بودن این لوله اطمینان حاصل کنید.

بررسی کنید که آیا درها یا پنجره ها به اشتباه باز نمانده باشد و اطمینان حاصل کنید که سرعت فن زیاد است یا در بالاترین حد قرار دارد یا خیر. در بعضی مواقع منافذ یا شکاف درها و پنجره ها می توانند اصلی ترین دلیلی باشد برای خنک نبودن هوا با وجود روشن بودن کولر گازی. این جریان برای دیگر کولر گازی ها نیز ممکن است وجود داشته باشد. به طوری که حتی احساس می شود کولر گازی پرتابل برای منزل شما کافی نیست.

اگر همه این موارد بررسی شد، ممکن است راه حل یک یا دو مورد دیگر باشد:

  • اندازه کولر گازی نامناسب برای اتاق
  • دمای محیط بیش از حد زیاد است

سیستم های خنک کننده قابل حمل به منظور خنک سازی مناطق کوچک تا متوسط ​​طراحی شده اند. این مکان ها شامل اتاق نشیمن، اتاق خواب، زیرزمین، اتاق کار یا اتاق استراحت است.

به همین دلیل، بیشتر این کولرهای گازی پرتابل برای خنک سازی مناطقی بیشتر از این به کار گرفته شود، ممکن است نتواند به اندازه کافی محیط را خنک کند. بنده با چشمان خود دیده ام که برخی شرکت های خصوصی برای فضاهای بزرگی به متراژ بالای 150 متر، از این کولر گازی های استفاده کرده اند که اصلا گزینه مناسبی حتی برای کاهش هزینه ها، نیست.

کولر گازی های پرتابل اگر کوچک باشند و از آنها در مناطق بسیار بزرگ یا اتاق های بزرگ استفاده شود، اگر افراد زیادی در داخل اتاق باشند دستگاه قطعا نمی تواند به اندازه کافی آنجا را خنک کند. در نتیجه اگر کولر گازی شما، چنین شرایطی دارد، شما هیچ نیازی به تعمیر کولر گازی پرتابل ندارید و فقط باید دستگاه بزرگتری را برای خود، تهیه کنید.

تمام این موارد را حتما قبل از اینکه دست به تعمیرات کولر گازی پرتابل بزنید، باید بررسی کنید.

اندازه کولر گازی نامناسب برای اتاق

در صورتی که موارد بالا قبل از تعمیر کولر گازی پرتابل بررسی کردید، بهتر است که با هم این مورد را بررسی کنیم که آیا کولر گازی مناسب اتاق و فضای منزل ما است یا خیر. برای بدست آوردن اندازه مناسب برای کولر گازی، باید متر مربع یک اتاق را محاسبه کنید، البته در صورتی که ارتفاع سقف غیر عادی باشد، باید ضریب مکعب یا حجم اتاق را نیز در نظر بگیرید. بعد از این که متراژ منزل را بدست آوردید، بهتر است که آن را در نمودار مربوط به btu که واحد اندازه گیری کولر گازی بر اساس متراژ خانه، است قرار دهید. برای این کار می توانید با کارشناسان ما در بخش تعمیر انواع کولر گازی تماس گرفته و از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

دمای محیط بیش از حد زیاد است

در این حالت باز هم نیازی به تعمیر کولر گازی پنجره ای نیست. هنگامی که هوای خارج از خانه بیش از حد گرم است، می بایست درجه سرمای کولر گازی پرتابل را اندکی از حالت عادی، کمتر کنید.

دمای تنظیم شده برای یک کولر گازی پرتابل نباید بیشتر از 10 درجه زیر دمای بیرون از خانه باشد. همیشه در صورت تردید به دنبال این باشید که دمای اتاق چقدر است و یا اینکه آن را با وسایل مختلف اندازه گیری کنید.(وجود یک دماسنج در خانه، امر ضروری است). مطمئن شوید که اتاق های شما به خوبی عایق بندی شده اند. حتما تمام روزنه هایی که به خانه راه دارد را بررسی کنید که باعث تشدید دمای داخل نشود. حتی یک روزنه کوچک فشار بسیاری بر روی کمپرسور کولر گازی پرتابل، وارد می کند.

اگر اتاقی در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد، جبران آن برای تهویه مطبوع قابل حمل بسیار مشکل ساز است. بهترین گزینه نصب پرده یا شیشه دو جداره برای پنجره ها و درها است تا از گرم شدن بیش از حد اتاق جلوگیری کنید.

خرابی 5) کولر گازی پرتابل بوی بدی می دهد!

یکی از مواردی که در تعمیر کولر گازی پرتابل، باید بررسی شود، بوی بدی است که از دستگاه خارج می شود. بوی بد یکی از رایج ترین مشکلات کولر گازی پرتابل است و از آن مشکلاتی است که با چند ترفند ساده اما کاربردی، به راحتی برطرف می شود.

این بو اغلب نشان دهنده رشد کپک است. وقتی کولر گازی آب را در خود نگه می دارد، باکتری های متخصص کپک، آن را یک مکان ایده آل برای پرورش و رشد خود می دانند. اگر از شر آن ها خلاص شوید، قطع به یقین بوی آن از بین می رود و دیگر نیازی به تعمیرات کولر گازی پرتابل نمی باشد.

ظرف تخلیه و لوله تخلیه، سیم پیچ اواپراتور را بررسی کرده و از نظر تغییر رنگ، فیلتر کنید. در صورت کشف، ماسک بزنید و تمام قسمتهای قابل دسترسی را با پاک کننده ای که مخصوص کپک و باکتری ساخته شده است، تمیز کنید.

خرابی 6) داغ شدن کولر گازی پرتابل

زمانی که نزدیک کولر گازی پرتابل که در حال سرد کردن اتاق است، می شوید و احساس گرمای عجیبی در نزدیک شدن به آن، می کنید، قطعا یک جای کار می لنگد. شایعترین علت گرم شدن بیش از حد کولر گازی، کمپرسور بیش از حد گرم شده آن است. شلنگ را بررسی کرده و مطمئن شوید هوا به درستی خارج می شود. اگر کولر گازی قابل حمل نتواند گرمای تولید شده توسط کمپرسور را از بین ببرد، پس از آن در داخل واحد جمع می شود، گرما را به بدنه کولر گازی وارد کرده و سپس باعث خاموش شدن موتور کولر گازی پرتابل می شود.

چند راه حل سریع برای این مشکل وجود دارد عبارت اند از:

  • صاف کردن شلنگ
  • از بین بردن هرگونه انسداد
  • قرار دادن تهویه مطبوع قابل حمل در فاصله دورتر از پنجره

بهترین کار این است که هر کدام از این موارد را بررسی کنید تا در زمان تعمیر و عیب یابی کولر گازی پرتابل، در صورت نیاز با مشکلات پیش روی آن، روبرو نشوید.

اگر کولر گازی پرتابل شما، خیلی به پنجره نزدیک باشد، شلنگ آویزان می شود و این می تواند جریان هوا را محدود کند. پس از تنظیم کولر، اجازه دهید دستگاه به مدت 15 تا 30 دقیقه خنک شود و سپس دوباره روشن شود. اگر این مراحل تعمیرات کولر گازی پرتابل را به درستی و با دقت کامل انجام داده باشید (چون کار دشواری نیست) دستگاه باید همانند قبل کار کند.

اگر هیچ تغییری در خرابی آن، ایجاد نشد و کولر گازی قابل حمل هنوز بیش از حد گرم می شود، بهتر است با یک متخصص تعمیر و سرویس واجد شرایط تماس بگیرید.

خرابی 7) بوی بد کولر گازی پرتابل

یکی از مواردی که ممکن است شما را ذهن شما در زمینه تعمیر کولر گازی پرتابل، درگیر کند، بوی بد آن است. بوی بد یکی از رایج ترین مشکلات تهویه هوا قابل حمل و راه حل های آسانی نیز در پی خود، دارد.

این نکته را فراموش نکنید که احتمال 90 درصد بوی بد کولر گازی های پرتابل و قابل حمل، رشد کپک در دستگاه است. وقتی کولر گازی آب را در خود نگه می دارد، اسپورهای کپک زده آن را یک مکان ایده آل برای پرورش می دانند. اگر از شر آن خلاص شوید، بوی آن از بین می رود.

ظرف تخلیه و لوله تخلیه، سیم پیچ اواپراتور را بررسی کرده و از نظر تغییر رنگ، بررسی کنید. در صورتی مکان دقیق کپک ها را یافتید، حتما ماسک بزنید و تمام قسمتهای قابل دسترسی را با پاک کننده ای که مخصوص کپک و مواد فاسد ساخته شده است، تمیز کنید. این دیگر نیازی به متخصص تعمیرات کولر گازی پرتابل ندارد، البته در صورتی که هنگام باز و بسته کردن دستگاه خود را گرفتار پیچ و خم های دستگاه، نکنید.

این مقاله ادامه دارد ...

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید