همه چیز درباره روغن تبرید

روغن تبرید و ویژگی های روغن کمپرسورهای تبریدی و نکات مهمی از روغن کمپرسور برودتی و اینکه این روغن برودتی چه وظیفه ای دارد در این مقاله بررسی شده است

همان قدر که گاز مبرد برای سیستم های سرمایشی بسیار مهم است، روغن تبرید نیز برای سیستم های سرمایشی بسیار اهمیت دارد و باعث می شود کمپرسور عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. روغن کمپرسورهای تبریدی مانند روان کننده ها عمل می کنند و از سایش و فرسایش جلوگیری می کنند. اما سوال اینجاست که:

بهترین روغن تبرید چیست؟

چگونه روغن تبرید خود را تعویض کنیم؟

روغن کمپرسور تبرید هر چند وقت یک بار باید عوض شود؟

آیا برای تعویض روغن کمپرسورهای تبریدی باید مهارت خاصی داشته باشیم؟

و سوالات این چنینی که ما در طول این مقاله به آن ها پاسخ می دهیم.

وظیفه اصلی روغن برودتی روانکاری و افزایش بازدهی عملکرد سیستم های سرمایشی است. اما این روغن می تواند از افزایش زیاد دما جلوگیری کند و سازگار مناسبی را با گاز مبرد ایجاد کند.

حال می خواهیم به طور مختصر شما را با فراید سیستم های سرمایشی آشنا کنیم تا بتوانید تاثیر روغن کمپرسور برودتی را بر عملکرد این سیستم به خوبی متوجه شوید.

سیستم های تبرید چگونه کار می کنند؟

رایج ترین کارهایی که در سیستم های تبرید ایجاد می شود، گردش گاز مبرد در لوله ها، تبدیل مایع به گاز و متراکم کردن آن است. تبخیر در دمای پایین و فشار کم رخ می دهد در حالی که تراکم در دمای بالا و فشار زیاد رخ می دهد. این امر باعث می شود گرما از ناحیه ای از دمای پایین به محلی با درجه حرارت بالا منتقل شود.

مراحل فرایند سیستم های تبرید به شرح زیر است:

  1. بخار فشرده شده گرم با خنک شدن و چگالش درون مایع وارد کندانسور می شود ، گرما ایجاد می شود.
  2. مبرد در فاز بخار وارد کمپرسور می شود و تحت فشار بیشتری فشرده می شود و در نتیجه درجه حرارت بیشتری پیدا می کند.
  3. مخلوط سرد وارد تبخیر می شود. قسمت مایع مخلوط مبرد سرد تبخیر می شود.
  4. مبرد مایع متراکم از طریق شیر انبساط جریان می یابد که باعث کاهش فشار می شود. کاهش فشار منجر به تبخیر بخشی از مبرد مایع می شود. این عمل باعث کاهش دمای مخلوط مبرد و مایع و بخار می شود.

ویژگی های روغن تبرید

روغن تبرید به طور کلی باید سه ویژگی داشته باشد:

پایداری حرارتی

روغن کمپرسورهای تبریدی باید بطور صحیح و در طیف وسیعی از دما در کمپرسور قرار بگیرند. دمای فشرده سازی نهایی در کمپرسورهای تبرید می تواند به دمای حداکثر تا 180 درجه سانتیگراد برسد. بنابراین روغن تبرید باید از نظر حرارتی پایداری بالایی داشته باشد.

اگر روغن بعد از گذر زمان از مقدار آن کم شود یعنی تبخیر شود، روغن به طور کامل وارد سیستم کمپرسور نمی شود و در کمپرسور بخار هایی ایجاد می شود که در آن چگال شده و باعث کاهش راندمان انتقال حرارت می شوند. این جریان به راحتی عملکرد کمپروسور را ضعیف می کند. در نتیجه در انتخاب روغن کمپرسور برودتی دقت بسیار زیادی داشته باشید.

اگر می خواهید با نحوه تعویض روغن کولر گازی و نکات مهم آن آشنا شوید می توانید با یک تکنسین تعمیر کولر گازی در مشهد تماس گرفته و اطلاعات مناسبی را از وی دریافت کنید.

پایداری شیمیایی

روغن کمپرسورهای تبریدی باید از نظر شیمیایی پایدار باشند تا از واکنش با مبرد جلوگیری شود. اگر روغن با مایع یا گاز مبرد واکنش شیمیایی ایجاد کند می تواند انفجاری از واکنش ایجاد شود.

قابلیت حلالیت مناسب روغن

مخلوط های مبرد و روغن می توانند به مقدار جزئی محلول یا نامحلول باشند. حلالیت کامل روغنکاری را تسهیل می کند اما می تواند باعث کاهش ویسکوزیته قابل توجهی در کمپرسور شود که باعث افزایش اصطکاک و سایش می شود. برای عملکرد صحیح کمپرسور،  مخلوط روغن تبرید و مبرد باید دارای ویسکوزیته ای بالایی باشد تا آب بندی و روانکاری رضایت بخش در کمپرسور ارائه شود.

فشار بخار روغن برودتی

هنگامی که یک مایع جوش می آید ، از حرارت اضافه شده برای افزایش انرژی جنبشی مولکول ها استفاده می شود تا زمانی که دیگر نتوانند در مرحله مایع بمانند و تغییر کنند تا بخار (یا گاز) تشکیل شود. این امر با فشار خاصی اتفاق می افتد ، اما اگر فشار افزایش یابد ، دمای جوش نیز افزایش می یابد.

انواع روغن کمپرسور برودتی

آلکیل بنزن (AB)

این روغن های برودتی از پایداری حرارتی و شیمیایی خوبی برخوردار هستند. قابلیت اختلال در مبرد بسیار زیاد است. آلکیل بنزنها با روغنهای معدنی و PAO کاملاً محلول هستند و به همین دلیل امکان تولید مخلوط به منظور بهبود خواص روغن کاری فراهم می شود.

Polyalphaolefin (PAO)

این روغن برودتی از پایداری شیمیایی و حرارتی خوبی برخوردار هستند. PAO همچنین دارای خصوصیات درجه حرارت ویسکوزیته عالی است. قابلیت اختلال در مبرد با مبرد کم است ، به همین دلیل بیشترین کاربرد PAO در تبرید در کاربردهایی است که عدم قابلیت نگران کننده نیست، می تواند باعث کوچک شدن مهر و موم شود ، که می تواند با مخلوط کردن PAO با AB حل شود.

پلی استر (POE)

این روغن تبرید رایج ترین نوع روان کننده مصنوعی است که با استفاده از مبرد HFC مانند R134a مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی آلکیلن گلیکول (PAG)

این روغن های برودتی دارای شاخص ویسکوزیته بالا و پایداری حرارتی هستند. با این حال ، PAG  از نظر ریزسنجی است، به این معنی که می تواند آب را به خود جلب کند. PAG  با آمونیاک قابل حل است.

روغن معدنی

روغنهای نفتی دارای میزان ریختگی اندک هستند که باعث می شود آنها در دماهای پایین تر مناسب تر باشند.

سخن آخر انتخاب بهترین روغن برودتی

انتخاب روغن تبرید صحیح به مشخصات کمپرسور و مبرد مورد استفاده بستگی دارد.

روغن تبرید باید از نظر شیمیایی و حرارتی پایدار باشد و با مبرد واکنش نشان ندهد. همچنین چگونگی تعامل روغن تبرید با مبرد (مثلاً خصوصیات حلالیت) و نحوه عملکرد مخلوط در کمپرسور بسیار مهم است. مشکلات مربوط به روغن کاری در کمپرسور تبرید هنگامی که ویسکوزیته روان کننده خیلی کم یا در صورت عدم وجود روغن باشد می تواند رخ دهد. شرکت سرمایش ارائه دهنده انواع لوازم برودتی و سرمایشی، انواع روغن برودتی، می تواند بهترین راهنما برای شما عزیزان باشد.

مقالات پربازدید

SARMAYESH

سرتیتر در اینجا

یک سری توضیحات در باره سایت ما در اینجا قرار میگیرد

توضیحات سطر دیگر در اینجا

توضیحات سطر آخر در اینجا قرار میگیرد

ورود به اکانت

موبایل خود را وارد کنید